تحریم های جدید آمریکا علیه میانمار

به  گزارش«رویترز»، در بیانیه منتشر شده از سوی این وزارتخانه ذکر شده، «آنگ پیا سون» و «کین ثیری ثت مون» فرزندان فرمانده ارتش میانمار و شش شرکت تحت مالکیت آنها به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

«آندره گاکی» سرپرست وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره این تحریم‌ها گفت: «خشونت بی‌ملاحظه نیروهای امنیتی برمه (میانمار) علیه معترضان مسالمت‌آمیز، غیرقابل قبول است. آمریکا به تلاش با شرکای بین‌المللی خود جهت فشار بر ارتش و پلیس برمه برای متوقف کردن خشونت علیه معترضان و بازگشت دموکراسی و مُر قانون به این کشور ادامه می‌دهد».

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن بازداشت بیش از ۱۷۰۰ نفر از تظاهرات‌کنندگان علیه کودتا توسط ارتش و خشونت نیروهای امنیتی که باعث جان‌باختن حداقل ۵۳ نفر شده، درباره اقدامات تنبیهی بیشتر علیه میانمار هشدار داد.

به نوشته رویترز، بلینکن در این باره توضیح داد: «ما در اجرای اقدامات بیشتر علیه کسانی که خشونت به خرج می‌دهند و اراده مردم را سرکوب می‌کنند، تعلل نخواهیم کرد».

بامداد پنجشنبه نیز اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر سر بیانیه‌ای که بدون به‌کار بردن واژه کودتا برای تسلط ارتش بر حکومت میانمار، فقط خواستار خویشتن‌داری از خشونت علیه معترضان شده، به توافق رسیدند. 

ارتش میانمار اول فوریه (۱۳ بهمن) به بهانه تقلب در انتخابات در این کشور، «آنگ سان سوچی» و دیگر مقام‌های ارشد دولت را بازداشت کرد و خود قدرت را در اختیار گرفت.

از زمان وقوع کودتای ارتش، مردم میانمار در شهرهای مختلف دست به اعتراض زده و خواستار آزادی مقامات دولت سابق این کشور و کنار رفتن نظامیان هستند.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری سوچی در ۲۳ آبان ماه با کسب ۸۳ درصد از آراء در انتخابات پارلمانی  پیروز شده بود.

قدرت در میانمار تا سال ۲۰۱۱ در دست نظامیان بود اما ارتش این کشور در همین سال با برگزاری انتخاباتی، قدرت را به غیرنظامیان واگذار کرد. حزب اتحاد برای دموکراسی به رهبری سوچی که به تازگی از زندان آزاد شده بود برنده انتخابات شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.