برنامه‌ روحانی اصلاح‌طلب برای ریاست جمهوری 1400

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن رهامی اظهار کرد: مردم از رئیس جمهوری و دولت آینده انتظار دارند برای بهبود زندگی و معیشت یومیه و کاهش آلام و رنج‌های آنان راه حل پیدا کند. 

متن گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین محسن رهامی که قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰  را دارد، به شرح زیر است: 

  • انگیزه شما برای اعلام حضور در انتخابات چیست؟ آیا در خود توانایی حل مشکلات کشور را می‌بینید؟ 

انگیزه عمده من برای اعلام حضور و ورود به صحنه انتخابات، استفاده از ۴۰ سال تجربه فعالیت سیاسی، اجرایی و علمی در داخل و خارج از کشور  جهت اصلاح امور جامعه و رفع مشکلات اساسی مردم است. من بنا به در خواست علاقه‌مندان و کسانی که در ۴ دهه کنشگری سیاسی، اجرایی و علمی با من همکاری داشته و از نزدیک با تجارب من و توانایی‌هایی که لازمه حل مشکلات اساسی و بنیادین کشور هست، آشنایی دارند، وارد صحنه شده‌ام. 

همچنین فصل انتخابات فرصت مناسبی است که دیدگاه‌ها و نقد خود را نسبت چگونگی اداره کشور و راه‌های حل معضلات اساسی جامعه بیان کنیم. 

  • به نظر شما مهم‌ترین مطالبات جامعه از رئیس جمهوری بعدی چیست؟ 

طبیعی است که انتظارات از رئیس جمهوری، به عنوان رئیس قوه مجریه و دومین مقام رسمی کشور بعد از رهبری، متناسب با حدود اختیارات و مسئولیت‌های او است. در حال حاضر مردم کشور ما مردم از مشکلات اقتصادی و معیشتی، تورم و گرانی، افت ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید و فساد اداری در رنج هستند. 

 روابط سیاسی و اقتصادی ما با کشورهای پیشرفته جهان و از جمله همسایگان خود باید فعال و متناسب با موقعیت ممتاز و استراتژیک کشورمان باشد. ما باید بتوانیم پول حاصل از فروش نفت و گاز و امثال آن به کشور خودمان بازگردانیم و برای حل معضلات عدیده اقتصادی و بهبود معیشت مردم خود استفاده کنیم. 

در چنین شرایطی مردم از رئیس جمهوری آینده کشور و دولت وی انتظار دارند برای حل این مشکلات اساسی و بهبود زندگی و معیشت یومیه و کاهش آلام و رنج‌های آنان راه حل پیدا کند. 

مردم انتظار دارند دولت برای بهبود روابط سیاسی در عرصه‌های بین المللی و منطقه‌ای قدم بردارد. برای ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری مزمن راه حل عملی ارائه کند و گرانی بی‌حساب و کتاب را مهار کرده و ثبات را به بازار برگرداند. 

همه اینها و ده‌ها مورد امثال این موارد، انتظارات به حق مردم از مسؤلین کشور و از جمله از رئیس دولت آینده است. 

  • آیا به صورت مستقل می‌خواهید ادامه بدهید یا تابع نظر نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان هستید؟ 

گرچه در حال حاضر به صورت مستقل فعالیت‌های خود را شروع کرده‌ام و با دعوت علاقه‌مندان و حامیان خود به استان‌ها سفر می‌کنم و از نزدیک در جریان دیدگاه‌ها و نقدها مردم در اداره کشور و مشکلات استان‌ها مختلف قرار می‌گیرم، اما برای خرد جمعی احترام قائل هستم.  

طبیعی است که با توجه به عقبه و صبغه سیاسی و اجتماعی خود، در نهایت و پس از مرحله تأیید صلاحیت‌های نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری، در داخل جریان اصلاحات و همفکران و همراهان سیاسی خود، با عنایت به نظر اکثریت و خرد جمعی اقدام خواهم کرد. 

  • چقدر برای خود شانس موفقیت در انتخابات قائل هستید؟ 

موفقیت نهایی در انتخابات تابع علل و عوامل مختلفی است که فعلا در آغاز کار، آن عوامل و شرایط بروز نیافته‌اند و بعد از سفر به استان‌ها مختلف و حضور در میان مردم و آگاه شدن از دیدگاه‌های آنان از یک طرف و ورود جدی احزاب و گروه‌های سیاسی به صحنه انتخابات و کسب نظر آن‌ها و نیز شخصیت‌های تأثیرگذار عرصه انتخابات، می‌توان با اطمینان بیشتری اظهار نظر کرد. 

اما به هرحال به دلیل سابقه طولانی فعالیت سیاسی و اجرایی و علمی در داخل و خارج کشور و ارتباط مستمر با مردم در استان‌های مختلف، خصوصا حضور و فعالیت طولانی در دانشگاه‌ها و ارتباط مستمر و همکاری با دانشگاهیان، حقوقدانان، وکلا و دانشجویان، حوزه‌های علمیه و احزاب و تشکلات و گروه‌های سیاسی و نهادهای اجتماعی، به طور کلی به اقبال عمومی فراهم شدن زمینه جدی حضور در صحنه انتخابات امیدوار هستم. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.