دلایل گرانی لوازم فلزی آشپزخانه

حسن حسنی سفید آبی فراهانی در این خصوص اظهار کرد: بسیاری از گرانی‌های داخل و کالاهای تولیدشده متاسفانه ناشی از بلوکه بودن مواد اولیه در دست دولت است درحالی که باید مواد اولیه به قیمت مناسب به دست تولیدکننده برسد.

به گزارش اتاق اصناف تهران، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم فلزی آشپزخانه تهران به تاثیرگذاری این موضوع در قیمت بعضی از تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال برای تولید یک دستگاه جارو برقی، تمامی لوازم جانبی این کالا به جز موتور در کشور تولید می‌شود. تنها موتور این کالا که ۱۰ تا ۱۵ درصد متریال کالا را در بر می‌گیرد، خارجی است؛ اما کالا بیش از ۱۰ درصد گران تر می‌شود. مواد اولیه برای دیگر قسمت‌های جارو برقی کاملا در کشور تولید می‌شود و منطقی است تا کالا در پروسه زمان، تنها ۱۰ درصد گران شود، پس این نشان می‌دهد که مواد اولیه‌ای که دولت در دست خود بلوکه کرده و آن را با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت واقعی به تولیدکنندگان می‌فروشد، تاثیر گرانی آن بسیار بیشتر از ۱۰ در صد خواهد بود.

او تصریح کرد: در سال جهش تولید هستیم؛ اما دولت که باید برای پیشبرد این هدف با تمامی تولید‌کنندگان همکاری و همراهی داشته باشد و به اصطلاح، جاده را برای تولید صاف کند در جاده هدفمندی، برای تولیدکنندگان آن‌قدر دست انداز می‌گذارد که ماشین تولید از کار باز می‌ایستد. در این شرایط چه توقعی از تولید و تولیدکننده می‌رود، باید بستر ایجاد شود تا بتوانیم شعار را به عمل تبدیل کنیم.

حسنی سفید آبی فراهانی در ادامه بیان کرد: در بحث بلوکه شدن و انحصاری کردن مواد اولیه توسط دولت می‌توان به دیگر محصولات در این صنف نیز اشاره کرد از جمله؛ سرویس چدن، تفلون، استیل، کتری و قوری و سایر کالاهایی که هر کدام در صورت رونق و وجود مواد اولیه مورد نیاز، می‌تواند اشتغال فراوان و به‌کارگیری کارگران و تولیدکنندگان بسیاری را میسر سازد.

 دولت از اصناف کمک فکری بگیرد

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم فلزی آشپزخانه تهران با تاکید بر مشکلات فراوان تولیدکنندگان در کشور گفت: ما همه خواهان رشد اقتصادی هستیم. 

صنوف مختلف که بیشترین درآمدزایی و اشتغال را در کشور برای دولت فراهم آورده‌اند، هر یک به تنهایی سال‌های زیادی را برای کسب تجربه و ایجاد سرمایه‌گذاری در صنف خود صرف کرده‌اند، بخشی از این افراد در تولید و بخشی در توزیع و خدمات مشغول هستند. به کار بردن نظرات و پیشنهادهای ایشان در مشکلات به بن بست رسیده دولت، می‌تواند منجر به ایجاد راهکارهای اساسی و منطقی و بهینه شود.

او تصریح کرد: استفاده از مغزهای نخبه صنفی در اموری چون واردات، صادرات، تولید و توزیع تمامی کالاها، رشد اقتصادی را روزبه روز تندتر و از این پیچیدگی بیکاری و گرانی خارج خواهد کرد. مگر نه این است که اصناف هریک در شغل خود به‌درستی جای گرفته‌اند و مشغولند. 

هر یک از آنها که بالغ بر ۳ میلیون واحد صنفی را در کشور شامل می‌شوند از یک شاخه به شاخه دیگر نپریده‌اند و سال هاست که در همان شغلی که انتخاب کرده‌اند مشغولند و بیش از هر فرد دولتی دیگری این اصناف هستند که می‌توانند مشکلات را ببینند و راه حل برایش بیابند. دولت برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی از اصناف نظرخواهی و کمک بگیرد، بداند که با جان و دل همراه خواهد بود.

 جولان کالای قاچاق در بازار

کاهش عرضه لوازم فلزی آشپزخانه تولید داخل از یکسو و محدودیت‌های وارداتی از سوی دیگر، موجب افزایش کالاهای قاچاق در بازار شده است. به‌عنوان نمونه پنج‌شنبه هفته گذشته سرهنگ علی ولی پور گودرزی رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ گفت: در پی دریافت خبری مبنی بر دپوی مقادیر زیادی کالای قاچاق در انباری در حوالی خیابان جوانمرد قصاب، بررسی موضوع در دستور کار کارآگاهان پایگاه جنوب پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت.

وی افزود: نشانی دقیق انبار شناسایی و تحقیقات پلیسی برای شناسایی مالک کالای قاچاق در دستور کار قرار گرفت و مشخص شد که دو نفر مقادیری کالای قاچاق در داخل این انباری دپو و جمع آوری کرده‌اند.

این مقام انتظامی عنوان کرد: نتیجه تحقیقات انجام شده به مرجع قضایی منعکس و دستور دستگیری متهمان و بازرسی از داخل انبار اخذ شد. در بازرسی از داخل انبار ۵۰ هزار و ۴۲ قلم لوازم آشپزخانه و ۱۰ هزار و ۶۸۰ عدد ملحفه فاقد مجوزهای گمرکی و فاکتور خرید کشف شد.

 تجربه دو سال ممنوعیت وارداتی

هر چند حمایت از تولید داخلی سیاستی مثبت و به نفع اشتغال است، اما بهتر است این هدف از مسیر رفع موانع تولید دنبال شود نه ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های وارداتی. زیرا چنین ممنوعیت‌هایی بیش از آنکه کام تولیدکنندگان را شیرین کند، گردش مالی اقتصاد پنهان و قاچاقچیان را رونق می‌بخشد. با این حال حسن حسنی سفید آبی فراهانی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم فلزی آشپزخانه تهران از ممنوعیت‌های وارداتی دفاع می‌کند. او در مصاحبه‌ای که یکم مهر امسال با خبرگزاری تسنیم داشت، گفت: خداراشکر بیش از دو سال است که بازار اقلام لوازم آشپزخانه فلزی واردات نداشته و تمام تولیداتی که در بازار موجود است، داخلی و ایرانی است. 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی فلزی آشپزخانه خاطرنشان کرد: مواد اولیه این صنف نیز 90 درصد در داخل تامین می‌شود ولی تنها مشکلی که در تهیه آن وجود دارد خرید از بورس کالا است و تهیه مواد اولیه از این طریق سخت است.

وی درخصوص عرضه و تقاضا نیز گفت: با توجه به تورمی که وجود دارد، این موضوع بر وضعیت تقاضا نیز اثر می‌گذارد ولی به‌دلیل اینکه واردات در این حوزه نداریم، عرضه و تقاضا تقریبا متعادل بوده و کمبودی نیز وجود ندارد.