دولت بایدن در حال ارزیابی «سیاست فشار حداکثری» علیه ایران

«کنت مک‌کنزی» فرمانده فرماندهی نیروهای تروریستی آمریکا در منطقه دوشنبه گفت که از توانایی‌های ارتش لبنان مطلع شده و از این توانایی‌ها شگفت زده شده‌ است.

وی که با یک شبکه تلویزیونی لبنانی مصاحبه می‌کرد، گفت: «به حمایت از ارتش لبنان به شیوه‌های مختلف ادامه خواهیم داد و درک می‌کنیم که لبنان شریکی مهم در منطقه بوده و این رابطه برای ما بسیار مهم است.»

وی درباره حملات موشکی و پهپادی جنبش انصارالله یمن علیه ائتلاف متجاوز سعودی نیز مدعی شد که این حملات خصمانه بوده و حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق نیز اقدامی خصمانه به شمار می‌آید و به تلاش‌ها برای رسیدن به صلح کمکی نمی‌کند.

این مقام نظامی آمریکایی در حالی مدعی خصمانه بودن حملات جنبش انصارالله یمن می‌شود که تا چند روز دیگر، هفتمین سالگرد شروع حملات و محاصره ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن آغاز می‌شود و طی این سال‌ها ده‌ها هزار یمنی به خاک و خون کشیده شده و تعداد بیشماری از زیرساخت‌های یمن نیز ویران شده است. 

مک‌کنزی درباره تعهد ایران به انتقام از ترور سردار سلیمانی گفت: «نیروهای مسلح آمریکا آماده هرگونه احتمال بوده و در صورت لزوم آماده پاسخ هستیم».

فرمانده نیروهای تروریستی آمریکا در منطقه در ادامه گفت: «آمریکا طی دو سال گذشته سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت و دولت بایدن در حال حاضر درصدد ارزیابی ماهیت این رویکرد بوده و نمی‌دانیم که آیا این رویکرد حفظ خواهد شد یا آنکه به گونه‌ای دیگر تغییر خواهد کرد».

رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت ماه سال ۱‍۳۹۷ با نقض تعهدات آمریکا در برجام به مشارکت کشورش در آن توافق پایان داد. ترامپ در آن زمان گفته بود خواستار رسیدن به توافقی «قوی‌تر و طولانی‌تر» است که در آن به همه زمینه‌های محل اختلاف با ایران از جمله برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران پرداخته می‌شود. 

تئوری ترامپ این بود که پیگیری سیاست موسوم به کارزار «فشار حداکثری» که او بعد از خروج از برجام آن را اعلام کرده بود می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی قوی‌تر از برجام وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

دولت جدید آمریکا بارها به شکست سیاست ترامپ در قبال ایران اعتراف کرده اما در اظهاراتی مشابه با او گفته قصد دارد از بازگشت به برجام به عنوان سکویی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر» کردن توافق استفاده کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.