بازتاب سفر وزیرخارجه روسیه به تهران

روزنامه راسیسکایا گازیه تا در تاریخ ۱۲ آوریل سه محور گفت و گوی لاوروف با ایرنا در استانه سفرش به ایران را منتشر کرد: «لاوروف: روابط روسیه و ایران وارد سطح بالای بی سابقه ای شده است»، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آستانه سفرش به ایران در مصاحبه با خبرگزاری «ایرنا» اعلام کرد که توسعه ارتباطات با ایران یکی از اولویت های سیاست خارجی روسیه است.پ

- «لاوروف: مسکو جایگزین معقولانه ای برای برجام نمی بیند»، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آستانه سفرش به ایران در مصاحبه با خبرگزاری «ایرنا» اعلام کرد که مسکو همچنان برجام را تنها راه عقلانی و یکی از مهمترین عوامل ثبات بین المللی در منطقه تلقی میکند.
-
-«لاوروف: انسداد کانال سوئز نیاز به راههای تجاری زمینی را نشان داد»، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آستانه سفرش به ایران در مصاحبه با خبرگزاری «ایرنا» اعلام کرد که سانحه انسداد کانال سوئز نیاز به راههای زمینی مطمئن برای حمل و نقل بار را نشان داد.

- سرگی لاوروف در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص کریدور حمل و نقل «شمال-جنوب» گفت: این یک پروژه زیربنایی کلیدی در منطقه است که موجب افزایش تعامل متقابلا سودمند بین بسیاری از کشورها می شود.

مهمترین محورهای خبری رسانه ها روسیه در ارتباط با سفر لاوروف در روز ۱۳ آوریل عبارتند از:

-«فدراسیون روسیه و ایران توافقنامه همکاری در حوزه امنیت بیولوژیک را تهیه می کنند»، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در تهران در پایان مذاکراتش با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود اعلام کرد که  مسکو و تهران در حوزه امنیت بیولوژیک همکاری خواهند کرد.

 -«لاوروف: روسیه حاضر است در مبارزه با همه گیری کووید ۱۹ به ایران کمک کند»، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در تهران در پایان مذاکراتش با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود اعلام کرد که مسکو حاضر است در مبارزه با همه گیری ویروس کرونا به تهران کمک کند.[

-«روسیه و ایران توافقنامه مربوط به مراکز فرهنگی را امضاء کردند»، در ادامه خبر آمده است که مسکو و تهران توافقنامه بین دولتی روسیه و ایران در خصوص تأسیس و شرایط فعالیت مراکز فرهنگی دو کشور را امضاء کردند.

 -«وقت فروپاش توافقنامه»، سرگی لاوروف از غرب خواست که سریع تر توافقات مربوط به برنامه هسته ای ایران را نجات بدهد. طی ملاقات های سرگی لاوروف با حسن روحانی، رئیس جمهور؛ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران تأیید شد که مسکو و تهران از فضای اعتماد موجود در گفتگوی دوجانبه که با اشتراک مواضع در خصوص برخی از مسائل اساسی بین المللی تقویت میشود، حمایت می کنند.

-سرگی لاوروف در پایان مذاکراتش «هرگونه تلاش برای اخلال در مهمترین مذاکرات» مربوط به احیاء برجام را محکوم کرد و از کشورهای غربی خواست که سریع تر تصمیم بگیرند.

او خاطرنشان کرد که طولانی کردن این پروسه به تحریک کنندگانی که تمایل به شکست توافقنامه دارند زمان می دهد و آب به آسیاب آنها می ریزد.

-وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود اعلام کرد که «تنها راه احیاء برجام، بازگشت کامل آمریکا به عمل به همه آن تعهداتی است» که واشنگتن از ابتدا بر عهده گرفت و سپس آشکارا نقض کرد و با «تصویب قوانین» تحریم هایی که مانع اجرای توافقنامه می شوند، این کار را تکمیل کرد.

-لاوروف از آمریکا خواست که «نه تنها تحریم هایی که به صورت غیر قانونی مستقیما علیه ایران وضع شده اند، بلکه  همه تحریم های وضع شده علیه شرکتهای خارجی که با ایران همکاری میکنند را نیز لغو کند».

-وزیر گفت: «فکر نمی کنم که ما وقت زیادی داشته باشیم» و ابراز امیدواری کرد که بتوان توافقنامه را حفظ کرد و کشورهای اتحادیه اروپا «از کسانی که می خواهند توافقنامه را «نابود و دفن کنند» پیروی نکنند». 

-لاوروف در اظهار نظر درباره تمدید و گسترش اخیر تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران اعلام کرد که اگر این تصمیم که در اوج مذاکرات مربوط به نجات برجام گرفته شده است، آگاهانه باشد، اشتباهی بدتر از جنایت است». به گفته او تهران حاضر است فورا بازگشت به توافقنامه را به شرطی که غرب گام های مقتضی را بردارد، آغاز کند.

-لاوروف در آستانه سفر در مصاحبه با ایرنا تأکید کرد که «توسعه ارتباطات با ایران یکی از اولویت های سیاست خارجی روسیه است». به همین خاطر دستور کار سفر وزیر خارجه روسیه البته تنها به برجام محدود نشد. طرفین نظریه امنیت جمعی در خلیج فارس که مسکو پیشنهاد می کند را بررسی کردند. لاوروف تأکید کرد که در این گفتگو «همه کشورهای خلیج فارس، ایران و همسایگان آن» باید شرکت کنند. در این مذاکرات ادامه همکاری برای حل مناقشات منطقه ای گوناگون، از جمله تعامل در چارچوب فرمت آستانه برای حل مناقشه سوریه، بررسی شد. لاوروف گفت: «با هدف حل و فصل هرچه سریع تر بحران در این کشور توافق کردیم که در چارچوب فرمت آستانه همراه با همکاران ترکیه ای مان فعالانه تعامل مان را ادامه بدهیم».

خبرگزاری اینترفاکس در تاریخ ۱۳ آوریل نوشت: «لاوروف تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران را اشتباه نامید». لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی با جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت: «با بهت مطلع شدم که اتحادیه اروپا علیه شماری از مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران بخاطر گویا نقض حقوق بشر تحریم وضع کرده است». او افزود: «من متن این تصمیم را ندیده ام، اما خود این اقدام مسائل زیادی را ایجاد می کند. اگر در اتحادیه اروپا هماهنگی وجود ندارد و دست راست نمی داند که دست چپ چه کار میکند، این بدبختی کامل است. اما اگر این تصمیم آگاهانه در اوج مذاکراتی که در وین برای نجات برجام ادامه دارد، گرفته شده است، این دیگر بدبختی نیست، این اشتباهی است که همانطور که شما می دانید بدتر از جنایت است». لاوروف گفت: «امیدوارم که همکاران اروپایی ما به قابل قبول نبودن این گونه اقدامات پی ببرند و اقداماتی را انجام بدهند تا مانع از شکست مذاکرات شوند».

روزنامه ایزوستیا در تاریخ ۱۳ آوریل نوشت: «وزارت امور خارجه روسیه برای بازگشت آمریکا به برجام ابراز امیدواری کرد». او در کنفرانس مطبوعاتی در پایان دیدار با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود، گفت: «ما امیدواریم که برجام را بتوان حفظ کرد و واشنگتن در نهایت اجرای کامل قطعنامه مربوطه شورای امنیت را از سر بگیرد و این به نوبه خود زمینه را فراهم کند برای اینکه ایران همه الزامات توافقنامه هسته ای را رعایت کند». لاوروف افزود: «ما از مذاکراتی که در وین جریان دارد حمایت میکنیم و هر گونه تلاش برای مختل کردن آن را محکوم میکنیم». 

سایت رگنوم در تاریخ ۱۴ آوریل نوشت: «چین به دقت سفر سرگی لاوروف به ایران را زیر نظر گرفت». در ادامه خبر آمده است: رسانه های چینی توجه زیادی به محتوی و نتایج سفر سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به جمهوری اسلامی ایران و مذاکراتش با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی او مبذول می کنند. شینهوا در تاریخ ۱۴ آوریل به این موضوع اشاره می کند و نظر مشترک دو وزیر خارجه راجع به اینکه آمریکا باید عرف تحریم های یکجانبه را کنار بگذارد، تحریم تعامل با ایران را لغو کند و اجرای برجام را از سر بگیرد، را مورد تأکید قرار میدهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.