واکنش مجدد عربستان به حوادث اخیر در اردن

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزارش داد، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، کشورش در کنار عبدالله دوم، پادشاه اردن و حسین بن عبدالله، ولیعهد این کشور می‌ماند.

وی گفت، ثبات و شکوفایی اردن اساس ثبات و شکوفایی سراسر منطقه است و پادشاه و ولیعهد عربستان بر حمایت نامحدود از هر چیزی که موجب تقویت روابط اردن و عربستان شود، تاکید دارند.

بن فرحان افزود، حمایت و پشتیبانی ریاض از اردن در همه زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و شکوفایی دائمی و ثابت است و از رهبری خردمندانه در روند اقتصادی و توسعه‌ای اردن توسط پادشاه این کشور قدردانی کرد.

دفتر سلطنتی عربستان روز شنبه اعلام کرد، ریاض به دلیل روابط مستحکم خود با اردن و تاریخ مشترک و امنیت آن دو که جدایی ناپذیر است، تمام قد در کنار این کشور می‌ایستد و با همه توان خود از اردن و تصمیمات پادشاه آن حمایت می‌کند.

این بیانیه پس از آن صادر می‌شود که یوسف احمد الحنیطی، رئیس ستاد مشترک ارتش اردن روز شنبه اعلام کرد، تحقیقات امنیتی مشترک به بازداشت شماری منجر شده است و طی آن شریف حسن بن زید از اعضای خاندان سلطنتی اردن که تابعیت عربستانی دارد و از چهره‌های نزدیک به این کشور محسوب می‌شود و نیز ابراهیم عوض الله، رئیس اسبق دفتر سلطنتی اردن بازداشت شده‌اند.

وی اخبار منتشر شده درباره بازداشت شاهزاده حمزه بن حسین، برادر عبدالله دوم و ولیعهد سابق اردن را نیز تکذیب کرد و گفت، از شاهزاده حمزه خواسته شده که اقدام علیه امنیت و ثبات اردن را متوقف کند.

باسم عوض الله به عنوان رئیس سابق دفتر پادشاهی اردن کار می‌کرد، سپس عبدالله دوم وی را به عنوان نماینده خود در عربستان منصوب کرد. عوض الله در سال ۲۰۱۸ از این سمت برکنار و پس از آن به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نزدیک شد و در حال حاضر یکی از مسؤولین پروژه شهر "نئوم" عربستان است.

واشنگتن پست نوشت: مقامات اردنی شاهزاده حمزه بن حسین به همراه ۲۰ نفر دیگر را به دلیل آنچه تهدید برای امنیت کشور اردن خوانده شده، بازداشت کردند.

عربستان اولین کشوری بود که درباره این حوادث بیانیه صادر کرد و تنها پس از چند ساعت هم بیانیه دوم خود را صادر کرد که سوالات زیادی را درباره این عجله ریاض برای واکنش به این اتفاقات مطرح کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.