طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، ۵۰.۱ میلیارد دلار از ذخایر ارزی این کشور به شکل اسکناس بوده که نسبت به ماه قبل ۱۵.۵ درصد کمتر شده است. از سوی دیگر اما میزان ذخایر طلای این کشور با افزایش ۱۰.۸  درصدی در ماه آوریل به ۳۴.۸ میلیارد دلار رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل میزان ذخایر طلا ترکیه ۱.۲ درصد درصد و میزان ذخایر ارزی هفت درصد کاهش پیدا کرده  است.

رکورد ذخایر طلا و ارز ترکیه درسال های اخیر مربوط به دسامبر سال ۲۰۱۳ بوده است که طی آن این کشور ۱۳۶ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز شامل ۲۱ میلیارد دلار طلا در اختیار داشت. ماه گذشته و به دنبال بحران ارزی که منجر به سقوط ۱۴ درصدی ارزش پول ملی این کشور شد، بانک مرکزی مجبور شد بخش بزرگی از ذخایر ارزی خود را به بازار تزریق کند اما با بهبود تدریجی وضعیت، روند تقویت ذخایر ارزی مجددا آغاز شده است.

در ماه آوریل ترکیه ۲۲.۳  میلیارد دلار از تعهدات ارزی خود را پرداخت کرده است که از این مبلغ ۱۷.۳ میلیارد دلار اصل مبلغ وام و پنج میلیارد دلار نیز بهره وام‌های دریافت شده بوده است.

ترکیه تا پایان ماه آوریل ۱۲۵.۴ میلیارد دلار بدهی ارزی داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان دهنده کاهش ۲.۲ درصدی است. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، ۵۱.۲ درصد از کل بدهی های خارجی ترکیه بر حسب دلار، ۳۰.۱ درصد بر حسب یورو، ۱۳.۲ درصد بر حسب لیر و ۵.۵ درصد بر حسب سایر ارزها بوده است.

دولت ترکیه در مجموع ۱.۲۵ تریلیون لیر ( ۲۱۴.۸ میلیارد دلار) بدهی به قرض دهندگان داخلی و خارجی دارد که حدود نیمی از این بدهی‌ها باید بر حسب ارزهای خارج پرداخت شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.