پیام مثبت آمریکا به چین درباره رفع تحریم ها

این دیپلمات چینی گفت  وعده آمریکا برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران باید فوراً عملیاتی شود.

وانگ گان تصریح کرد مشکلات پیرامون توافق هسته‌ای همگی توسط تحریم‌های غیرقانونی دولت قبلی آمریکا علیه نهادها و اشخاصی که برجام را اجرا کردند، ایجاد شده‌اند.

او تأکید کرد رفع تحریم‌ها فقط یک مسئله دوجانبه نیست بلکه یکی از جنبه‌های مهم برای حراست از برجام است که در نتیجه چندجانبه‌گرایی حاصل شد.

وانگ گان خاطرنشان کرد: «متوجه شده‌ایم طرف آمریکایی اخیراً پیام‌های مثبتی درباره رفع این تحریمها مخابره کرده و ما از آمریکا می‌خواهیم برای تسهیل اجرای کامل و موثر برجام گام‌های عملی بردارد.»

«هوآ چونیینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم گفت، خروج آمریکا از برجام عامل تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران است.

این دیپلمات چینی در پیامی توئیتری نوشت: «دولت پیشین آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک خارج شد و فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرد. این ریشه اصلی تنش‌های مداوم بر سر وضعیت هسته‌ای ایران است».

چونیینگ در ادامه نوشت: «آمریکا باید بدون قید و شرط به این توافق برگشته و تمام تحریم‌های مربوطه از جمله دست‌درازی‌های قضایی علیه طرف‌های ثالث را در اسرع وقت بردارد. بر همین اساس، ایران باید پایبندی متقابل را از سر گیرد».

ساعاتی قبل‌تر، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم در توییتی ضمن اعلام پایان نشست امروز (جمعه) کمیسیون مشترک برجام در وین، از حاصل شدن پیشرفت اولیه در گفت‌وگوها خبر داد.

وی در این خصوص نوشت: «کمیسیون مشترک برجام پایان یافت. طرف‌های برجام کارهای انجام شده در سه روز گذشته توسط کارشناسان را بررسی کردند و با رضایت پیشرفت اولیه حاصل شده را مورد توجه قرار دادند. کمیسیون هفته آینده برای ادامه این حرکت مثبت، تشکیل جلسه خواهد داد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.