نمکی درباره ماجرای ممنوعیت سفر به ترکیه توضیح داد

وی ادامه داد: بعد از دفاع مقدس این همدلی و وفاق را تجربه نکرده بودیم و این را در آن دوران تجربه کردیم و بیرقی به نام بیرق رهبری را داشتیم. دوره‌ای را به شدت خوب کنترل کردیم. مجموعه معاونان بنده ۱۴ ماه کار را رصد کردند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: اتفاقی افتاد که هیچ ربطی به این کمیته ندارد و هرچه بگویند بی انصافی است. این کمیته انتهای وقت‌گذاری و تدبیر به موقع را داشته است. درست است موج جدید بیماری ایجاد شده اما ما برای فدا شدن و روی مین رفتن آمده‌ایم نه برای ارتقای درجه و پست. سیاست باز نیستیم، بلدیم اما اهلش نیستیم.

نمکی تاکید کرد:‌در بهاری که قول داده‌ام واکسن داخلی را خواهیم داشت.

وزیر بهداشت اظهار داشت: تا قبل از عید راهی را رفته بودیم که راه پرسرعتی بود و با دست‌های بسته و با چشمان باز در اقیانوسی پربلا حرکت کردیم. در زمانی که مرگ در کشور ما ۱۲۰۰ نفر را پیش بینی کرده بودند، مرگ دو رقمی رسیدیم. در حالی که یک ماه بود ویروس جهش یافته در خوزستان وجود داشت، ما مرگ‌ها را دورقمی داشتیم؛ در حالی که اروپا احساس عجز کرد.

نمکی گفت: قرار هم نیست با مردم در پس پرده صحبت کرده و اعتماد مردم را  حراج کنم. ۳۰ سال پیش بنده معاون بهداشت بودم و مرحوم هاشمی گفت مدیرکل تو چنین حرفی زده که از دیشب رسانه‌های بیگانه آن را می‌گویند اما بنده گفتم من از روزی می‌ترسم که مردم ما را قبول نداشته باشند و از بی اعتمادی مردم هراس دارم.

وی افزود: بنده وزیر بهداشت مردم ایران، شیعه و لامذهب، سنی، مسیحی، کلیمی و زندانی محکوم به اعدام هستم و اگر مردم به این برادر کوچک طبق ارزیابی‌ها اعتماد کردند دلیلش این است که با مردم  شفاف بودم.

نمکی ادامه داد: حرف دو صدایی و یک صدایی را باید لفظ دو صدا و یک صدا را ارزیابی کنیم. در زمینه حرف غیرکارشناسی از محل مورد اعتماد کارشناسی مردم، اگر انتظار تک صدایی داریم، اشتباه است. من نمی‌توانم با سلامت مردم مصالحه کنم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو ارز کمتری نسبت به سال ۹۷ داشتیم، آیا کسی پرسید چرا وزیر ۴۷۵۰ قلم دارو را چگونه مدیریت کرد؟ چطور اتاق‌های عمل به اندازه ۵ دقیقه که داروی بیهوشی نباشد کنسل نشد. شما چه کرده‌اید که یک استنت در اتاق جراحی قلب کم نبود. چطور اداره کردی که هم مریض کرونا و هم مریض تصادفی را مدیریت کردی؟ و چگونه خوزستان را مدیریت کردی که هم بیمار ضربه مغزی و هم کارگر افتاده را مدیریت کردی؟

نمکی بیان داشت: این کمکی که وزارت بهداشت کرد مغفول مانده و جایی نمی‌گویند و یکی از کمک‌هایی که انجام می‌شود القای آرامش به جامعه است. درست است، موج جدید بیماری ایجاد شده است.ما برای نیستی و دفاع از خون شهداء آمده‌ایم و برای ارتقاء درجه و سیاست نیامده‌ایم.

وی افزود: بنده مکتوبات زیادی دارم که جزو اسناد طبقه بندی شده است و بنا نداریم آن را منتشر کنیم. بنده گفتم  ویروسی آمده که قابلیت آن به مراتب خشن‌تر است و این موضوع را به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام کردم که خود را برای سهمگین‌ترین مبارزه اپیدمی آماده کنید. بنده مدیریت بیماری سرخک،‌ ریشه‌کنی فلج اطفال و کزاز را دارم و آن را اجرا کرده‌ام.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در اپیدمی زرد، قرمز، آبی و نارنجی نداریم؛ ‌مگر می‌توان گفت با وجود ویروس موتاسیون یافته ویروس را از جایی به جای دیگر ببریم. مدیریت اپیدمی باید دورتر را ببیند نه امروز را. بنده در اتاق فرمان کشور نشسته‌ام.

نمکی با اشاره به ضرورت ممنوعیت‌های پروازی، خاطرنشان کرد: وقتی می‌نویسم پروازهای خوزستان لغو شود برای این که می‌دانم بمب ویروسی به اقصاء نقاط کشور می‌رود و اگر حتی همه پروتکل‌ها هم رعایت شود، حداقل ۲۵ درصد از آنها در پروازها از دست می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: بنده مکتوب نوشتم یا یک برزیل دیگر گدنم بگذارید به من مهلت بدهید که اگر خبر داشتید با یقه جرزده حمایت می‌کردید. گفتیم دو کار باید کنید؛ ۱- باید با نیروهای طرح شهید سلیمانی تا ۱۸ فروردین شعله‌های کوچک را در منازل و محله خاموش کنیم و اعلام کردیم با جمعیت سیال و غیرساکن نمی‌توانیم بیماریابی کنیم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: دوم گفتیم سفر در هر صورتی عامل انتقال بیماری است و نوشتم تاب‌آوری مردم مهم است اما تاب‌آوری نظام سلامت مهم‌تر است و مازندران تازه از پیک ووهان درآمده بود که درگیر پیک کرونای انگلیسی شد.

نمکی افزود: ‌وقتی گفتیم پروازهای ترکیه را ببندید برای این است که خبر دارم ویروس غیر انگلیسی در ترکیه نیز می‌چرخد. این وزیر می‌تواند برود اما نمی‌تواند حرف غیرکارشناسی قبول کند و اگر قصد خدمتی نباشد این منصب از آب بینی بزی که حضرت علی  گفت کمتر است؛ ضمن این که بنده شرمسار مرد بزرگ (رهبر معظم انقلاب)‌هستم که هیچ وقت من را تنها نگذاشت.

وی ادامه داد: بنده خدمت مقام معظم رهبری نوشتم که تصمیمات قرارگاه نیاز است که اجرا شود و ایشان نوشتند نگران نباشید و در آنجا تعیین کردند و گفتند مصادیق را وزارت بهداشت تعیین می‌کند. اصلاً ستاد ملی مقابله با کرونا بدون مصادیق وزارت بهداشت معنایی ندارد.

وزیر بهداشت با بیان این که در دام یکی از سهمگین‌ترین اپیدمی‌ها افتاده‌ایم، گفت: این تیم غیرتمندانه ایستاده و  تا آخر کرونا نیز ایستادگی می‌کند تا یک نفر پشت در اتاق نماند. اکنون ۸۰ هزار تخت آماده کرده‌ایم؛ ضمن اینکه در سال گذشته نیز ۳ هزار تخت آی سی یو آماده کردیم اما پول آن را ندادند. گفتیم کمک کنیم ۱۳ هزار تخت را آماده کنیم و اخیراً رئیس جمهور دستور آن را داده‌اند.

نمکی تأکید کرد: مردم باید بدانند هیچ بیماری پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نخواهد شد و جان و آبروی خود را گرو قرار می‌دهیم تا آبروی ایران را حفظ کنیم و امکان ندارد شهروندی در جمهوری اسلامی ایران سوژه رسانه‌ها و مطبوعات معاندی شود که بگویند پشت در بیمارستان بیماری معطل مانده و آن افتضاح در چمن ماندن بیماران در کشورهای اروپایی را هرگز نخواهیم داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.