جزئیات نشست یک روزه افغانستان در مسکو

نشست بین المللی در مورد حل و فصل در افغانستان ، امروز پنجشنبه در قالب تروئیکای موسوم به گسترش یافته (روسیه ، ایالات متحده ، چین و پاکستان) ، نمایندگان دولت افغانستان ، گروه طالبان و همچنین هیات های قطر و سازمان ملل متحد در مسکو برگزار شد.

هیاتی به ریاست عبدالله عبدالله از سوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، یک هیات از مذاکره‌کننده افغانستان به ریاست محمدمعصوم استانکزی به همراه متین بیک، احمدنادر نادری و حبیبه سرابی، گروه طالبان به سرپرستی ملا برادر و هیات‌های سیاسی روسیه، آمریکا، چین، پاکستان، قطر، سازمان ملل در این نشست حضور داشتند. 

وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد: طرفین مذاکره کننده در این نشست راه‌های کمک به پیشرفت مذاکرات در داخل افغانستان، کاهش خشونت، توقف اقدامات مسلحانه و مبارزه با قاچاق موادمخدر با هدف دستیابی به صلحی پایدار را بررسی کردند. 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مراسم افتتاح این نشست اظهار داشت که گروه تروریستی داعش تلاش می کند از وضعیت کنونی افغانستان برای تحکیم موقعیت خود در این کشور استفاده کند.

لاوروف  گفت: نیروهای دو طرف (دولت افغانستان و طالبان) متحمل تلفات می شوند و در این شرایط جنگی غیرنظامیان نیز کشته می شوند.

وی افزود: در این شرایط افغانستان جای نگرانی خاص دارد که گروه های رادیکال و تروریست در وهله اول داعش تلاش می کنند تا موقعیت خود را در میدان نبرد تحکیم بخشند.

در نشست یک روزه افغانستان در مسکو چه گذشت؟

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی ما، گروه تروریستی داعش، تلاش هایش برای تحکیم مواضع در شمال افغانستان را متوقف نمی کند تا نقشه های خود را در منطقه آسیای مرکزی اجرا کند. 

 لاوروف افزود: همه اینها شرایط برای توسعه بیشتر قاچاق مواد مخدر را فراهم می کند که تهدید جدی برای افغانستان و منطقه و کل جهان است که درآمد آن تا اندازه زیادی فعالیت های تروریستی را تامین می کند. 

 رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: مسکو از واشنگتن و نمایندگان گروه طالبان دعوت می کند، همچنان به توافقنامه سازش دوحه که در فوریه سال ۲۰۲۰ امضا شده است، پایبند باشند. 

 به گفته لاوروف، فرمت تروییکا شامل روسیه، چین و آمریکا که پاکستان نیز به آن اضافه شده است، به منظور ایجاد شرایط مساعد برای آغاز مذاکرات صلح افغانستان و انسجام تلاش های بین المللی برای کمک به افغانستان در دوره پسامناقشه ایجاد شده است.

 

امیدواری عبداالله عبدلله برای به ثمر نشستن نشست مسکو 

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در حاشیه این نشست به رسانه ها  ترکیب هیات های شرکت کننده از سوی دولت و شورای عالی مصالحه ملی برای شرکت در نشست مسکو را خیلی خوب توصیف و اظهار امیدواری کرد که این  گفت و گوها نتایج قابل قبولی در پی داشته باشد.

وی با قدردانی از میزبانی روسیه و تلاش مسکو برای تسریع در روند دستیابی به صلح و آرامش در افغانستان گفت: ما از هر اقدامی که به حل بحران و دستیابی به صلح و امنیت در افغانستان کمک کند، استقبال میکنیم.

 

بیانیه نشست

 شرکت کنندگان در نشست مسکو با صدور بیانیه ای بر پایان جنگ و دستیابی به سازش ملی در افغانستان تاکید کردند.

به گزارش وزارت امور خارجه روسیه، کشورهای شرکت کننده در نشست مسکو، شامل روسیه، چین و آمریکا و نیز پاکستان روز پنجشنبه بیانیه ای را صادر کردند که در آن بر لزوم تحقق خواسته ملت افغانستان برای برقراری صلح عادلانه در این کشور تاکید شده است.

طرف های شرکت کننده در نشست مسکو در بیانیه خود خاطر نشان کردند که صلح پایدار در افغانستان فقط از طریق حل و فصل سیاسی و راه مذاکره امکانپذیر است. 

 در بیانیه گفته شده است: ما از همه طرف های مناقشه در افغانستان دعوت به کاهش خشونت ها در این کشور می کنیم و از گروه طالبان هم می خواهیم از حملات بهاره برای جلوگیری از تلفات انسانی و به منظور ایجاد شرایط برای دستیابی به حل و فصل سیاسی از راه مذاکره خودداری کند.  

جای خالی ایران و هند در این نشست

به عقیه تحلیلگران توافقنامه افغانستان طی هفته های آینده یکی از خبرهای اصلی بین المللی خواهد بود. زیرا علاوه بررایزنی های امروز پنجشنبه در  پایتخت روسیه در قالب به اصطلاح ترویکای گسترش یافته (روسیه ، ایالات متحده ، چین و پاکستان) در تاریخ 27 مارس نیز ، کنفرانسی در مورد افغانستان به ابتکار واشنگتن تحت نظارت سازمان ملل در استانبول برگزار می شود که در آن روسیه ، ایالات متحده ، هند ، چین و پاکستان شرکت خواهند کرد.

برگزارکنندگان کنفرانس مسکو ، که سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه ریاست آن را به عهده داشت  ایجاد شرایط برای تشدید گفت و گوهای صلح بین افغانستان در دوحه را وظیفه اصلی می دانند.

مسکو و واشنگتن در ظاهر بدون رقابت ، خواستار  حل و فصل بحران  افغانستان هستند با این حال ، سناریوهای روسیه و آمریکا برای میانجیگری بین المللی در افغانستان شامل دو تیم از بازیکنان مختلف است. مقایسه لیست شرکت کنندگان در فرایندهای "مسکو" و "استانبول" اختلاف اساسی آنها را نشان می دهد:  چون از دو قدرت پیشرو منطقه ای یعنی ایران و  هند ، برای رایزنی در مسکو دعوت نشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.