مرگ و آلرژی های شدید پس از تزریق واکسن کرونا!

 در حالی که در سراسر دنیا واکسیناسیون علیه کرونا در جریان است، انتشار خبر مرگ کسانی که ادعا می‌ شود در اثر دریافت واکسن جان باخته‌‌ اند و یا دچار لختگی خون شده اند، باعث نگرانی ‌هایی شده است.

واکسن کووید 19 یک مساله علمی مهم است. وضعیت همه گیری کنونی بسیار بحرانی است. برخورداری از واکسن های بیشتر برای مبارزه با کرونا از مطالبات اصلی بشر کنونی محسوب می شود. با این حال، برخی از رسانه های اصلی آمریکا و انگلیس برای قرار دادن برچسب ‌های ژئوپلیتیک روی واکسن ها پیشگام شده اند. آنها با استفاده از تبلیغات خود برای ترویج واکسن های «فایزر» و لکه دار کردن واکسن های چینی، در موضع گیری های سیاسی با نگرش علمی نسبت به واکسن ها دخالت می کنند.

در حقیقت، تحقیق و تولید همه واکسن های کووید 19 نسبتاً عجولانه صورت گرفت. این واکسن ها باید قبل از عرضه کامل به بازار، تحت آزمایشات و راستی آزمایی بالینی بیشتری قرار می گرفتند اما همه گیری منتظر این موضوع نمی‌ ماند و واکسن ها با سرعت بسیار بالاتری به خط مقدم مبارزه با کووید 19 راه یافتند.

و اکنون پس از تزریق آن به مردم، تازه مشخص شده که چه عوارض خطرناکی دارند. اینکه رسانه های اصلی جهان غرب چشم خود را بر مرگ شماری و لختگی خون در شماری دیگر بسته اند؛‌ می توان به عنوان بخشی از پذیرش آنها از این «تصور» تلقی کرد.

شماری از کشورها شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ایرلند ، هلند ، دانمارک ، نروژ، بلغارستان، استونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، لتونی، اتریش و نیز اندونزی در آسیا در روزهای گذشته استفاده از واکسن کرونا ساخت شرکت واکسن انگلیسی-سوئدی آسترازنکا را به طور موقت متوقف کرده ‌اند.

773x435_cmsv2_bde162df-f981-5b48-90d7-4410562c1725-5453346

مقام های مسئول در این کشورها دلیل توقف روند واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا را دریافت گزارش‌ هایی مبنی بر ایجاد لخته خون در افرادی که یک دوز از این واکسن به آنان تزریق شده است، عنوان کرده‌ اند.

این در حالی است که آژانس دارویی اروپا و سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده‌ اند که داده ‌های موجود، ارتباط واکسن آسترازنکا و لختگی خون را اثبات نمی ‌کند و افراد باید به ایمن سازی ادامه دهند.

چه اتفاقی افتاده است؟

دانمارک جزو نخستین کشورهایی بود که هفته گذشته پس از ارائه گزارش لخته شدن خون در برخی افراد واکسن زده، از جمله فردی که چندین لخته در بدنش ایجاد شد و 10 روز پس از دریافت واکسن درگذشت، استفاده از واکسن آسترازنکا را متوقف کرد.

56862824_303

مقام های بهداشتی دانمارک اعلام کردند که این تعلیق، حداقل دو هفته طول می کشد تا موارد لخته خونی بررسی شوند. با این وجود آنان تأکید دارند که در حال حاضر نمی ‌توان نتیجه گرفت میان واکسن و لخته های خون، پیوندی وجود دارد.

نروژ، ایسلند، بلغارستان، تایلند و کنگو نیز به فاصله کمی از این الگو پیروی کردند. مقام های نروژ روز شنبه اعلام کردند که چهار فرد زیر 50 سال که واکسن آسترازنکا به آنان تزریق شده، پلاکت خونشان به طور غیرمعمول کاهش داشته است؛ حالتی که می ‌تواند منجر به خونریزی شدید شود.

ایرلند و هلند نیز روز یکشنبه اعلام کردند که آنها نیز استفاده از واکسن آسترازنکا را به طور موقت متوقف کرده ‌اند. مقام های هلند مانند سایر کشورها گفته ‌اند که تعلیق واکسن آسترازنکا کاملاً پیشگیرانه است.

شرکت آسترازنکا در پاسخ به تعلیق استفاده از واکسن ساخت این شرکت در برخی کشورها اعلام کرد که اطلاعات مربوط به 17 میلیون نفری که در سراسر اروپا واکسن آسترازنکا را دریافت کرده ‌اند، به دقت بررسی کرده است. بر اساس گزارش شرکت آسترازنکا «هیچ شواهدی از افزایش خطر لخته شدن خون در هر گروه سنی یا جنسیتی در هیچ کشوری وجود ندارد.»

چرا واکسیناسیون متوقف شده است؟

در پی استفاده گسترده از انواع واکسن ها، دانشمندان انتظار دارند برخی موارد جدی عوارض جانبی و مرگ و میر گزارش شود، فقط به این دلیل که با تزریق واکسن به میلیون ‌ها نفر، عوارض در یک گروه بسیار بزرگ به طور تصادفی رخ می‌دهد.

در نهایت اکثریت قریب به اتفاق این گزارش‌ها به واکسن ها مربوط نیستند، اما از آنجا که واکسن‌های کرونا هنوز در مرحله آزمایشی هستند، دانشمندان باید هر احتمالی را که ممکن است عوارض جانبی پیش بینی نشده داشته باشد بررسی کنند. این تزریقات بالینی تلقی می ‌شود زیرا این واکسن‌ها سال گذشته تولید شده‌ اند و اطلاعات کافی از مصرف طولانی مدت آنها وجود ندارد.

آیا این نگرانی درباره سایر واکسن های کرونا هم وجود دارد؟

آژانس دارویی اروپا در حال بررسی این موضوع است که آیا واکسن‌ های مدرنا، فایزر و آسترازنکا ممکن است باعث ایجاد سطح پایین پلاکت خون در برخی بیماران شود؟ حالتی که می ‌تواند منجر به کبودی و خونریزی شود.

واکسن

این در حالی است که پیشتر تاکنون خبرهای زیادی درباره موارد فوت و علائم شدید بعد از تزریق دو واکسن «فایزر و مدرنا» در آمریکا و کشورهای دیگری که استفاده از این واکسن‌ ها را تایید کرده ‌اند، گزارش شده است.

مشکلات مربوط به واکسن آمریکایی فایزر تقریبا بلافاصله پس از شروع تزریق آغاز شد. یک کارمند مراقبت‌ های بهداشتی در بیمارستان منطقه‌ ای «بارتلت» در آلاسکا پس از دریافت واکسن فایزر، دچار یک واکنش آلرژیک شدید یا آنافیلاکسی شد. وی را به اورژانس منتقل کردند و چندین شب را آنجا گذراند. هزاران نفر پس از دریافت یکی از دوز‌های مرحله اول، اعلام کردند که قادر به کار یا انجام فعالیت ‌های روزمره نیستند یا نیاز به یک متخصص بهداشت دارند.

در آمریکا بر اساس گزارش ‌هایی که در سیستم فدرال «گزارش عوارض جانبی واکسن» ثبت شده، حدود 60 نفر بعد از دریافت این واکسن‌ ها جان باخته ‌اند و صدها نفر دچار عوارض بعضا تهدیدکننده حیات شده ‌اند.

بیش از هزار و 156 گزارش از بروز عارضه جدی پس از دریافت واکسن فایزر در آمریکا به ثبت رسیده که در این بین برخی از دریافت‌ کنندگان دچار معلولیت دائمی شده ‌اند.

3662602

در یکی از موارد این گزارش، مردی 66 ساله ساکن در خانه سالمندانی در «کلرادو»، یک روز بعد از دریافت واکسن مدرنا دچار حس خواب ‌آلودگی می ‌شود و برای همین در رختخواب می ‌ماند. اما صبح روز بعد، این فرد با چشمان نیمه باز و دهان کف کرده درحالی که دیگر نفس نمی ‌کشید و نبض نداشت، در رختخواب خود پیدا شد.

در مورد دیگری، مردی 93 ساله اهل داکوتا روز چهارم ژانویه واکسن فایزر را دریافت کرد، اما حدود دو ساعت بعد گفت که احساس خستگی می ‌کند و نمی ‌تواند به فیزیوتراپی همیشگی خود ادامه دهد. او کمی بعد به اتاقش برده شد و با احساس سنگینی در پاهایش مواجه شد وکمی بعد هم نفسش بند آمد.

کمی بعد از دریافت این دو گزارش، با شرکت‌ های داروسازی آمریکایی مدرنا و فایزر جهت اظهارنظر در این موارد تماس گرفته شد ولی هیچ کدام از آنها پاسخگو نبودند.

56014358_401

سخنگوی سازمان غذا و داروی آمریکا گفت که تمام گزارشات در مورد مرگ افرادی که واکسن تزریق کرده اند، به سرعت و با دقت توسط سازمان غذا و دارو (FDA) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) مورد بررسی قرار می ‌گیرد.

ادامه روند مرگ و میر کرونایی در مناطقی از آمریکا که واکسیناسیون در آنها انجام شده یا در جریان است، سبب ناامیدی مردم از تاثیرگذاری واکسن ‌های مذکور شده است. 

56846026_303

برنامه واکسیناسیون در آمریکا با واکسن شرکت ‌های آلمانی و آمریکایی فایزر - بیون ‌تک آغاز شد و با واکسن شرکت آمریکایی مدرنا ادامه یافت. در این فاصله واکسن شرکت «جانسون و جانسون» نیز در آمریکا مجوز گرفته و قرار است برای واکسن آسترازنکا نیز مجوز صادر شود.

پیشتر در جدیدترین خبر از عوارض واکسن فایزر، بنابر تایید کارکنان یک خانه سالمندان در اسپانیا همه 78 ساکن این مرکز بعد از دریافت اولین دوز واکسن آمریکایی «فایزر-بیون ‌تک» به کرونا مبتلا شدند و هفت نفر جان خود را از دست دادند.

در مجموع 33 گزارش نیز درباره موارد مرگ و میر در یک خانه سالمندان در نروژ پس از واکسینه شدن منتشر شد.

آژانس دارویی فنلاند «فیما» از 32 مورد عوارض شدید جانبی در نتیجه تزریق فایزر خبر داده است. این موارد شامل گزارش عوارضی مانند واکنش های آنافلاکتیک، درد در اعضای بدن، درد ماهیچه ای، تورم غدد لنف، تهوع، بیماری، خارش، خستگی، سردرد و لرز است. این آژانس اطلاعات مذکور را از کارمندان بخش خدمات درمان و شهروندان عادی دریافت کرده که واکسن را تزریق کرده اند.

6168645

این در حالی است که حدود 100 نفر در هلند از عوارض جانبی شدید ناشی از دریافت واکسن فایزر خبر داده اند. مرکز مراقبت های دریایی «لارب» در این کشور اعلام کرد دو نفر دچار عارضه بسیار شدید شده بودند به طوریکه روی بدن آنها کهیر به وجود آمد و چشمان آنها متورم شد. البته این دو نفر به سرعت تحت درمان قرار گرفتند. به گفته کارشناسان دیگر موارد عوارض جانبی شامل سر درد، خستگی و درد در محل تزریق بوده است.

بلغارستان نیز چند مورد گزارش ظهور عوارض جانبی شدید در نتیجه دریافت واکسن را گزارش کرده است.

موضع گیری های دوگانه غرب

موضع گیری های دوگانه غرب در مورد واکسن ها و طرز فکر ناسالم آنها، نشان می دهد که ذهنیت رسانه های اصلی آمریکا و اروپا در مورد چین بسیار ژئوپلیتیک شده است.

موضع گیری های دوگانه برای آنها به موضوعی سیاسی تبدیل شده است. آنها دیگر از لحاظ رقابت با چین بی طرف نیستند. حمله به چین، هدف مذبوحانه آنهاست.

np_file_68083

چین به روشی علمی و واقع گرایانه کاملا این حقیقت را پذیرفته است که واکسن های این کشور فاقد اطلاعات کافی هستند. واکسن های کووید 19 چین به بازار عرضه شده اند اما به صورت مشروط و در این مرحله واکسن به سالمندان تزریق نمی شود.

بیشتر تمجیدها درباره واکسن های چینی از خارج از این کشور هستند. بسیاری از رهبران کشورهای در حال توسعه، بر اساس داده های حاصل از نتایج آزمایشات مرحله سوم، در تزریق واکسن های چینی پیش قدم شده اند.

faf070f2e974aa6b6ffc9594dbd87f57

با این حال، واکسن فایزر به شدت توسط دولت آمریکا تبلیغ شده و این در حالی است که خطر بالقوه این واکسن عمدا نادیده گرفته می شود و برای افکار عمومی این تصور را ایجاد کرده اند که واکسن فایزر که برای اولین بار استفاده می شود، ایمن تر از واکسن چینی است.

در واقع واشنگتن تقابل با چین را گسترش داده و آمریکا و متحدان اصلی آن وارد این چرخه شده اند. آنها اعتقاد دارند که سرکوب چین درست است.

پیروزی واکسن «اسپوتنیک وی» بر واکسن های غربی

بر اساس مطالعه نشریه پزشکی «لانست»، کارایی واکسن «اسپوتنیک وی»، 21 روز پس از تزریق دوز اول واکسن 91.6 درصد گزارش شد؛ همچنین شدت بیماری کرونا بعد از تزریق اول واکسن کاهش یافت. در روند تولید این واکسن گزارشاتی در مورد عدم شفافیت روند تولید آن وجود داشت، اما نتایج مطالعه اخیر شفاف بوده و اصول علمی واکسیناسیون در آن رعایت شده است؛ این به آن معنی است که واکسن مفیدی برای مقابله با کووید 19 تولید شده است.

13991215000145_Test_PhotoN

بر اساس این نتایج واکسن «اسپوتنیک وی» در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ بر اثر کرونا هم کاملا موثر بوده و هیچ عارضه جانبی جدی نداشته است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.