درخواست مهم وزیر خارجه آمریکا از دولت بولیوی

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا خواستار آزادی مقامات پیشین دولت بولیوی از زندان شد.

بر این اساس، بلینکن در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ما به خاطر نشانه‌های فزاینده‌ای از رفتار ضد دموکراتیک و سیاسی سازی سیستم حقوقی در بولیوی نگران هستیم. دولت بولیوی باید مقامات سابق را که قبل از تحقیق مستقل و شفاف حقوق بشری و دادرسی بازداشت شده اند، آزاد کند.

پس از شکل‌گیری شبه کودتا در بولیوی که منجر به استعفای اوو مورالس، رئیس جمهور و برخی وزیران کابینه او شد، وی به همراه برخی اعضای دولت وقت به مکزیک پناهنده شدند. بیش از ۲۰ مقام دولت مورالس نیز به سفارت مکزیک در لاپاز پناه برده اند که گفته می‌شود پنج نفر از آن‌ها تحت تعقیب هستند.

روابط بولیوی- مکزیک از زمان عزیمت اوو مورالس به مکزیکوسیتی تیره و تار شده است. دولت موقت بولیوی اعلام کرده در دادگاه لاهه از «اوو مورالس» رییس جمهوری به دلیل ارتکاب «جنایت علیه بشریت» شکایت خواهد کرد.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی که در دور نخست آن مورالس، رئیس‌جمهوری وقت پیروز شده بود، تظاهرات اعتراض‌آمیز و اعتصاب‌های گسترده‌ای در این کشور آغاز شد.

سناتور «جنینه آنیِس» بعد از کناره‌گیری مورالس از مقام خود و پناهنده شدن به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد. اقتصاد بولیوی به دنبال بحران سیاسی و ناآرامی‌های اخیر با زیان ده‌ها میلیارد دلاری روبرو شده به گونه‌ای که طبق اعلام اتاق صنایع ملی بولیوی، تنها بخش صنایع و تجارت متحمل دست‌کم ۱.۱ میلیارد دلار زیان شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.