بهره‌ برداری از طرح‌های بزرگ پتروشیمی با حضور روحانی

چهار طرح پتروشیمی استحصال اتان پالایشگاه پارسیان سپهر شهرستان مهر،  تفکیک اتان پالایشگاه پارسیان سپهر شهرستان عسلویه، اولین واحد تولید کاتالیست پلی پروپیلن در شازند و اولین واحد تولید پلی اتیلن سنگین در شازند با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری درحال بهره‌برداری است.  

این طرح ها در ادامه تحقق جهش دوم در صنعت پتروشیمی که از سال گذشته با بهره برداری از ۱۳ طرح آغاز شده به بهره برداری می‌رسد که با بهره برداری کامل از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی، ظرفیت این صنعت در کشور به ۱۰۰ میلیون تن در سال برآورد می‌شود که نقش مهمی در جلوگیری از خام فروشی خواهد داشت.  

این طرح ها در حالی به بهره برداری می رسد که به گفته مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ظرفیت این صنعت در پایان سال ۹۹ به ۹۰ میلیون تن در سال رسیده بود.  

طرح استحصال اتان و تفکیک پالایشگاه پارسیان سپهر مهر و عسلویه با سرمایه گذاری ۱.۱ میلیارد دلار اجرا شده است. این طرح استحصال اجزای سنگین گاز غنی از اتان به بالا است که سالانه از انتشار پنج دهم میلیون تن دی اکسید کربن و ۱۰ کیلوگرم جیوه در هوا جلوگیری می کند. جداسازی آب موجود در گاز غنی پالایشگاه پارسیان با ۱۲ خشک کننده یکی دیگر از دستاوردهای این طرح است که این اقدامات تاثیر مهمی بر محیط زیست خواهد داشت.

مهمترین هدف از اجرای طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان، جداسازی ۳.۳ میلیون تن اجزای سنگین گاز غنی است که ارزش اقتصادی آن حدود یک میلیارد دلار در سال برآورد می شود و ارزش افزوده بالایی ایجاد و همچنین از خام سوزی جلوگیری می‌کند.  در این طرح سالانه ۱.۳ میلیون تن اتان، یک میلیون تن پروپان و بوتان (ال. پی. جی) و یک میلیون تن کاندنسیت (میعانات گازی) تولید می شود که علاوه بر استفاده از انها به عنوان خوراک پتروشیمی، قابلیت صادرات مسقیم و ارزآوری برای کشور را نیز دارا است.  

در بخش اجرای طرح پتروشیمی استحصال و تفکیک اتان،  ۵ هزار و ۳۰۰ نفر در دو پالایشگاه فعالیت داشتند و اشتغال‌زایی غیر مستقیم نیز ۱۵ هزار نفر برآورد می‌شود.  در بخش عملیات نیز در دو پالایشگاه مهر و عسلویه در مجموع ۸۰۰ اشتغال مستقیم و حدود دو هزار اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است.  

اما در دو طرح‌ کاتالیستی آنچه حایز اهمیت است، توسعه دانش فنی ایرانی است چراکه برای اولین بار در کشور شاهد تولید این نوع کاتالیست ها هستیم و این که دانش فنی تولید کاتالیست توسط پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی توسعه پیدا می کند و این موجب بی‌نیازی ما از واردات این دو نوع کاتالیست خواهد شد.

ارزش مصرف کاتالیست در صنعت پتروشیمی حدود ۲۷۰ میلیون دلار در سال است و ۴۰ نوع کاتالیست اصلی در سبد مصرف صنعت پتروشیمی داریم که تا امروز ۱۹ نوع آن ایرانی‌سازی شده است و ۹ کاتالیست دیگر تا پایان سال ایرانی‌سازی می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.