خبر جهانپور از شناسایی ویروس جهش یافته جدید کرونا در هند

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی نوع جدیدی از ویروس جهش یافته کرونا در هند خبر داد که شدت بیماری زایی بیشتری دارد و احتمالا توانایی فرار از واکسن را هم دارد.

کیانوش جهانپور روز چهارشنبه در توییتر نوشت: واریانت جدید کرونا با جهش E۴۸۴Q در هند شناسایی شده که ظاهرا هم شدت بیماری‌زایی بیشتری دارد و هم احتمالا توانایی فرار از سیستم ایمنی و شاید واکسن.

وی به گفت: هنوز موردی از ویروس کرونا جهش یافته هندی در ایران شناسایی نشده است اما این ویروس به علت احتمال بیماری زایی بیشتر و احتمال فرار از سیستم ایمنی و بی اثری واکسن بر این ویروس، نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است.

جهانپور همچنین در توییت دیگری از ورود ۱۰۰ هزار دوز دیگر از واکسن اسپوتنیک وی از روسیه به ایران خبر داد و نوشت: تحویل چهارمین محموله واکسن SputnikV شامل ۱۰۰ هزار دوز واکسن در فرودگاه مسکو . این محموله فردا وارد کشور خواهد شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره توزیع واکسن کرونا در ایران گفت: واکسن کرونا از هر مسیری وارد شود، نهایتا توسط وزارت بهداشت، خریداری و در شبکه بهداشتی کشور توزیع خواهد شد.

جهانپور همچنین در کامنتی که در توییتر منتشر کرد، در واکنش به مطالب منتشر شده درباره تغییر دوز دوم واکسن اسپوتنیک در فضای مجازی با تکذیب این ادعاها نوشت: اسپوتنیک تنها واکسنی است که دوز دومش انحصاری است و کسی نمی‌تواند آن را جای دیگری به عنوان دوز اول استفاده کند.

وی افزود: مسئولان بیمارستان اختیاری در انتخاب واکسن ندارند که دوز دوم را تایید کنند. کارت واکسن هر فرد مشخص است، حتی سریال ویال تزریقی هم مشخص است. اسپوتنیک تنها واکسنی است که دوز دومش انحصاری است و کسی نمی‌تواند آن را جای دیگری به عنوان دوز اول استفاده کند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.