شرکت پوتین در مراسم افتتاح مسجد مسلمانان کریمه

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه راه اندازی یک مسجد رویدادی مهم است، گفت که در مراسم افتتاحیه مسجد جامع مسلمانان کریمه شرکت خواهد کرد.

پوتین روز پنجشنبه در دیدار با نمایندگان مردم کریمه و سواستوپل قول داد که در افتتاح یک مسجد جامع مسلمانان در کریمه شرکت کند.

آیدر اسماعیل اف معاون مفتی اداره معنوی مسلمانان کریمه طی گفت و گویی با پوتین ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور در افتتاح مسجد شرکت کند که مورد موافقت پوتین قرار گرفت.

وی به رئیس دولت روسیه گفت: "به طور کلی، ساخت و ساز در حال اتمام کارهای داخلی و خارجی در حال انجام است. "

پوتین هم گفت: راه اندازی یک مسجد یک رویداد مهم است و از دعوت شما برای حضور در مراسم افتتاحیه متشکرم. من حتما حضور خواهم یافت و از فعالیت  های توسعه مسجد بازدید خواهم کرد.

۱۶ ماه مارس ( ۲۶ اسفند)  هفتمین سالروز برگزاری همه پرسی استقلال کریمه از اوکراین است که اکثر ساکنان آن به جدایی از اوکراین رای دادند و این منطقه با امضای قراردادی به روسیه الحاق یافت.  

اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی گسترده ای دارند از سال ۲۰۱۴ و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی‌یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شده است.

مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی‌یف زدند.

با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، کرملین امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.