جزئیات پیام آمریکا به لبنان

به گزارش اسپوتنیک، آمریکا در پیامی به مقامات لبنان درباره خروج کامل رژیم صهیونیستی از مذاکرات غیر مستقیم ترسیم مرزهای دریایی میان دو طرف هشدار داد.

منابع محلی لبنان گزارش دادند، دولت آمریکا  پیام "قاطعانه‌ای" را توسط دوروتی شیا، سفیر واشنگتن در بیروت درباره موضوع ترسیم مرزهای دریایی میان رژیم صهیونیستی و لبنان به مقامات بیروت منتقل کرده‌ است.

طبق این گزارش، در این پیام آمده است در صورت اصلاح طرح مرزهای دریایی و تصویب نقطه ۲۹ در آن، رژیم صهیونیستی به طور کامل از مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با لبنان خارج و روند اکتشاف در مناطق مورد مناقشه با لبنان را آغاز خواهد کرد.

مذاکرات غیرمستقیم لبنان با رژیم صهیونیستی به سرپرستی و میانجیگری آمریکا و زیر چتر سازمان ملل پس از برگزاری چهار جلسه در مقر سازمان ملل در "راس الناقوره" دورترین نقطه واقع در جنوب غرب لبنان هم اکنون متوقف مانده است.

مساحت منطقه مورد مناقشه میان لبنان و رژیم صهیونیستی حدود ۸۶۰ کیلومتر مربع است. دلیل اصلی این نزاع به اختلاف بر سر تعیین نقطه ترسیم مرزهای زمینی در راس الناقوره برمی گردد که برای تعیین مرزهای آبی ضروری است. دلیل بعدی این است که لبنان نمی‌پذیرد نقطه مرزهای آبی اقتصادی میان این کشور و قبرس که در نقشه‌ها با نقطه شماره یک مشخص شده با اراضی اشغالی هم مشترک باشد. لبنان می گوید نقطه مرزهای صهیونیستی باید نقطه شماره ۲۳ باشد که در ۱۰ مایل دریایی به سمت جنوب نقطه شماره یک قرار دارد اما رژیم صهیونیستی اصرار دارد که براساس توافقنامه جداگانه ای که با قبرس امضا کرده، نقطه شماره یک به عنوان نقطه ترسیم مرزها با لبنان پذیرفته شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.