موج سنگین بستری و فوتی‌های کرونا در هفته آینده

فرمانده عملیات ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: در حالیکه در هفته آخر اسفند شرایط به ثبات نسبی رسیده بود، اما در هفته سوم فروردین در حوزه مراجعان به مراکز درمانی و بستر‌های بیمارستانی شاهد افزایش چند برابری هستیم.

فرمانده عملیات ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: در شرایط فعلی برای اینکه سرعت خیز چهارم گرفته شود علاوه بر تشدید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، باید از طریق اعمال محدودیت‌ها برای کند شدن شیوع گام برداریم، موضوعی که با مشاهدات امروزی مطلقا همخوانی ندارد.

وی گفت: هم اکنون در هفته سوم فروردین فرصتی وجود دارد تا افراد ناقل با سویه‌های جهش یافته که از سفر بازگشته اند، در سطح شهر کنترل شوند.

دکتر زالی با تاکید بر اینکه در تهران رکورد شکنی در حوزه مراجعان سرپایی اتفاق افتاده است، افزود: روز گذشته ۱۵ هزار مراجعه سرپایی به مراکز بهداشت و درمان داشتیم که عدد قابل توجهی است، لذا می‌توانیم پیش بینی کنیم در هفته آتی افزایش بستری و فوتی‌ها را نیز شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی‌ها هفته آتی بسیار نگران کننده است، گفت: در همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها طبق قانون مصوب ستاد ملی چهار لایه نظارتی مشخص شده است که باید با بهره گیری از همه ظرفیت‌های کشور برای تحقق این چهار لایه نظارتی تلاش کنیم.

فرمانده عملیات ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: در کشور تنها ۹ شهر آبی داریم و ۲۹۵ شهر ما شرایط نامطلوبی دارند و شرایط به ویژه در تهران اصلا خوب نیست.

وی گفت: باید خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی و ادارات گسترش پیدا کند تا به این ترتیب از تردد‌های درون شهری کاسته شود ضمن اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی به گونه‌ای عمل کنند که مصوبات ستاد ملی با تمام ظرفیت‌ها اجرایی شود.

دکتر زالی افزود: متاسفانه گزارش‌های میدانی حاکی از این است که برخی دستگاه‌ها به ویژه بخش‌های خصوصی مصوبات ستاد را به طور دقیق اعمال نمی‌کنند.

وی درباره واکسیناسیون گروه هدف نیز گفت: با یک شتابی اقدام به لکه گیری مناسب گروه‌های هدف تحت پوشش می‌شود، ضمن اینکه برخی گروه‌های خاص وجود دارند که در سند ملی کرونا برای واکسیناسیون دیده نشده اند. اکنون برای گروه‌های خط مقدم برای بازتوزیع واکسن اقدام شده است و امروز شرایط بهتری داریم.

فرمانده عملیات ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران درباره حمل و نقل عمومی نیز گفت: یکی از کانون‌های آلودگی حمل و نقل عمومی است و از آذرماه گذشته مصوبه داریم که ۵ هزار اتوبوس جدید وارد ناوگان شود و در واقع از ظرفیت تولید داخل و خارج برای بهره گیری از این واگن‌های جدید استفاده شود.

وی گفت: طرح شهید سلیمانی نباید تعلیق شود و این اشتباه اکنون شکل می‌گیرد که چون بیماری افزایش یافته است، نباید این طرح را ادامه دهیم در حالی که باید طرح شهید سلیمانی مبنی بر تست، رهگیری، مراقبت و قرنطینه ادامه پیدا کند. در آستانه ماه مبارک رمضان باید ابعاد حمایتی در قالب طرح شهید سلیمانی جدی‌تر از گذشته در دستور کار قرار گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.