جدیدترین تلافی جویی هند علیه عربستان

دو منبع آگاه از مذاکرات به رویترز گفتند این اقدام در راستای تلاش دولت برای کاهش وابستگی به نفت خاورمیانه انجام می گیرد.

شرکت ایندین اویل، بهارات پترولیوم، هندوستان پترولیوم و شرکت پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور آماده می شوند حدود ۱۰.۸ میلیون بشکه نفت در ماه آینده خریداری کنند.

پالایشگاههای دولتی حدود ۶۰ درصد از پنج میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش نفت هند را در اختیار دارند و مجموعا ۱۴.۷ تا ۱۴.۸ میلیون بشکه نفت سعودی در یک ماه وارد می کنند.

هند که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، بیش از ۸۰ درصد از نیازهای نفتی خود را با واردات تامین می کند و اتکای سنگینی به نفت خاورمیانه دارد.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در واکنش به افزایش قیمتهای نفت، مکررا از اوپک و متحدانش درخواست کرده بود محدودیت عرضه را تسهیل کنند. وی کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی را عامل افزایش چشمگیر قیمتهای جهانی نفت می داند.

اوپک پلاس ماه جاری تصمیم گرفت محدودیت عرضه فعلی خود را در ماه آوریل ادامه دهد. وزیر انرژی عربستان سعودی در واکنش به درخواست پرادهان برای افزایش تولید، پیشنهاد کرد هند از نفت ارزانی که سال گذشته خریداری کرده بود، استفاده کند.

وزارت نفت هند در واکنش به این درخواست، از پالایشگاهها خواست متنوع سازی منابع واردات نفت را شتاب بخشیده و وابستگی به نفت خاورمیانه را کاهش دهند.

پالایشگاههای هندی نمی توانند واردات نفت آوریل از عربستان سعودی را کاهش دهند زیرا سفارش خرید پیش از تصمیم اوپک پلاس در اوایل مارس مشخص شده بود اما برنامه های خرید ماه مه هنوز نهایی نشده اند و سهمیه های خرید تا اوایل آوریل مشخص می شوند.

بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی عرضه نفت در آوریل را برای برخی از پالایشگاههای آسیایی کاهش داده اما میانگین فروش ماهانه نفت به پالایشگاههای هندی را تغییر نداده است. با این حال با پیشنهاد شرکتهای هندی برای عرضه بیشتر نفت موافقت نکرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.