مجوزی که رهبر انقلاب به دولت روحانی داد

بهار دنیای سیاست زیر سایه شیوع ویروس کرونا آغاز شد و با تغییر شکل فضای سیاسی مجلس و ورود ساکنان جدید به پارلمان به پایان رسید.

دنیای سیاست در سال ۹۹ پرهیاهو گذشت، از همان آغازین روزهای سال ۹۹ تا واپسین روزها. از شیوع ویروس کرونا که علاوه بر دولت روحانی، مردم و جامعه پزشکی را به شدت درگیر کرد و خسارات زیادی به زندگی عادی و کسب و کار مردم وارد شد تا سورپرایز سپاه پاسداران و پرتاب موفق نخستین ماهواره نظامی ایران به فضا. ماهواره ای که از فراز فلوریدا و تل آویو عبور کرد و عکس هایی را مخابره کرد.

وعده های بورسی دولت

فصل بهار دنیای سیاست جدا از شیوع ویروس کرونا، با اقدامات بورسی دولت نیز همراه بود. اواخر فروردین ماه بود که روحانی با اشاره به عرضه سهام شستا در بورس گفت: در تاریخ بورس شاید برای اولین بار است که چنین عرضه بزرگی صورت می‌گیرد،کل شرکت‌های شستا که حدود ۱۸۰ بنگاه و شرکت بزرگ است، همه باهم عرضه می‌شوند که مدل جدیدی است که امروز شروع می‌شود یعنی این هلدینگ بزرگ یکجا عرضه می‌شود. من به وزیر کار، رییس تامین اجتماعی و هیات مدیره این شرکت تبریک می‌گویم چراکه شستا پشت شیشه آمده است. 

هنوز تب و تاب خرید سهام شستا داغ بود که خبر موافقت رهبر انقلاب با درخواست دولت مبنی بر آزاد سازی سهام عدالت آمد و بیش از پیش توجهات مردم را به بازار بورس جلب کرد. 

از شایعه تا تکذیب خبر شهادت سردار

هنوز تلخی شهادت سردار قاسم سلیمانی از ذهن و قلب مردم پاک نشده بود که خبری تکان دهنده درباره شهادت سردار قاآنی، فرمانده سپاه قدس منتشر شد. خبری که به سرعت توسط سپاه پاسداران تکذیب شد تا نفس راحت کشیده شود.

بهارستان، آرایش جدید به خود گرفت

خرداد سیاست در سال ۹۹ اما رنگ و بویی پارلمانی داشت. بعد از اعلام نتایج انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ۹۸، درهای پارلمان در خردادماه به روی ساکنان جدید خود باز شد تا آن ها نیز برای ۴ سال مهمان این ساختمان هرمی شکل باشند. انتخابات جنجالی هئیت رئیسه مجلس نیز تا مدتی فضای خبری سیاست را به خود مشغول کرد.انتخاباتی که ذیل آن قالیباف بالاخره توانست ریاست یکی از قوای سه گانه را در دست گیرد.

در جداول زیر به مهمترین خبرهای سیاسی سه ماه اول سال اشاره شده است؛

فروردین ماه سیاست در سال ۹۹

ردیف

اتفاق

تاریخ

توضیحات

۱

پیام رئیس جمهور خطاب به مردم آمریکا

۹۹/۰۱/۰۱

رئیس جمهور در پیامی خطاب به مردم آمریکا، شکست کووید-۱۹ را یک «وظیفه» جهانی دانست و هشدار داد که در شرایط یک «همه گیری» خطرناک جهانی، تهران و پاریس و لندن و واشنگتن فاصله چندانی ندارند و هر سیاست کوته بینانه و خصمانه‌ای که بخواهد موجب تضعیف نظام پزشکی و محدویت منابع مالی در مدیریت بحران در ایران شود، تاثیر مستقیم بر روند مبارزه با این «همه گیری» در سایر کشورها خواهد داشت.

۲

اخطار پدافند هوایی ارتش به یک فروند جنگنده F-۱۸

۹۹/۰۱/۰۳

پدافند هوایی ارتش به یک فروند جنگنده F-۱۸ اخطار داده است. صدا و سیما فیلم اخطار به یک فروند جنگنده اف ۱۸ که در حال نزدیک شدن به آسمان کشورمان از مسیر آب‌های جنوب کشور بود را پخش کرد. این اخطار مربوط به روز اول فروردین سال جاری بوده و پدافند هوایی تا مرحله صدور آخرین اخطار و اعلام شلیک در صورت پاسخ‌ندادن، پیش رفته است.

۳

توقیف یک شناور با ۴۰ هزار لیتر سوخت قاچاق

۹۹/۰۱/۰۵

فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور یدک‌کش و کشف بیش از ۴۰ هزار لیتر سوخت قاچاق با همکاری منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در استان بوشهر خبر داد.

۴

تکذیب ادعای راه‌اندازی بخش مقابله با اجنه در وزارت اطلاعات

۹۹/۰۱/۰۶

یک منبع آگاه در دفتر وزیر اطلاعات با تکذیب خبر منتشر شده در فضای مجازی در خصوص راه اندازی بخشی در وزارت اطلاعات جهت مقابله با اقدامات اجنه تاکید کرد: خبر منتشر شده جعلی و غیر واقعی است.

۵

نامه ویژه روحانی به رهبر انقلاب

۹۹/۰۱/۰۷

رئیس جمهور از ارسال نامه ای به رهبر انقلاب برای اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی خبر داد.

۶

رونمایی از نخستین دستگاه تست سیار کرونا

۹۹/۰۱/۰۹

نخستین دستگاه تست سیار کرونا با حضور سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، رونمایی شد.

۷

درگذشت آیت الله کریمی

۹۹/۰۱/۰۹

آیت‌الله سید جعفر کریمی تنها وصی شرعی زنده امام خمینی و عضو مجلس خبرگان قانون اساسی در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

۹

شایعه شهادت سردار قاآنی در بمباران عراق توسط آمریکا

۹۹/۰۱/۱۳

خبر بی اساسی درارتباط با شهادت سردار قاآنی منتشر شد که پس از مدتی رسانه‌های داخلی رسمی به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خبر شهادت فرمانده سپاه قدس را به شدت تکذیب کرد.

۱۰

ابتلای لاریجانی به کرونا

۹۹/۰۱/۱۴

روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد که علی لاریجانی، رییس مجلس به کرونا مبتلا شده است.

۱۱

گفتگوی روحانی با مکرون

۱۸/۰۱/۹۹

حسن روحانی در تماس تلفنی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با وی، ضمن آرزوی موفقیت برای دولت و ملت فرانسه و همه مردم جهان در مسیر مقابله با بیماری کرونا، اظهار داشت: همه کشورها و دولت ها باید توجه داشته باشند که بدون کمک و همکاری و بهره‌مندی از تجارب یکدیگر نمی توانند از این شرایط حساس عبور کنند.

۱۲

موافقت رهبر انقلاب با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی

۱۸/۰۱/۹۹

رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور موافقت کردند.

۱۳

اظهارات مهم روحانی درباره شستا

۹۹/۰۱/۲۷

روحانی با اشاره به عرضه سهام شستا در بورس گفت: ما امروز بزرگترین عرضه سهام اولیه را در بورس داریم. این نشان از حرکتی است که در دولت دوازدهم به مردم قول داده بودیم. روز اولی که می‌خواستم درباره وزرا با رهبری مشاوره کنم، آن روز آقا در مشهد بودند و من هم به مشهد رفتم. در واقع، دولت دوازدهم در کنار حرم امام رضا (ع) مشخص شدند. مواردی بود که ایشان تائید کردند یا نکاتی مدنظر داشتند. یکی از مسائل این بود که تصدی‌گری دولت کاهش یابد و مسائلی که دولت می‌تواند متصدی‌اش نباشد، انجام شده و اموال به مردم عرضه شود. 

وی ادامه داد: همانجا آقا فرمودند من به نیروهای مسلح نیز همین دستور را می‌دهم، در موارد و جلسات بعد هم همین مسئله را تاکید کردند. در مورد شستا و تامین اجتماعی که یک نفر نامه نوشته بود که شستا مربوط به دولت نیست، ایشان گفتند شستا مربوط به دولت است، سهام آن در اختیار مردم قرار بگیرد و تامین اجتماعی هم دست از تصدی‌گری بردارد. البته اشکال ندارد سهام داشته باشد.  در تاریخ بورس شاید برای اولین بار است که چنین عرضه بزرگی صورت می‌گیرد.

 

۱۴

رونمایی از اولین کاندیدای رسمی ریاست مجلس یازدهم

۹۹/۰۱/۲۸

فریدون عباسی منتخب مردم کازرون در مجلس یازدهم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کرد.

۱۵

انهدام باند سازمان‌یافته و مسلح توسط وزارت اطلاعات

۹۹/۰۱/۲۸

مدیرکل اطلاعات سیستان و بلوچستان گفت: با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) یک باند شرارت، ناامنی و قاچاق سازمان یافته و مسلحانه موادمخدر شناسایی و متلاشی شد.

۱۶

خط و نشان سپاه پاسداران برای ناو آمریکایی

۹۹/۰۱/۳۰

قایق‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقدامی اقتدارآفرین، شناور آمریکایی را که در حال عبور از خلیج ‌فارس بود احاطه کردند. این اقدام پیام روشنی بود مبنی بر اینکه، خلیج ‌فارس جای یانکی‌ها نیست.

۱۷

دستور فوری روحانی به وزیر اطلاعات

۹۹/۰۱/۳۱

رئیس جمهور به وزیر اطلاعات دستور داد نسبت به اقدام غیرقانونی و غیر اخلاقی از بین بردن جوجه های یک روزه سریعا رسیدگی شود و عاملان آن تحت تعقیب قرار گیرند.

 

اردیبهشت ماه سیاست در سال ۹۹

ردیف

اتفاق

تاریخ

توضیحات

۱

درگیری مسلحانه در سیستان و بلوچستان

۹۹/۰۲/۰۱

در درگیری رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه با قاچاقچیان موادمخدر در شهرستان سراوان، سه نفر از قاچاقچیان به هلاکت رسیدند و یک بسیجی به شهادت رسید.

۲

محکومیت محمود صادقی به زندان و جریمه نقدی

۹۹/۰۲/۰۲

دادگاه برای محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ۲۱ ماه حبس و ۵ میلیون جزای نقدی در نظر گرفت.

۳

گفتگوی روحانی با نخست وزیر اسپانیا

۹۹/۰۲/۰۲

روحانی در گفتگو با نخست وزیر اسپانیا با اشاره به تقاضای وام ایران از صندوق بین المللی پول برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: آمریکا با پرداخت این وام هم مخالفت کرده و انتظار این است که اتحادیه اروپا و اسپانیا در مقابل این اقدام غیرقانونی اتخاذ موضع کنند.

۴

گفگوی روحانی با پوتین

۹۹/۰۲/۰۲

رؤسای جمهور ایران و روسیه روابط و همکاری‌های فی مابین را صمیمانه، راهبردی و استراتژیک دانسته و بر ضرورت تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری های تهران – مسکو و تسریع در اجرای توافقات تاکید کردند.

۵

پرتاب موفق نخستین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه

۹۹/۰۲/۰۳

ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران از ماهواره‌بر ۲ مرحله ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

۶

پاسخ قاطع سخنگوی ارشد نیروهای مسلح به توئیت تهدیدآمیز ترامپ برای شلیک به شناورهای سپاه

۹۹/۰۲/۰۳

سردار ابوالفضل شکارچی ددر واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر ابلاغ دستور شلیک به ناوهای آمریکایی در خلیج فارس در صورت نزدیکی قایق های ایرانی به این ناوها، گفت: آمریکایی‌ها امروز باید به جای قلدری برای دیگران، همه همت خود را بکار بگیرند تا آن دسته از نیروهای‌شان را که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، نجات دهند.

۷

موسوی لاری استعفا داد

۹۹/۰۲/۰۵

نایب‌رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در نامه‌ای استعفای خود را به رئیس این شورا اعلام کرد.

۸

عضو مجلس خبرگان درگذشت

۹۹/۰۲/۰۵

آیت الله ابراهیم امینی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری دار فانی را وداع گفت.

۹

گفتگوی اردشیر زاهدی با بی بی سی

۹۹/۰۲/۰۸

اردشیر زاهدی، وزیر امورخارجه دوران پهلوی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت: من به او[ قاسم سلیمانی] افتخار می‌کردم، افتخار می‌کنم و افتخار خواهم کرد، کسی که جان خودش را در راه مملکتش فدا کرد نه کسانی که خودشان را به پول فروخته‌اند.

۱۰

موافقت رهبر انقلاب با درخواست دولت برای آزادسازی سهام عدالت

۹۹/۰۲/۰۹

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رییس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم درآمد، موارد سه‌گانه‌ای را به عنوان امور لازم الرعایه در این واگذاری‌ها مورد تأکید قرار دادند.

۱۱

جعلی بودن مدرک سینا کمال خانی؛ منتخب مجلس یازدهم

۹۹/۰۲/۱۰

سخنگوی شورای نگهبان از عدم راه یابی سینا کمالخانی به مجلس به علت جعلی بودن مدرک تحصیلی خبر داد.

۱۲

کمک ۴۵۰ میلیون تومانی رهبر انقلاب برای آزادی زندانیان نیازمند

۹۹/۰۲/۱۰

همزمان با برگزاری سی‌وسومین جشن گلریزان ستاد دیه کشور ویژه‌ی کمک به آزادی زندانیان نیازمند، رهبر انقلاب اسلامی، مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان به این امر خداپسندانه اختصاص دادند.

۱۳

ورود محموله جدید سوخت هسته‌ای به نیروگاه اتمی بوشهر با همکاری شرکت روسی

۹۹/۰۲/۱۱

محموله جدید سوخت نیروگاه اتمی بوشهر با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت دولتی روس اتم در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ وارد این نیروگاه شد.

۱۴

عبور ماهواره نظامی سپاه از فراز تل آویو و فلورید

۹۹/۰۲/۱۱

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ماهواره نور دیروز از فراز فلوریدا و تل آویو عبور کرد و عکس هایش را تهیه کرد و برای ما مخابره کرد.

۱۵

درباره جدیدترین موشک دوربُرد سپاه

۹۹/۰۲/۱۳

فرمانده نیروی دریایی سپاه اعلام کرد که این نیرو موشک‌های جدید کروز با برد ۷۰۰ کیلومتر را در اختیار دارد؛ این برد بیش از ۲ برابر دوربردترین موشک‌هایی است که تاکنون در این حوزه اعلام رسمی شده‌اند.

۱۶

گفتگوی تلفنی روحانی با شینزو آبه

۹۹/۰۲/۱۶

رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ژاپن در گفت و گویی تلفنی با اشاره به ضرورت همکاری همه کشورهای جهان برای مقابله با ویروس کرونا، بر ضرورت همکاری های دو کشور در این زمینه و همچنین انتقال و اشتراک تجربیات به یکدیگر تاکید کردند.

۱۷

فرمان آماده‌باش روحانی به وزارت کشور و هلال احمر در پی وقوع زلزله شدید ۵.۱ ریشتری تهران

۹۹/۰۲/۱۹

رئیس جمهور بامداد جمعه و بلافاصله پس از وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری تهران و برخی شهرستان های همجوار در تماس های جداگانه با وزیر کشور، استاندار تهران و رئیس جمعیت هلال احمر گفتگو کرد و ضمن استماع گزارش های آنان از چگونگی بررسی ها درباره این حادثه، دستورات لازم در راستای آمادگی کامل همه دستگاه های ذیربط برای امداد رسانی و ارائه خدمات به مردم صادر کرد.

۱۸

حادثه تلخ ناوچه کنارک

۹۹/۰۲/۲۲

عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آبهای جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند.

 

 

خردادماه سیاست در سال ۹۹

ردیف

اتفاق

تاریخ

توضیحات

۱

تحریم شدن سردار شاهوار پور توسط آمریکا برای دومین بار

۹۹/۰۳/۰۱

وزارت خزانه‌داری آمریکا در لیست جدید تحریم هایش علیه ایران، نام یک سردار سپاه را برای دومین بار قرار داده است.  براساس فهرستی که روی وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته نام سردار شاهوارپور فرمانده سپاه ولی‌عصر (عج) خوزستان نیز دیده می شود.

 

۲

اطلاعیه دفتر احمدی نژاد درباره انتخابات مجلس یازدهم

۹۹/۰۳/۰۱

دفتر رئیس دولت نهم و دهم اطلاعیه‌ای درباره عدم دخالت احمدی نژاد در انتخابات اخیر صادر کرد.

۳

خداحافظی علی لاریجانی با صندلی ریاست مجلس

۹۹/۰۳/۰۳

رییس مجلس شورای اسلامی پس از ۱۲ سال تکیه زدن بر کرسی ریاست، از قوه مقننه خداحافظی کرد.

۴

کشف ۲۳ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق توسط سپاه پاسداران

 

۹۹/۰۳/۰۳

 فرمانده نیروی دریایی سپاه از کشف ۲۳ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق از سال ۹۸ تاکنون توسط رزمندگان نیروی دریایی سپاه خبر داد.

۵

عذرخواهی میرسلیم از مردم

۹۹/۰۳/۰۷

منتخب مردم تهران در مجلس به دلیل مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی از مردم عذرخواهی کرد.

۶

افتتاح مجلس یازدهم

۹۹/۰۳/۰۷

زنگ آغاز به کار رسمی مجلس یازدهم  هفتم خردادماه ۹۹ به صدا درآمد. مجلسی که چهره سیاسی آن در مقایسه با مجلس دهم تغییر اساسی کرد بود و اکثریت قاطع آن را نمایندگانی از طیف اصولگرا تشکیل داد اند.

۷

بازداشت نماینده سابق مجلس

۹۹/۰۳/۰۷

محمد عزیزی نماینده سابق مجلس و یکی از متهمان پرونده فساد در حوزه خودرو با حکم مرجع قضائی برای اجرای حکم محکومیت بازداشت شد.

 

۸

واکنش روحانی به قتل تلخ رومینا توسط پدرش

۹۹/۰۳/۰۷

رییس جمهور با ابراز تأسف از خشونت خانگی در تالش، دستور تسریع در رسیدگی به لوایح منع خشونت را صادر کرد.

۱۰

قالیباف، رئیس مجلس یازدهم شد

 

۹۹/۰۳/۰۸

محمدباقر قالیباف رئیس دائمی مجلس یازدهم در سال اول شد تا صندلی علی لاریجانی بعد از ۱۲ سال ساکن جدیدی را به خود ببینید.

۱۱

انتصاب لاریجانی به عنوان مشاور رهبری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام

۹۹/۰۳/۰۸

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی علی لاریجانی را به عنوان مشاور رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند.

 

۱۲

اعطای درجه سرداری به یک فرمانده سپاه با موافقت فرمانده معظم کل قوا

 

۹۹/۰۳/۱۲

بنا به پیشنهاد سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،  به پاس شایستگی، توانمندی، ایثار و تلاش در راه انجام وظایف محوله، اعطای درجه سرتیپ دومی به پاسدار رضا پورشمسی، فرمانده سپاه الغدیر استان یزد، مورد تصویب فرمانده معظم کل قوا قرار گرفت.

 

۱۳

ادعای نماینده تهران علیه تاجگردون

 

۹۹/۰۳/۱۲

مجتبی رضاخواه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در اینستاگرام با بیان اینکه «تا چندی پیش حتی تمدن‌های دیگر را هم به گفتگو دعوت می‌کردند. جدیدا برای بررسی اعتبارنامه تهدید مسلحانه می‌کنند، هیچ‌وقت یک جوان انقلابی را تهدید نکنید.» خبر از تهدید مسلحانه داد.

۱۴

پاسخ صریح سردار سنایی‌راد به پیشنهاد جدید ترامپ برای مذاکره با ایران

 

۹۹/۰۳/۱۸

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: ما با آمریکایی‌ها اگر آدم شوند هیچ مشکلی نداریم منتها آنها تا امروز نشان داده‌اند که همواره دنبال سوءاستفاده از وضعیت و شرایط به نفع اهداف مدنظر خودشان هستند و حاضر نیستند در تعامل با دیگران صداقتی داشته باشند، کما اینکه همین امروز نیز از زبان دموکرات‌ها می‌شنویم برگشتی به برجام قبلی نخواهند داشت و با شرایط جدید با ایران مذاکره خواهند کرد، در صورتی که امضای رئیس‌جمهور دموکرات پایه توافق نامه هسته‌ای است.

۱۵

انتشار نخستین تصویر از محمود موسوی مجد، جاسوس محکوم به اعدام

۹۹/۰۳/۲۲

برای اولین بار تصویر محمود موسوی مجد فرزند سیدکاظم، جاسوس سرویس‌های جاسوسی سیا و موساد که با حکم دادگاه انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شده است، منتشر شد.

۱۶

شوک بزرگ اطلاعات سپاه به گروه تجزیه‌طلب چریک‌های فدایی خلق ترک

 

۹۹/۰۳/۲۵

 با تلاش شبانه ‌روزی سربازان گمنام امام زمان (عج)، لیدر اصلی گروه تجزیه‌طلب چریک‌های فدایی خلق ترک در اردبیل دستگیر شد.

۱۷

حمله موشکی سپاه پاسداران به عناصر مسلح ضدانقلاب در مرز کردستان

 

۹۹/۰۳/۲۸

سپاه پاسداران علیه عناصر ضدانقلاب در شمال غرب دست به عملیات گسترده زد.

 

۱۸

حمید بقایی تصادف کرد

۹۹/۰۳/۳۰

برخی رسانه ها خبری را مبنی بر تصادف حمید بقایی مشاور محمود احمدی نژاد در شهرستان گیلانغرب استان کرمانشاه منتشر کردند و فرماندار این شهرستان این خبر را تایید کرد.

۱۹

مرگ قاضی منصوری

۹۹/۰۳/۳۰

رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی گفت که خودکشی و مرگ غلامرضا منصوری از سوی پلیس اینترپل در بخارست تأیید شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.