مزایای سانترفیوژهای ir9 برای صنعت هسته‌ای کشور

حسن بهشتی پور در پاسخ به این سوال که آیا نسل جدید سانترفیوژهای ir۹ اتفاقات تازه ای را در صنعت هسته ای رقم خواهد زد گفت: باید توجه داشته باشیم که ir۹ وسیله غنی سازی است. سانترفیوژهای ما از ir۱ شروع شده و  الان به این مدل جدید ارتقا داده ایم. ir۹ خیلی پیشرفته تر است. هم از لحاظ مقدار غنی سازی و هم سرعت و پایداری اش هم بیشتر است. چون این ها طول عمری دارند. با موفقیت در مدار قرار دادن اینها نشان دهنده بالا رفتن قدرت ایران است که باعث افزایش توان چانه زنی ها در مقابل طرف غربی خواهد شد.

این کارشناس در ادامه در پاسخ به این شایعات که امکان قطع همکاری ایران و آژانس وجود دارد گفت: با آژانس هیچ گاه چنین اتفاقی نمی افتد. این طور نیست که آژانس انرژی اتمی بیاید و ارتباط خود را با یک کشور قطع کند. مثلا بگوید ایران چون تجهیزات پیشرفته تر ساخته روابط را قطع کند. چون اصولا همکاری با آنها بر اساس پیمان ان پی تی و پروتکل الحاقی انجام می گیرد. اگر بخواهد قطع شود از سوی ایران خواهد بود. وظیفه آژانس نظارت و کنترل است و اگر تهران بخواهد مانع از آن شود، معترض خواهد شد. اگر ایران تعداد سانترفیوژها را افزایش دهد یا مدرنتر بکند،‌آنها نمی توانند معترض باشند. ایران مایل است که بتواند از سانتریفیوژهای پیشرفته تر استفاده کند. این ها کیفیت بهتری از سوخت را تولید می کنند، مصرف برق کمتری دارند و سرعت غنی سازی شان بیشتر است.

بهشتی پور در پایان در خصوص مواضع تند کشورهای اروپایی در خصوص پیشرفت های هسته ای ایران نیز گفت: اروپایی ها خودشان تعهداتشان را انجام نداده اند و نمی توانند چنین چیزی را از تهران بخواهند. اروپایی ها به این نتیجه رسیده اند که باید زمینه سازی کنند تا واشنگتن به تعهداتش جامه عمل بپوشاند. در این مسیر آنها هم دیگر مانعی برای انجام تعهداتشان نخواهند داشت. وقتی همه اجرا کردند نوبت ایران می شود تا در چارچوب اولیه برجام عمل کند. اعتراضات آنها بلاوجه است و نمی توانند مانعی ایجاد کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.