اعلام حمایت وزارت خارجه آلمان از راه حل سیاسی برای بحران سوریه

سخنگوی وزارت خارجه آلمان با اشاره به وضعیت نابسامان میلیون‌ها شهروند سوری در دهمین سالگرد جنگ داخلی در این کشور گفت که برلین از راه حلی که در چارچوب سیاسی باشد، حمایت‌می‌کند.

 ۱۰ سال از جنگ خونین سوریه می گذرد و عواقب آن که با حمایت کشورهای غربی شدت گرفت و به درازا انجامید، همچنان گریبانگیر مردم این کشور است و  دولت آلمان در دهمین سالگرد آغاز این جنگ از حمایت خود از راه حل سیاسی برای پایان دادن به این بحران خبر داد.

«ماریا آدبار» امروز (سه شنبه) در کنفرانس خبری هفتگی سخنگوی وزارت خارجه آلمان آنچه که شبکه راشاتودی آن را پوشش می داد، گفت: جنگ داخلی سوریه در حالی دهمین سال را پشت سرگذاشته که ترازنامه آن ویرانگر است؛  بیش از ۵۰۰ هزار نفر کشته شده اند، بیش از نیمی از جمعیت سوریه وطن خود را ترک کرده اند. اقتصاد سوریه سقوط کرده است. اوضاع بشردوستانه فاجعه بار است. طبق اعلام سازمان ملل، تعداد افراد نیازمند به کمک های بشردوستانه از ۱۱ به بیش از ۱۳ میلیون نفر افزایش یافته است.

وی افزود: راه حلی پایان این درگیری از دید ما باید در کانال های سیاسی یافت شود، اما هنوز دولت سوریه روند صلح به رهبری سازمان ملل را پشتیبانی نمی کند. با این حال برلین از جستجوی راه حلی حمایت می کند که در چارچوب سیاسی و با تلاش های «گیر پدرسون» فرستاده ویژه سازمان ملل، انجام می گیرد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آلمان، از نظر این کشور مبانی حقوقی بین الملل برای حل مناقشه سوریه هنوز قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل است.

درگیری های داخلی سوریه از اعتراضات مسالمت آمیز ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ در منطقه درعا در جنوب این کشور شروع شد اما به مرور به سمت درگیری های مسلحانه و جنگ کشیده شد. افشاگری های بعدی نشان داد که تسلیح گروه‌های تکفیری تحت حمایت واشنگتن در سوریه، بخشی از استراتژی آمریکا برای مشروعیت زدایی از دولت سوریه و تغییر نظام این کشور بود.

در این مدت قریب به ۲۰۰۰ گروه کوچک و بزرگ در سوریه شکل گرفت که اعضای آن از ۸۰ کشور جهان به آنجا آمدند تا به زعم خود حکومت سوریه را سرنگون کنند. بر همین اساس است که سوری‌ها از این جنگ، به عنوان جنگ تمام عیار جهانی علیه کشور خود یاد می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.