انتقاد از عدم حمایت غرب در رسیدگی به جنایات اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی به ضرورت آغاز تحقیقات پیرامون جنایات ارتکابی رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی فلسطین پرداخت و عدم حمایت قدرت های بزرگ غربی به خصوص ایالات متحده از تصمیم دیوان کیفری بین المللی لاهه مبنی بر بازگشایی این پرونده را تاسف بار خواند.

فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین المللی در ۳ مارس (۱۳ اسفند) سال میلادی جاری از آغاز تحقیقات در مورد جنایات مرتکب شده از سوی رژیم صهیونیستی از ژوئن ۲۰۱۴میلادی(خرداد۱۳۹۳)در سرزمین های اشغالی فلسطین خبر داد.

این روزنامه فرانسوی افزود: پنجاه و چهار سال پس از آغاز اشغال کرانه باختری و نوار غزه، سیاست های اسرائیل در این سرزمین های اشغالی اکنون زیر ذره بین دیوان کیفری بین المللی قرار گرفته است.

لوموند نوشت: رسیدگی جنایت ارتکابی اسرائیل در دیوان کیفری بین المللی سکوی نجاتی برای فلسطینیان، آزمونی بزرگ برای راستی آزمایی وعده های بایدن، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده و همچنین دولتمردان غربی است و همه باید به اصول و قوانین حقوق بین الملل احترام بگذارند.  

براساس قطعنامه‌های شورای امنیت، مرزهای ۱۹۶۷ به عنوان مرز فلسطین به شمار می‌رود و شهرک سازی یا فعالیت رژیم صهیونیستی در این زمین‌ها نامشروع و غیرقانونی است.

دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه هلند ماه گذشته اعلام کرد که صلاحیت رسیدگی به پروندۀ وقوع جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی را دارد. به این ترتیب با رای قضات این دیوان و با وجود مخالفت‌های رژیم صهیونیستی، راه برای انجام تحقیقات بیشتر در موضوع این پرونده هموار شد.  فاتو بنسودا پیش تر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این تحقیقات مستقل، بی طرفانه و بدون ترس انجام خواهد شد.  

لوموند تصریح کرد: این دادستان اهل گامبیا با شجاعت بر فشارهای وارد شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا مقاومت کرده و اندکی پس از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا بر آغاز پرونده تحقیقات جنایات اسرائیل در فلسطین اشغالی صحه گذاشت.

این روزنامه فرانسوی در ادامه نوشت: این تحقیقات به خصوص در زمانی آغاز شده که عادی سازی روابط بین اسرائیل و همسایگان عرب آن، مسئله حق فلسطینیان برای داشتن یک کشور را به چالش کشیده است.

فاتو بنسودا، پیش از این در سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرده بود که در پی اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و همچنین فعالیت شهرک سازی در کرانه باختری یک «مبنای منطقی» برای آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی وجود دارد.

 به نوشته لوموند، بنسودا در گزارشی در سال ۲۰۱۹ قصد داشت به سه موضوع بپردازد: جنایات ارتکابی در طول جنگ در تابستان ۲۰۱۴ در نوار غزه، سرکوب "راهپیمایی بازگشت" در سال ۲۰۱۸ در نوار غزه که ۲۰۰ کشته و هزاران زخمی برجای گذاشت، استعمار یهودیان در کرانه باختری و نقض کنوانسیون ژنو که بر اساس آن، تغییر جمعیتی مناطق اشغالی ممنوع است.

این روزنامه فرانسوی یادآور شد: ایالات متحده و اسرائیل به دیوان کیفری بین المللی نپیوسته اما تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۲۰۱۵، پس از کسب مقام ناظر در سازمان ملل متحد، به آن پیوست.

لوموند ادامه داد: کریم خان، وکیل انگلیسی که قرار است در اواسط ماه ژوئن (خرداد/تیر) جانشین فاتو بنسودا، دادستان کنونی دیوان کیفری بین المللی شود، باید همان عدم انعطاف پذیری سلف خود را نشان دهد؛ چراکه به نظر نمی رسد جو بایدن، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده برای به رسمیت شناختن استقلال دیوان کیفری بین المللی عجله ای نداشته باشد.

رئیس جمهوری جدید حتی در لغو تحریم های اعمال شده از سوی دونالد ترامپ علیه فاتو بنسودا مردد است، امری که در تضاد با تعهد او برای بازگرداندن دیپلماسی "ارزش ها" است. پیام های ارسالی از سوی واشنگتن و همچنین برلین، با عباراتی مشابه مبنی بر عدم حمایت از تصمیم دادستان تاسف بار و گواه به چالش کشیدن آرمان عدالت جهانی است.

 وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از تصمیم دادگاه لاهه استقبال کرده اما نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته که دیوان کیفری بین‌المللی ثابت کرد که یک نهاد سیاسی و نه قضایی است. وی همچنین رای دادگاه را یهودستیزانه محض خواند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.