واکنش شورای نگهبان به حضور نظامیان در انتخابات

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود ضمن ارائه گزارشی از مصوبات و بودجه ۱۴۰۰، اظهار داشت: در طول یکی دو ماه گذشته مصوباتی درباره طرح الحاق دو ماده به قانون مجازات اسلامی و طرح استخدام معلمان حق‌التدریسی داشتیم که عدم مغایرت آنها اعلام شد.

وی افزود: طرح اصلاح مواد یک و هفت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز عدم مغایر قانون اساسی و شرع شناخته شد.

کدخدایی در ادامه درباره ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال آینده نیز عنوان کرد: هنوز پاسخ رسمی در این باره ندادیم و دوستان مجلس عجله کردند. 

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مجلس بخوانید؛

*دوستان مجلس نظرات غیررسمی ما را اعلام کردند چرا که ممکن است این ایرادات تغییر کند. 

* نمایندگان مجلس لازم نیست نظرات و جلسات غیررسمی را اطلاع رسانی کنند. ایراداتی که درباره بودجه ۱۴۰۰ مطرح شده در چند بند قابل بیان است. 

* ایراداتی که شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور وارد کرد همیشه نسبت به لوایح داریم. ایراداتی به اصل ۵۲ و ۵۳ وارد شد که مربوط به تعیین ردیف و تعیین سقف بود که ۱۰ مورد بود. 

*{ با اشاره به ۵ ایراد شورای نگهبان به اصول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی}: مغایرت با اصل ۴۴ نیز ۵ مورد ایراد بود که شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ داشت. 

* مغایرت با سیاست های کلی نظام را  ۵ مورد است و ۴ مورد هم فقهای شورای نگهبان ایراد خلاف شرع داشتند. مغایرت با اصول ۳ بند۹ نیز وجود داشت که تبعیض ناروا شناخته شد که این ایرادات نیز ۲ مورد بود. 

* بند ۱۰ اصل ۳ نیز ۷ مورد بود. مواردی از بندها دارای ابهام بود که باید روشن شود. در برخی ایرادات مقصود قانونگذار معلوم نیست لذا وجه مقصود قانون‌گذار باید مشخص شود. هنوز این ایرادات رسما به مجلس ارائه نشده و ممکن است تغییر داشته باشد.

*{ در خصوص حضور نظامیان در انتخابات}: منع قانونی برای نامزد شدن نظامیان در رویه‌های شورای نگهبان وجود نداشته و افرادی که نظامی بودند، البته اگر انتخاب شوند، دیگر نظامی نخواهند بود. البته دخالت نیروهای نظامی و نیروهای مسلح به مفهوم جهت‌گیری یا سوگیری سیاسی خلاف سیاست‌های کلی انتخابات بوده و ممنوع است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.