سکوت کاخ سفید درباه اقدام خرابکارانه در نطنز

جن ساکی روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه خود، به این سوال که رئیس جمهوری روحانی، افزایش سطح غنی‌سازی به ۶۰ درصد را پاسخی به این حمله سایبری اسرائیل نامیده است، آیا رئیس جمهوری بایدن یا هریک از مقامات آمریکا با اسرائیل صحبتی داشته‌اند که از حملات دیگر خودداری کنند، در حالیکه او به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای است، پاسخ روشنی نداد.

وی اظهار کرد: ما هیچ گونه حدس و گمان بیشتری برای افزودن به علت یا منشأ حملات آخر هفته نداریم.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: تمرکز ما بر روی مسیر دیپلماتیک است اگرچه به طور غیر مستقیم فردا در وین دوباره انجام خواهد شد.

ساکی اضافه کرد: ما می‌دانیم که این یک روند طولانی خواهد بود اما ما مطمئناً آن را به عنوان یک علامت مثبت می‌بینیم.

بامداد یکشنبه ۲۲ فروردین ماه بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی سازی شهید مصطفی احمدی روشن نطنز دچار حادثه شد که منابع رژیم صهیونیستی از دست داشتن این رژیم در این حادثه خبر دادند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره این اقدام تروریستی خرابکارانه در نطنز تصریح کرد: اتفاق ناگوار که در نطنز رخ داد، بارها اسرائیل گفته بود و امروز هم شنیده می‌شود و منابع مختلف نیز تایید می‌کنند، پشت آن رژیم صیهونیستی قرار دارد. خوشحالم آسیب انسانی یا محیط زیستی نداشته ولی می‌توانست به فاجعه انسانی رخ دهد بنابراین جنایت علیه بشریت است که از ذات گردنکش اسراییل هم دور نیست. 

خطیب‌زاده با بیان اینکه این اتفاق توان هسته‌ای ایران را کم نمی‌کند، خاطرنشان کرد: تمامی سانتریفیوژهایی که از مدار خارج شدند از نوع IR۱ بودند که با ماشین‌های پیشرفته جایگزین می‌شوند و ایران در دام مکارانه آنها نمی‌افتد. البته اسرائیل با این اقدام تلاش کرد از مردم ایران به دلیل صبر و رفتار حکیمانه ، انتقام بگیرد. رفتار ایران انتقام از اسرائیل خواهد بود که در زمان خودش انجام می‌شود. 

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت هم در این باره گفت: باید مقامات امنیتی، اطلاعاتی گزارشات نهایی را بدهند که البته ظاهر امر جنایت صهیونیست‌ها است. اگر صهیونیست‌ها علیه ملت ما اقدامی انجام دهند ما پاسخ خواهیم داد که اولین پاسخ را گرفتند. اولین پاسخ این بود که شما اگر IR۱ را دچار مشکل کردید، ما دیگر به جای آنIR۱ نمی‌گذاریم بلکه به جای آن IR۶  می‌گذاریم تا بفهمید که نمی‌توانید با این خباثت از این فناوری بازدارید.

 وی افزود: ما می‌دانیم شما چه کار می‌کنید شما می‌خواهید دست ما در مذاکرات خالی شود در حالی که ما با دست پرتر به مذاکرات می‌آییم ما نمی‌گذاریم که دست ما خالی باشد. 

رییس جمهوری ادامه داد: ما پاسخی که در نطنز دادیم این بود که جایIR۱ ماشین های IR۶ را به کار می‌گیریم. به جای غنی سازی ۳.۶۷ غنی سازی ۶۰ درصدی را انجام می‌دهیم. ما در برابر توطئه شما پاسخ می‌دهیم اما در عین حال باز هم می گوییم فعالیت ما به طور قطع صلح آمیز و تحت نظر آژانس خواهد بود. ۶۰ درصد و ۲۰ درصد و ۳ و ۴  و ۵ درصد ما صلح آمیز خواهد بود و همه تحت نظر آژانس است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.