آمار منابع بازرگانی نشان داد واردات نفت هند از آمریکا در فوریه ۴۸ درصد نسبت به ژانویه رشد کرد و به ۴۵۴ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز رسید که معادل ۱۴ درصد از کل واردات نفت هند در ماه میلادی گذشته بود. در مقابل، واردات نفت هند از عربستان سعودی در همین مدت ۴۲ درصد کاهش یافت و به ۴۴۵ هزار و ۲۰۰ بشکه در روز رسید. عربستان سعودی که همواره یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت به هند بوده است، برای نخستین‌بار از ژانویه سال ۲۰۰۶ تاکنون، به جایگاه چهارم در میان صادرکنندگان نفت به این کشور تنزل پیدا کرد. بر اساس گزارش رویترز، عراق همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به هند است هر‌چند که میزان خرید از این کشور ۲۳ درصد کاهش داشت و به ۸۶۷ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در پنج ماه گذشته است.

هفته پیش رویترز به نقل از منابع هندی گزارش داده بود هند در واکنش به تصمیم هفته گذشته اوپک‌پلاس برای ادامه محدودیت عرضه در آوریل، از پالایشگاه‌های دولتی خواسته است متنوع‌سازی واردات نفت را سرعت بخشیده و وابستگی به نفت خاورمیانه را به تدریج کاهش دهند. هند که از افزایش قیمت‌های نفت تحت‌فشار اقتصادی قرار گرفته است، از تولیدکنندگان این گروه خواسته بود تولیدشان را افزایش داده و به احیای اقتصاد جهانی کمک کنند. اما وزیر انرژی عربستان سعودی در واکنش به این درخواست، به هند اعلام کرد از ذخایری استفاده کند که سال گذشته با قیمت بسیار ارزان خریداری کرده بود. اوپک‌پلاس در دسامبر با افزایش تولید نفت به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز از ابتدای ژانویه موافقت کرد، با این حال در نشست ژانویه این گروه، اعضا تصمیم گرفتند به جای افزایش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در فوریه، سطح تولید فعلی را حفظ کنند. این امر با تصمیم عربستان سعودی برای کاهش یکجانبه تولید به میزان یک‌میلیون بشکه در روز دیگر در ماه‌های فوریه و مارس همزمان شد. تولیدکنندگان اوپک‌پلاس که در راس آنها عربستان سعودی قرار دارد، اوایل ماه جاری تصمیم گرفتند محدودیت عرضه فعلی را در آوریل ادامه دهند.

تقاضای هند برای نفت سال گذشته برای نخستین‌بار در دو دهه گذشته تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرد. با این حال تا پایان سال ۲۰۲۰ تقاضای این کشور برای نفت، تحت‌تاثیر تقاضای بالاتر برای سوخت به دلیل تمایل مردم به استفاده از خودروهای شخصی به جای حمل و نقل عمومی، روند رو به بهبودی داشت. رشد تقاضا به نیاز برای واردات بیشتر منجر شد و اکنون هند نفت مورد نیاز خود را به دلیل برنامه اوپک دریافت نمی‌کند و موضوع مذکور اختلافات دو طرف را ممکن است عمیق‌تر کند.