توقف مذاکرات حریری و عون درباره تشکیل دولت لبنان

روزنامه الجمهوریه به نقل از منابع سیاسی محلی درباره روند تشکیل دولت جدید لبنان نوشت: گزینه‌ها برای همه محدود است و میشل عون، رئیس جمهور و سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان در نهایت ناگزیر هستند که بر سر یک دولت با یکدیگر تفاهم کنند.

این روزنامه نوشت: به عبارت دیگر، ادامه رایزنی، اتلاف وقت و کاملاً بی‌فایده است و به تعویق افتادن بیشتر تشکیل دولت می تواند آسیب جدی به کشور وارد کند.

الجمهوریه به نقل از منابع سیاسی نوشت: قطع ارتباط میان میشل عون و سعد حریری تنها به منزله تسلیم شدن دربرابر تعطیل شدن روند تشکیل دولت نیست و بلکه آنها مسئول این تعطیلی و تعویق هستند، به ویژه اینکه احزاب سیاسی دیگر اعلام کرده‌اند که دربرابر اجرای توافق درباره تشکیل دولت مانع تراشی نخواهند کرد و به این مسئله متعهد هستند.

این رسانه لبنانی در ادامه گزارش داد: این مسئله بدان معنا است که سه چهارم مسیر پیش روی میشل عون و سعد حریری هموار است و تنها یک بخش از راه برایشان باقی می‌ماند و آنها باید به دور از موانع و ملاحظات بار دیگر روابط خود برای تشکیل دولت را از سر بگیرند و به یکدیگر نزدیک شوند.

به دنبال شکست مصطفی ادیب در تشکیل دولت لبنان، سعد حریری برای سومین بار در طول ریاست جمهوری میشل عون داوطلبانه مامور تشکیل دولت جدید لبنان شد اما به دلیل مانع‌ تراشی‌های خارجی و به ویژه سنگ‌اندازی آمریکا تا بدین لحظه موفق به تشکیل دولت نشده است.

لبنان از ماه‌ها پیش از بدترین بحران اقتصادی از زمان پایان جنگ داخلی (۱۹۷۵ ـ ۱۹۹۰) و جناح‌بندی سیاسی شدید رنج می‌برد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.