سکوت اصلاح‌طلبان و مستقلین شکست/ خیز برای سکونشینی

«اگر رئیس نشوم وارد انتخابات نمی‌شوم» این جمله در تاریخ فعالیت‌های سیاسی محمدباقر قالیباف ثبت شد و حالا  بعد از ۹ ماه بر روی همان صندلی نشسته است که قبلا برایش خط و نشان کشیده بود البته کرسی که به راحتی به دست نیامد و چند هفته مانده به شروع مجلس یازدهم هیچگاه تصورش را هم نمی‌کرد که این چنین پایه‌های صندلی ریاست برایش لرزان شود.نهایتا ۸  خرداد ۹۹ نفس راحتی کشید و در نتیجه توزیع سهم و پرداخت بهای ریاست، در راس قوه مقننه قرار گرفت. اما هر چه روزها از پی هم آمد و رفت روزگار آنچنان هم بر وفق مرادش پیش نرفت.

زنگ خطر انتقاد  

 هرچند روزهای اول در مدح و تملق قالیباف نمایندگانی بودند که از تریبون مجلس شب شعر راه می‌انداختند اما بعد از مدتی کم‌کم کاستی‌ها در اداره جلسات عیان‌تر شد و دیگر نه تنها خبری از مدیحه‌سرایی نبود بلکه انتقادات تند و تیز اهالی خانه ملت گریبان رئیس و هیات رئیسه مجلس را گرفت.

«اینجا مجلس است و پادگان نظامی نیست» «نطق نمایندگان، زنگ تفریح قالیباف شده» و ... تنها نمونه‌هایی از همان اعتراضات نمایندگان به نحوه اداره جلسه بود موضوعی که این روزها چند دستگی و تردید درباره انتخاب محمدباقر قالیباف برای انتخابات سال آینده هیات رئیسه را بیشتر کرده است.  همین یک عامل کفایت می‌کند تا دوز جناح‌بندی در مجلس بیشتر شود و به دنبال آن طیف‌های مختلف اصولگرایی در پی جایگزین کردن خود بر روی کرسی ریاست بیفتند.

پایان یک سکوت سنگین

تنها چندنفری از آن لیست نه چندان بلندبالای اصلاح‌طلبان در کل کشور توانستند از دروازه خانه ملت عبور کنند؛ پایشان که به مجلس یازدهم رسید مانند افرادی که تازه به یک جزیره غریب رسیده‌اند فقط اطراف را نگاه می‌کردند نه حرفی نه نقدی و نه تحرکی؛ سکوت مطلق مستقلین و اصلاح‌طلبان مشهود و محسوس بود اما حالا با گذشت چندین ماه از شروع مجلس یازدهم دیگر این جزیره چندان هم برایشان غریب نیست و در این مدت آنقدر مجال داشته‌اند تا با چند و چون و سلیقه نمایندگانش آشنا شوند.

حالا همین موضوع موجب شده است تا آن کوه یخ روزهای خرداد ۹۹ کم‌کم ذوب شود و این طیف مهر سکوت‌شان را بشکنند. حالا دیگر می‌دانند نشستن و دست روی دست گذاشتند دردی از آنها دوا نمی‌کند باید به جای آنکه در حالت انفعال فرو بروند نقش اقلیت پر نفوذ را بازی کنند و با به کار بستن قدرت لابی و تعامل با طیفی از اصولگرایان که دل خوشی از تندروها ندارند معادلات پارلمانی را به آنچه بیشتر مطلوبشان است تغییر دهند.

پیوند اصلاح طلبان و مستقلین پارلمان

جلال محمودزاده نماینده مهاباد از همان اصلاح‌طلبان به جا مانده از مجلس دهم است. او نیز بر این گمانه که اصلاح‌طلبان و مستقلین می‌خواهند عزلت نشینی در مجلس را کنار بگذارند و از لاک دفاعی خارج شوند مهر تائید می‌زند. او درباره سکوت این چندماهه  می‌گوید: «اصلاح‌طلبان موضع انفعالی در پیش نگرفتند شما نگاه کنید همه آن لیست امیدی که توانستند به مجلس راه پیدا کنند ۱۸ نفر بودند که یک نفر آن هم حذف شد و حالا بعد از چند ماه با ارتباطی که با مستقلین پیدا کرده اند تعدادشان به ۴۰ الی ۵۰ نفر رسیده است لذا باز اکثریت مطلق در دست اصولگرایان است.»

او ادامه می‌دهد:« وقتی اکثریت آرا مطرح می‌شود و در چنین شرایطی طبیعی است که ظهور و بروز اصولگرایی بیشتر است لذا نمی‌توان گفت اصلاح‌طلبان یا مستقلین تحرکی ندارند بلکه به عکس تحرکات زیادی دارند اما چون در اقلیت مطلق هستند آرای آنها نمودی ندارد و قدرتشان به آن اندازه که تصمیمات را تغییر بدهند نیست. البته می توانند در انتخابات هیات رئیسه کفه ترازو را به نفع یک گروه دیگر سنگین کنند.»

ائتلاف برای رقیب

سابقه ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان خیلی هم دور از ذهن نیست و حداقل در مجلس دهم یکبار تجربه چنین کاری را داشتند درست همان زمان که قرار شد دو طیف ضرب شستی به میانه‌روها نشان دهند حالا این بار نظر اصلاح‌طلبان مجلس دوباره بر ائتلافی دیگر و حرکت گرد ریاست حاجی‌بابایی می‌چرخد البته نه در مقام اجرای نمایشنامه بلکه واقعی و با هدف جایگزین کردن او به جای قالیباف.

جلال محمودزاده درباره ایفای نقش اصلاح‌طلبان برای اجلاسیه دوم و تبدیل شدن به یک اقلیت پرنفوذ می‌گوید: «در بین اصولگرایانی که در مجلس حضور دارند طیف‌های مختلفی هستند و نمی‌توان گفت همه اصولگرایانی که در مجلس هستند از یک روش و منش برخوردارند مثلا  در بین اصولگرایان افرادی مانند حاجی‌بابایی و امثال او افرادی هستند که به عنوان اصولگرایان میانه‌رو شناخته می‌شوند و به هر حال با اصلاح‌طلبان در مجالس هشتم و نهم و دهم همکاری داشتند از سوی دیگر افرادی هم هستند مانند ذوالنوری که طیف اصولگرایان تند محسوب می‌شوند لذا با وجود آنکه همه این افراد در گروه اصولگرایی قرار می‌گیرند اما نمی‌توان حاجی‌بابایی را مانند ذوالنوری دانست و از نظر تعامل می‌توان با اصولگرایان میانه‌رو تعامل کرد.»

پایه لرزان کرسی ریاست قالیباف /سکوت اصلاح‌طلبان و مستقلین شکست

او می‌گوید: «اصلاح‌طلبان و مستقلین در انتخابات هیات رئیسه قبلی به سمت آقای حاجی‌بابایی گرایش داشتند اما در نهایت او تصمیم گرفت انصراف دهد. لذا به نظرم اصلاح‌طلبان و مستقلین می‌توانند تعامل بیشتری با هم داشته باشند و در سال آینده  قادر است با لابی قوی‌تری پیش برود و خود را پیدا کند سال اول هنوز همدیگر را پیدا نکرده بودند و با روحیات یکدیگر آشنا شدند و تا حدودی  همدیگر را شناخته‌اند و به نظر سال آینده قویتر ظاهر خواهند شد و مطمئنا قادر خواهند بود که تغییراتی در هیات رئیسه و روسای کمیسیون ها ایجاد کنند. به هر حال من معتقدم می‌توان  با تعامل دست به تغییراتی در هیات رئیسه زد»

او درباره احتمال تغییر قالیباف می‌گوید: «احتمال این موضوع هم وجود دارد یعنی با وجود آنکه قالیباف طرفداران زیادی دارد اما نمی‌توان گفت صد در صد قالیباف رئیس مجلس در سال آینده خواهد بود. لذا اگر کاندیدای قابل توجهی ثبت ‌نام کند اصلاح‌طلبان و مستقلین با ائتلاف و حمایت از او می‌توانند ریاست مجلس را هم تغییر دهند مثلا اگر حاجی‌بابایی و افراد دیگری وارد میدان شوند این افراد هم حامیانی دارند که می‌توانند تغییر عمده‌ای در هیات رئیسه ایجاد کنند»

خیز برای سکونشینی

اصلاح‌طلبان در اجلاسیه اول هیچ‌ کاندیدایی معرفی نکردند و حتی مسعود پزشکیان که در مجلس قبل با بیشترین رای نائب رئیس اول شده بود و گمان آن می‌رفت که بتواند رای مناطق ترک‌نشین را هم به دست بیاورد را وارد میدان نکردند اما این روزها بار دیگر اسم پزشکیان به عنوان یکی از گزینه‌ها قرار گرفتن بر کرسی نواب رئیس به گوش می‌رسد موضوعی که محمودزاده آن را رد می‌کند  و می‌گوید: « اصلاح طلبان انقدر نیرو ندارند که بتوانند نائب رئیس عوض کرد و شخصی مانند پزشکیان بتواند به عنوان نائب رئیس انتخاب شود اما در دیگر کرسی‌ها مانند ناظران و دبیران می‌توانیم گزینه هایی را معرفی کنیم.»

پایه لرزان کرسی ریاست قالیباف /سکوت اصلاح‌طلبان و مستقلین شکست

او البته خیز اصلاح‌طلبان و مستقلین برای رسیده به هیات رئیسه در کرسی‌های دیگر مانند دبیران و ناظران را رد نمی‌کند و معتقد است انتقادات و اختلافات اخیر درمورد هیات رئیسه برای اجلاسیه دوم می‌تواند یک پاشنه آشیل باشد. او می‌گوید: من معتقدم به جز کرسی ریاست تغییرات دیگری هم در بقیه کرسی‌ها رخ خواهد داد. و اگر صحبت‌های نمایندان را رصد کنید می‌بینید انتقادات به نحوه اداره مجلس وجود دارد و همین موضوع می‌تواند پاشنه اشیلی باشد برای هیات رئیسه فعلی است. به هر حال نحوه تعاملات بعد از عید نوروز می‌تواند افزایش پیدا کند البته انتخابات ریاست جمهوری نیز بی‌تاثیر نیست و سایه این انتخابات می‌تواند بر سر انتخابات هیات رئیسه مجلس نیز سنگینی کند.»

صندلی های هیات رئیسه لرزان است

عملکرد چندماهه هیات رئیسه مجلس از ریاست تا نواب رئیسی و ...حالا آنقدر لرزان شده است که باید منتظر ماند و دید در خرداد ماه ۱۴۰۰ چهره ها و ترکیب سیاسی در صندلی های هیات رئیسه چقدر تغیر و تحول به خود خواهد دید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.