به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سفر متطقه ای خود پس از امارات امروز (چهارشنبه) وارد عربستان شده و پس از آن نیز به قطرمی رود.

همچنین قرار است لاوروف در عربستان با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور و نیز فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان دیدار کند.

وزیر خارجه عربستان در سفر امروز خود با مسوولان عربستانی درباره امنیت منطقه و همکاری اقتصادی گفتگو خواهد کرد.

روز سه شنبه نیز الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه با بن سلمان در ریاض دیدار کرده و به بررسی آخرین تحولات سوریه پرداخت.

همچنین لاوروف عصر سه شنبه با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و عبد بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات دیدار کرد.

علاوه بر این، لاوروف در ابوظبی با سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان دیدار و درباره مبارزه با کرونا و راه های مقابله با بحران اجتماعی و اقتصادی موجود در لبنان گفتگو کرد.

آن دو در ادامه نیز مسایل منطقه و در راس آنها مساله سوریه و راه های برقراری سازش در این کشور بر اساس قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت را مورد بررسی قرار داده و درباره بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان گفتگو کردند.

همچنین برخی منابع دیپلمات از سفر همزمان مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به دوحه، پایتخت قطر  در راس هیاتی مهم جهت انجام دیدارهایی با مسوولان قطری و بین المللی خبر دادند.

برخی منابع روس نیز اعلام کردند لاوروف احتمالا امروز با چاووش اوغلو در دوحه دیدار کرده و درباره برخی مسایل مشترک و به طور مشخص پرونده سوریه گفتگو خواهد کرد.

قرار است تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به استقبال لاوروف برود. همچنین وزیر خارجه روسیه با محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، همتای قطری خود مذاکراتی خواهد داشت.

در کنار سفر همزمان وزرای خارجه روسیه و ترکیه به قطر، زلمای خلیل زاد، فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان و دبورا لایونز، فرستاده ویژه سازمان ملل به افغانستان در حال حاضر در دوحه حضور دارند.

قطر در میزبانی از مذاکرات افغانستان برای رسیدن به راه حلی که به درگیری در این کشور پایان دهد، نقش محوری ایفا می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.