دژپسند: حتی یک ریال از بانک مرکزی استقراض نشد

وزیرامور اقتصادی و دارایی گفت: صاحب نظران سال گذشته می‌گفتند دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض خواهد کرد درصورتیکه حتی یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نشد.

«فرهاددژپسند» روز سه شنبه در حاشیه نشست با نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران افزود: همواره یک نگرانی در باره کسری بودجه وجود داشت و صاحب نظران در ابتدای سال نگران بودند و حتی بیان می‌کردند که دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض خواهد کرد اما نتیجه کار این شد که یک ریال استقراض نشد بلکه از طریق عرضه و فروش اوراق جبران شد.

وی ادامه داد: حدود ۱۹۳ هزار میلیارد تومان اواراق هم واگذاری و هم فروش بوده که ۱۲۶ هزار میلیارد تومان فروش نقدی بوده یعنی حدود سه برابر نسبت به سال گذشته فروش نقدی که کار سخت تری است انجام گرفته است.

وزیر امور اقتصادی دارایی خاطرنشان کرد: منابع و مصارف بودجه به گونه‌ای تدوین شده که حتی یک ریال هم نیاز به استقراض از بانک مرکزی نبوده، البته در برخی از متون انتقادی مطرح شد که تبدیل تعهد بودجه‌ای از طریق بانک مرکزی به ریال را گفته‌اند استقراض کرده‌اند، نه این استقراض نیست.

دژپسند گفت: استقراض یعنی یک ارزی را بانک مرکزی گرفته بنا به دلایلی که وجود داشت قابل عرضه به بازار نبود به صورت دیگر نقد شد.

۳۴.۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی پارسال محقق شد

وی ضمن اشاره به ارائه گزارش تحولات اقتصادی در سال ۹۹  به نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس شورای سلامی گفت: بخشی از این گزارش درباره بودجه دولت  و صادرات و تجارت خارجی بود.

وزیر امور اقتصادی و دارای افزود: با وجود آنکه در ابتدای سال برآورد شده بودکه به طور مثال صادرات غیر نفتی ماکزیمم ۲۷ میلیارد دلارخواهد بود، خوشبختانه تا پایان سال متوجه شدیم ۳۴.۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته ایم و آنهم در سالی که کرونایی بوده و جنگ اقتصادی بوده است.

دژپسند این عدد را عددی قابل توجه برشمرد و خاطرنشان ساخت: به خصوص اینکه  اصلاح ارزش پایه صادراتی هم صورت گرفت به این معنا که در سال ۹۶ با ۹۹ ما دوباره اصلاح ارزش داشتیم که عموما برآورد آن است که بیش از ۳۰درصد اصلاح ارزش پایه انجام شده است بنابراین ما این را حتی اگر ۲۰ درصد در نظر بگیریم این ۳۴ میلیارد تومان در واقع به قیمت پایه سال ۹۶ بالای ۴۲ میلیارد تومان خواهد بود.

۳۸.۵ میلیارد دلار واردات

وی در ادامه به ارائه گزارش در باره واردات به نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد و گفت: در مورد واردات هم حدود ۳۸.۵ میلیارد دلار صورت گرفته که خوشبختانه ۱۲.۵ میلیارد آن کالاهای اساسی بوده است که بیانگر وفور کالا در سال گذشته بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود در این جلسه درباره درآمدهای بودجه بحث شد و اعلام شد درآمدهای مالیاتی در سال گذشته نسبت به مصوب مجلس که ۱۰۷ تصویب شده بودکه عمل شده و تحقق یافته است.  

دژپسند با بیان اینکه مجموع خصوص سازی در سال گذشته ۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است و میزان تعهد خصوصی سازی سال۹۹  یک رکوردی را ایجاد کرده بود، گفت: خصوصی سازی سال گذشته  ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به خزانه واریز کرد،  ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز برای حمایت از سالمندی واریز نمود و در مجموع جمعا ۱۲۷هزار میلیارد تومان از خصوصی سازی منابع جمع اوری شد که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.