چراغ سبز دولت افغانستان به ترکیه و روسیه

دولت افغانستان که پیش از این با برگزاری نشست صلح در ترکیه و مسکو و طرح تشکیل دولت موقت به شدت مخالفت می کرد،اکنون برای شرکت در این نشست ها ابراز تمایل کرده است .

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری  و جمعی از مقامات دولت افغانستان از نامه وزیر خارجه آمریکا و سخنانان مقامات کرملین برای برگزاری نشست صلح در ترکیه ،مسکو  و طرح تشکیل دولت موقت ابراز نگرانی کرده بودند.

رئیس جمهوری افغانستان ضمن مخالفت با تشکیل دولت موقت گفته بود،انتخابات تنها راه بدست گرفتن قدرت در  افغانستان است.

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری افغانستان نیز هجدهم اسفند در مراسم سالگرد درگذشت مارشال فهیم معاون پیشین رئیس جمهوری ضمن مخالفت با برگزاری نشست صلح در ترکیه گفته بود چند نفر نمی توانند با جمع شدن در یک اتاق برای مردم افغانستان تصمیم بگیرند.

وی همچنین گفته بود نامه وزیر خارجه امریکا هیچ تغییری در موضع آنها ایجاد نمی کند و آنها هرگز در باره حق رای مردم معامله نمی کنند .

اما  «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان در نشست خبری در کابل گفت که هیأت دولتی در نشست های ترکیه و مسکو شرکت می کند.

وی  اظهار داشت وزارت خارجه و شورای عالی مصالحه ملی در حال بررسی شرکت در این نشست‌ها هستند.

این در حالی است که  «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ایجاد دولت موقت را  راه حل منطقی برای صلح با طالبان دانسته و گفت هدف ما این است که افغان ها در مذاکرات صلح در باره تشکیل  یک حکومت موقت و فراگیر به یک راه حل منطقی دست یابند.

مشاور امنیت ملی افغانستان تشکیل حکومت موقت، را راهی برای حل بحران کشور دانست و گفت که تنها مذاکره با طالبان نمی‌ تواند برای کشور صلح به ارمغان بیاورد، بلکه با پاکستان نیز باید گفت‌وگو شود.

براساس گزارش رسانه های افغانستان ، قرار است سازمان ملل پیش از نشست مسکو و ترکیه در هفته های آینده با برگزاری نشست با وزیران خارجه و نمایندگان آمریکا، روسیه، چین، هند، ایران و پاکستان در باره صلح مشورت کند.

«استیفان دوژاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد ،آمادگی خود را در صورت موافقت طرف های درگیر، برای ایفای نقش اعلام کرد.

وی افزود: با تمام طرف های ذینفع برای برقراری صلح در افغانستان در تماس هستیم .

در همین حال «ژنرال مک کینزی» فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا با سفر به کابل با رئیس جمهوری افغانستان در باره صلح بحث و تبادل نظر کرده است.

هرچند در باره جزئیات این دیدار، اطلاعاتی منتشر نشده ولی نهاد ریاست جمهوری افغانستان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد دو طرف در باره روند صلح و کمک به نیروهای افغان برای مقابله  با تروریسم تبادل نظر کردند.

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان که شماری زیادی از رهبران احزاب و سیاستمداران افغانستان در آن عضویت دارند نیز گفته است که در حال بررسی پیش‌نویس طرح صلح جدید آمریکا هستند.

«عطالرحمان سلیم»، معاون شورای عالی مصالحه ملی گفته است که یک گروه پیش‌نویس طرح پیشنهادی صلح آمریکا را بررسی می‌ کند و بزودی این شورا تصمیم خود را اعلام می کند.

عبدالله عبدالله پیش از این طرح جدید صلح آمریکا را در راستای تسریع دستیابی به صلح دانسته بود.

معاون شورای عالی صلح همچنین گفت ممکن است تغییراتی در طرح پیشنهادی صلح صورت گیرد اما نباید فرصت پیش آماده برای صلح از بین برود.

به گفته شماری از کارشناسان و آگاهان افغان ،آمریکا در تلاش است در قالب طرح صلح، خود را از باتلاق افغانستان بیرون آورد ولی تاکنون طرح های متعدد این کشور برای برقراری صلح در این کشور ناکام بوده است.

اکنون دولت بایدن بر سر دوراهی حضور و یا خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان قرار دارد .در حالیکه که ترامپ طرح خروج نظامیان این کشور از  افغانستان را نهایی کرده بود،بایدن بر سر لغو و یا خروج با مشکلاتی مواجه شده است .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.