ادامه اعتراضات در لبنان/ آتش زدن تایرها در خیابان

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، تظاهرکنندگان لبنانی امروز، یکشنبه برای ششمین روز متوالی مسیرهایی را بستند و برخی دیگر تایرها را آتش زدند.

دفتر راهنمایی و رانندگی در نیروهای امنیت داخلی از بسته شدن مسیر اصلی شویفات و چهارراه تیرو از سوی معترضان خبر داد.

فعالان در صیدا تجمعی در میدان الثوره در تقاطع ایلیا در صیدا داشتند و تایرها را در اعتراض به افزایش بهای دلار، وضعیت بد معیشتی و افزایش قیمت کالاها آتش زدند و مسیرها را در میان تدابیر امنیتی شدید بستند.

خبرگزاری ملی لبنان نیز اعلام کرد، اتوبان ساحلی در الجیه مجددا باز شده و نیروهای ارتش در آنجا مستقر شده‌اند. همچنین مسیر علی مسربی از دو جهت بازگشایی شده است و معترضان به کنار اتوبان عقب‌نشینی کردند.

احتمال گشایش در پرونده تشکیل دولت لبنان

این در حالی است که شارل جبور، رئیس سازمان اطلاع‌رسانی در حزب القوات البنانیه وابسته به سمیر جعجع گفت، تهدید حسان دیاب، نخست‌وزیر پیشبرد امور به عزلت گزینی و صرف نظر از انجام وظیفه‌اش در چارچوب تلاش‌ها برای اعمال فشار سیاسی بر رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر مکلف جهت تسریع در تشکیل دولت جدید قرار می‌گیرد.

او به رادیو اسپوتنیک گفت: به لحاظ قانون اساسی نباید هیچ مسؤولی به کناره‌گیری از انجام وظایف در سایه بحران معیشتی و اقتصادی تهدید کند. نخست وزیر پیشبرد امور ارتباطی به نزاع سیاسی کنونی ندارد و باید به مسؤولیت‌هایشان برای مهار این فروپاشی عمل کنند.

شارل جبور درباره موافقت میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان با تعیین شش وزیر دولت شامل ۱۸ وزیر آنطور که در گزارش‌های رسانه‌ای آمده گفت: به رغم که این مساله ثابت نشده و هیچ اظهار رسمی مطرح نشده است، اما مشخص است دستوری از مکانی مبنی بر لزوم تسریع در تشکیل دولت صادر شده و عقب‌نشینی عون در راستای اجرای توافق یا فشار معین در این راستاست.

او تصریح کرد: فشاری بر سیاستمداران لبنانی برای سرعت بخشیدن به تشکیل دولت وجود دارد و امکان عقب‌نشینی عون در این زمینه وجود دارد.

او درباره تاثیر اوضاع اقتصادی و اعتراض‌های مستمر علیه روند تشکیل دولت گفت، در صورت ادامه وضعیت کنونی لبنان از همه جهت به سمت بدتر شدن می‌رود. لبنان نیاز به کنفرانسی بین‌المللی برای نجات دارد و از سال ۹۰ با بحران قانون اساسی درگیر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.