نخست وزیر اسلواکی استعفا کرد

پایگاه د ویک گزارش داد، به دنبال تشدید اختلاف و تنش در دولت ایگور ماتوویچ، نخست وزیر اسلواکی، بر سر تصمیم مربوط به خرید واکسنهای روسی کرونا، که بدون اطلاع شرکای ائتلافی اتخاذ شد، ماتوویچ اعلام کرد که از سمتش کناره گیری می کند اما در جریان این کناره گیری با ادوارد هجر، وزیر دارایی تبادل پست می کند.

ماتوویچ در اظهاراتی در شهر براتیسلاوا استعفایش را دارای بار "مذهبی" خوانده و گفت: "در آستانه هفته مقدسی که ما آن را به عنوان سمبل رنج،‌ فداکاری و بخشش گرامی می‌داریم، من تصمیم گرفتم اقدامی از روی بخشش در قبال مردمی که به لحاظ سیاسی استعفای من از نخست وزیری را مطالبه کردند صورت دهم."

بعد از آنکه اوایل ماه جاری میلادی مشخص شد که ماتوویچ اقدام به خرید دو میلیون دوز واکسن روسی "اسپوتنیک وی" کرده، یک جنگ داخلی در ائتلاف چهار حزبی حاکم در اسلواکی به راه افتاد؛ آژانس دارویی اروپا هنوز برای این واکسن تاییدیه صادر نکرده است.

دو تا از احزاب حاکم شامل حزب "برای مردم"‌ و حزب "آزادی و همبستگی" اعلام کرده بودند، "دولت را تا زمانی که ترمیم کابینه صورت نگیرد و ماتوویچ استعفا نکند ترک می کنند".

شش وزیر شامل وزیر بهداشت از زمان شروع این مناقشه کابینه ۱۶ عضوی دولت اسلواکی را ترک کردند.

به گزارش دویچه وله، ماتوویچ از تصمیمش برای خرید این دوزهای واکسن دفاع و استدلال کرده بود که این اقدام باعث تسریع در اجرای برنامه واکسیناسیون کووید این کشور می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.