تظاهرات مخالفان محدودیت‌های کرونایی در لندن

صدها معترض به محدودیت‌های کرونایی روز شنبه بار دیگر در خیابان‌های پایتخت انگلیس بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دست به تظاهرات زدند.

شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی پس از تجمع در منطقه «هاید پارک» واقع در قلب لندن به سمت میدان مشهور ترافلگار و پارلمان این کشور راهپیمایی کرده و با سردادن شعارهایی خواستار پایان دادن به قوانین سختگیرانه بهداشتی شدند.

معترضان با حمل شعارنوشته‌هایی که روی برخی از آن‌ها نوشته بود «کووید-۱۹ مساوی کنترل است» و «قرنطینه انسان‌ها را می‌کشد» خواستار پایان دادن به فاصله‌گذاری‌های اجتماعی شدند.

این حرکت اعتراضی باردیگر با دخالت ماموران پلیس لندن به خشونت کشیده شد و تعدادی از معترضان دستگیر شدند. آمار نهایی تعداد بازداشت شدگان با توجه به اینکه تظاهرات در جریان است، مشخص نیست.

این تظاهرات در حالی صورت می‌گیرد که وزارت کشور انگلیس به دلیل محدودیت‌های کرونایی با آن مخالفت کرده بود. پلیس لندن هم در بیانیه‌ای نسبت به عملیات سنگین ماموران پلیس برای سرکوب افرادی که محدودیت‌ها را نقض می‌کنند هشدار داده بود.

این در حالیست که نمایندگان مجلس انگلیس هفته گذشته به لایحه جنجالی دولت در خصوص افزایش قدرت پلیس برای سرکوب معترضان رای موافق دادند. در این لایحه جنجالی، قدرت پلیس « برای مقابله با اعتراضات خشونت‌آمیزی که تأثیر مخرب قابل توجهی بر جامعه یا دسترسی به پارلمان ایجاد کند » افزایش یافته است.

با این حال عباراتی که بیش از هر چیز توجه منتقدان را جلب کرده است، جرم‌انگاری «ایجاد سر و صدا» و ایجاد «مزاحمت‌های جدی» است. در این لایحه برای ایجاد مزاحمت از طریق سر و صدا، تا ۱۰ سال حبس در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از تدابیر اندیشیده شده در این لایحه، اعطای قدرت برچیدن «کمپ‌زنی‌های اعتراضی» به نیروهای پلیس است که به چادر زدن معترضان زیست محیطی در برابر پارلمان و مسدود کردن مسیرهای منتهی به آن در اعتراضات سال‌های گذشته اشاره دارد.

پیشتر بالغ بر ۶۰ نماینده مجلس عوام انگلیس در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار تغییر این لایحه شدند. آن‌ها در این نامه تصریح کرده‌اند که جرم‌انگاری مردم به دلیل برگزاری تظاهرات اعتراضی غیر قابل قبول و غیر قانونی است.

این تحولات در حالیست که پلیس لندن به دلیل رفتار خشونت آمیز با شرکت کنندگان در مراسم یادبود قتل زن جوان توسط افسر پلیس تحت فشار قرار دارد. رهبر یکی از احزاب سیاسی انگلیس خواستار استعفای رئیس پلیس لندن شده است.

وزیر کشور و شهردار لندن خواستار تحقیق درباره رفتار پلیس با معترضان شده‌اند.

 
  •  
  •  
  •  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.