سه دیدگاه برای افزایش حداقل حقوق سال 1400

امروز عصر جلسه شورای عالی کار  با محوریت تعیین دستمزد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. اظهارات نمایندگان کارگری و کارفرما نشان می‌دهد گره اصلی ماجرا روی تعیین دستمزد سایر سطوح است.اما در مزد پایه اختلاف‌نظر جدی وجود ندارد و اختلافات در این بخش حداقلی است.

سه دیدگاه برای افزایش حداقل حقوق سال آینده

نمایندگان دولت و کارفرمایی در خصوص تعیین حداقل دستمزد با نظر نماینده کارگری برافزایش بیش ۳۰ درصد موافقت دارند. از دید این دو گروه در سال آینده افزایش ۳۴ درصد به پایه حقوق مقدور است.

بر اساس گزارش‌ها آخرین پیشنهاد دولتی‌ها در شورای عالی کار ۳۴.۲٪ است. گروه کارفرمایان و کارگری عضو شورای عالی کار نیز با این پیشنهاد مخالفتی ندارند و ظاهراً حداقل دستمزد در همین محدوده افزایش می‌یابد.

بنابراین با توجه به رقم یک‌میلیون و ۹۰۰ هزارتومانی حداقل حقوق می‌توان گفت اگر اتفاق خاصی در جلسه امروز رخ ندهد این رقم برای سال بعد در محدوده ۲ میلیون و ۵۶۳ هزار تومان خواهد بود. البته این رقم بدون در نظر گرفتن مزایا است با اضافه مزایا و سایر اقلام حقوق دریافتی کارگران بیش از این رقم خواهد شد.اما هر چه درباره حداقل حقوق دیدگاه نزدیک است درباره سایر سطوح سه طرف بحث دارند. برای اینکه گره ماجرا روشن شود ابتدا باید دید سایر سطوح چیست؟

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «آخرین خبر از تعیین دستمزد 1400/ مزد احتمالی کارگران در سال آینده» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.