وزیرخارجه اردن: شاهزاده حمزه با کودتاچیان در تماس بوده است

 «ایمن الصفدی»، وزیر امور خارجه اردن گفت که ولی‌عهد سابق این کشور با کودتاچیان در تماس بوده است.

وزیر خارجه اردن که بعد از ظهر امروز یکشنبه طی یک کنفرانس خبری درباره حوادث دیروز شنبه در اردن توضیحاتی می‌داد، گفت فعالیت‌های شاهزاده «حمزه بن الحسین»، ولی‌عهد سابق اردن و برادر ناتنی پادشاه این کشور و «حسین بن زید» و «باسم عوض الله» (دو فرد بازداشت شده به اتهام تلاش برای راه اندازی کودتا) رصد شده و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که آن‌ها با طرف‌های خارجی درباره زمان مناسب جهت آغاز تحرکات برای برهم زدن امنیت اردن تماس‌هایی داشته‌اند.

الصفدی همچنین از وجود تماس‌های بین همسر ولی‌عهد سابق  اردن با افراد خارج از این کشور خبر داد و گفت: «تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که افراد خارجی در این مسئله (تلاش برای کودتا) دست دارند».

او بازداشت نظامیان اردنی در ارتباط با کودتا را رد کرد و گفت: «مرحله ریشه کن کردن فتنه پایان یافت و ما هم‌اکنون در مرحله تعامل قانونی با این مسئله هستیم».

وزیر خارجه اردن در مورد تعداد افراد بازداشت شده در ارتباط با کودتای ادعایی نیز گفت که به غیر از باسم عوض الله و حسن بن زید، ۱۴ الی ۱۶ تن دیگر بازداشت شده‌‌اند. رسانه‌های غربی و صهیونیستی دیروز تعداد بازداشتی‌ها با احتساب برادر ناتنی شاه اردن را ۲۰ تن اعلام کرده بودند.

به گفته ایمن الصفدی، افراد پیرامون شاهزاده حمزه با گروه‌های خارجی در تماس بودند تا نقشه بیگانگان را عملی کنند. او گفت که پادشاه اردن با برادرش (حمزه) به صورت مستقیم صحبت کرده ولی او به درخواست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اردن اعتنایی نکرده است. 

ولی‌عهد سابق اردن دیروز گفته بود که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اردن از او خواسته در محل اقامت خود بماند و حق خروج از کشور را ندارد.

وزیر خارجه اردن درباره هدف افراد بازداشت شده به اتهام کودتا گفت که آن‌ها در راستای جاه‌طلبی‌های خارجی عمل می‌کردند.

رسانه‌های اردن شامگاه دیروز شنبه از موج دستگیری‌ها در بین مقام‌های ارشد اردن و خاندان سلطنتی این کشور به اتهام کودتا خبر دادند. منابع نزدیک به خاندان حاکم در این کشور بازداشت یا اقامت اجباری برادرناتنی را تکذیب کردند. با این حال، او چند ساعت پس از درز خبر کودتا، با انتشار ویدیوئی از خود گفت که به دنبال افشاگری‌هایش درباره فساد در اردن، در کاخ خود محبوس شده است.

رسانه‌های صهیونیستی اما امروز مدعی شدند که دو کشور عربی  حاشیه خلیج فارس در این کودتا دست داشتند و طرح براندازی عبدالله دوم از سوی سران این دو کشور برنامه‌ریزی و حمایت می‌شد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.