۷ باور غلط و کُشنده درباره‌ ویروس کرونا

در روزهای کرونایی رواج برخی شایعات و باورهای غلط بین مردم، آن‌ها را در معرض بیشتر خطر ابتلا به کرونا قرار می‌دهد.

 با توجه به سرعت بالای شیوع و انتقال این ویروس، رعایت نکات بهداشتی تا زمان پایان همه گیری اهمیت بسیار زیادی دارد.

در این مطلب به برخی از این باور‌های غلط پرداخته‌ایم.

کرونا گرفتم، با خانه ماندن و استراحت خوب می شوم!. در درمان کرونا زمان بسیار مهم است. هر چقدر دیر‌تر به پزشک مراجعه کنید، کار سخت‌تر می شود. از خود درمانی و کمک گرفتن از افراد غیر پزشک خودداری کنید.

من کرونا گرفتم خوب شدم دیگه ماسک لازم نیست!. پس از بهبودی کامل نیز ممکن است افراد در برخورد دوباره با ویروس ناقل شوند پس در هر شرایطی باید ماسک بزنیم.

اگر واکسن موثر است چرا هنوز در آمریکا و انگلستان آمار فوتی بالاست!. تا زمانیکه بیش از ۶۰ درصد جامعه واکسینه نشوند، پاندمی ادامه دارد. با توجه به زمانبر بودن واکسیناسیون هنوز تعداد زیادی واکسن نزدند.

من که علائمی ندارم پس ناقل نیستم!. ۴۰ درصد افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند ناقل بی علامت هستند. این بیماری‌ تا حدودی دوره‌ نامشخص دارد. زمانیکه افراد علامت ندارند، ویروس در بدن در حال تکثیر است.

در فضای آزاد نیازی به زدن ماسک نیست!. در صورتیکه فردی در فاصله‌ کمتر از ۲ متر افراد باشد، باید ماسک زده شود.

کرونا فقط افراد سن بالا یا با بیماری زمینه‌ای را می‌کُشد! مقدار ویروسی که وارد بدن می‌شود یا وضعیت ژنتیکی در مرگ افراد تاثیر دارد، فرد سالم و جوان نیز در اثر کرونا فوت کرده است.

چون ماسک دارم، هرجایی می توانم بروم!. ماسک، فاصله‌ دومتر، تهویه مناسب، هر سه در کنار هم باید رعایت شود. در غیر این صورت ماسک به تنهایی کارایی ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.