اختلافات علی مطهری و احمدی نژاد از کجا شروع شد؟

علی مطهری، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و نماینده سابق مردم تهران در مجلس دهم، در گفتگویی به بیان نکاتی درباره انتخابات ۱۴۰۰، توصیه‌اش به شورای نگهبان، استفاده از علی لاریجانی در کابینه‌اش و ... پرداخته است. بخشی از این گفتگو را در ادامه به نقل از صدا و سیما می خوانید. 

فضای عمومی انتخابات را در کشور را چطور ارزیابی می‌فرمایید؟

 الان که فضا خیلی گرم و فعال نیست، اما فکر می‌کنم که فضا گرم‌تر و پرشورتر خواهد شد.

 پس از اعلام کاندیداتوری؛ به شورای نگهبان توصیه کردید که در بررسی صلاحیت‌ها مهربان‌تر باشد منظورتان از این توصیه چیست؟ 

منظورم این بود که اگر کسی قانون اساسی را قبول دارد، حائز ویژگی‌های مندرج در اصل ۱۱۵ قانون اساسی است و با فساد قابل توجه مالی، اخلاقی و مانند آن مواجه نیست شورای نگهبان سخت گیری نکند. اگر کسی قبلا انتقادی داشته این انتقادها را به معنی التزام نداشتن به نظام درنظر نگیرند و سخت گیری‌هایی که سبب می‌شود برخی افراد موجه و مدنظر مردم رد صلاحیت شوند از شور انتخابات می‌کاهد. منظورم این بود که بالاخره با کسانی که قانون اساسی را قبول دارند و مشکل خاصی ندارند نباید سخت بگیرند، بقیه اش را به عهده مردم بگذارند یعنی مردم خودشان متوجه می‌شوند که به چه کسی باید رای دهند و به چه کسی نباید رای دهند این طور نیست معمولاً مردم انتخاب خوبی داشتند.

 آیا برای اعلام کاندیداتوری با آقای علی لاریجانی مشورت کردید؟ 

 خیر؛ ایشان هم خبر نداشت، من شخصاً تصمیم گرفتم.

 این احتمال هست که به عنوان کاندیدای پوششی عمل کنید و به نفع آقای لاریجانی از رقابت‌ها کنار روید؟ 

 خیر؛ اصلا با چنین هدفی نیامدم، کسی که کاندیدا می‌شود می‌خواهد بگوید که اصلح است والا اگر کسی کاندیدا شود و بعد بگوید آقای الف بهتر از من است، می‌پرسند چرا کاندیدا شدی؟ این روش درستی نیست یعنی اگر کسی دیگری را اصلح می‌داند خودش نباید بیاید بنابراین اگر من کاندیدا شدم معنی اش این است که خودم را اصلح می‌دانم، این که مردم چه تشخیص می‌دهند بحث دیگری است. من خودم را اصلح می‌دانم گرچه ممکن است برخی کاندیداها از جنبه‌های دیگری از من قوی‌تر باشند، اما من درباره خودم احساس می‌کنم در مجموع تواناتر و قوی ترم و بیشتر به مصلحت کشور است که این سکان را کسی مثل من به دست گیرد، اما تشخیص با مردم است.

 اگر رئیس جمهور شوید از آقای لاریجانی در کابینه تان استفاده می‌کنید؟ 

 معتقدم که از همه افراد متخصص و باتقوا در همه گروه‌ها اعم از اصولگرایان، اصلاح طلبان و دیگر گروه‌ها باید استفاده کرد. اشتباهی که از دولت‌های قبلی مرتکب شدند این بود که فردی که رئیس جمهور می‌شود معمولا دوستان و آشنایانش را می‌آورد و از نیروهای شایسته در دیگر گروه‌ها غفلت می‌کند. مثلا در انتخابات اخیر ریاست جمهوری وقتی آقای روحانی ۲۵ میلیون رای و آقای رئیسی ۱۶ رای آوردند آن ۱۶ میلیون نفر هم حقی در کابینه دارند پس باید چند نفر از دوستان اصولگرا در کابینه قرار می‌گرفت.

من به آقای روحانی پیغام دادم که " از آقای قالیباف به عنوان معاون اول استفاده کنید؛ درست است که با هم رقیب بودید و کلی رقابت و درگیری داشتید، ولی نشان دهید که می‌خواهید با هم کشور را اداره کنید". اصلا من این روش را قبول ندارم که گروهی می‌آید و تمام مدیران کنونی را بیرون می‌ریزد و افراد جدید می‌آورد و چهارسال بعد دوباره فرد دیگری می‌آید و آنان را بیرون می‌کند این گونه کشور از نظر عمران و آبادانی دچار وقفه می‌شود.
 

علی مطهری: کاندیدای پوششی لاریجانی نیستم/از زنان و اهل سنت در کابینه استفاده می کنم /هم انتقادپذیرم هم خونسرد

اگر رسیدیم به این که مثلا در وزارتخانه ای، فرد متخصص، متقی و اصلحی داریم، اما از پیروان اهل سنت است بیاریم چه اشکالی دارد؟ ما باید افراد متخصص و باتقوا را از گروه‌های مختلف به کار گیریم حتی از اقوام و مذاهب مختلف یعنی اگر رسیدیم به این که مثلا در وزارتخانه ای، فرد متخصص، متقی و اصلحی داریم، اما از پیروان اهل سنت است بیاریم چه اشکالی دارد؟ یا اگر زن است منصوب کنیم عیبی ندارد؛ ولی باید اصلح و بهترین باشد نه این که شعار دهیم که مثلا پنج وزیر زن منصوب می‌کنم این حرف درستی نیست اگر واقعا اصلح باشند ممکن است دو تا وزیر زن هم باشند، اما اگر نباشند نمی‌شود؛ رفاقت را در چیدن کابینه قبول ندارم.

 چقدر انتقاد پذیرید؟ 

از نظر خودم زیاد انتقاد پذیرم. جلسات سخنرانی‌هایی که معمولا در دانشگاه‌ها و مراکز دیگر داشتم شاهد بودید که می‌آیند هر انتقاد و صحبتی را مطرح می‌کنند و گاهی افرادی می‌خواهند جلوی منتقدان را بگیرند، اما اجازه نمی‌دهم و می‌گویم اجازه دهید پشت تریبون بیاید و حرفش را بزند و وقتی حرفشان را می‌زنند با این که خیلی پرهیجان هم هستند به تک تک پرسش‌ها پاسخ می‌دهم و به تدریج آرام می‌شوند.

حتی وارد جمع‌هایی شدم که در ابتدا خیلی موضع سختی علیه من داشتند و بسیار ناراحت بودند، اما وقتی حرف شان را می‌زنند و به پرسش‌های شان جواب می‌دهم به تدریج نرم می‌شوند و آخر جلسه روبوسی می‌کنند و می‌گویند خیلی جاها اشتباه می‌کردند و تحت تاثیر برخی خبرها قرار داشتند. تحمل من زیاد است و خیلی‌ها از این تحمل من تعجب می‌کنند و می‌پرسند گاهی به شما توهین می‌کنند، اما چرا خون سردی؟

مثلا زمانی به آقای دکتر افروغ گفتم که برای مجلس نهم کاندیدا شود، چون به افرادی مثل شما نیاز است. او در پاسخ گفت اگر مثل شما خونسرد بودم می‌آمدم واما وقتی به من حمله می‌کنند از جا در می‌روم. در انتخابات دوره هشتم مجلس آقای مصلحی اسم ما را در فهرست اصولگراها گذاشتند

یکی از انتقادهایی که به شما می‌شود این است که گرایش سیاسی تان مشخص نیست یا تغییر می‌کند در دوره اصلاحات در صف منتقدان بودید در دوره آقای احمدی نژاد در فهرست حامیان او قرار گرفتید و به مجلس رفتید، اما بعدا منتقد سرسخت او شدید. اکنون به طور مشخص متعلق به کدام جریان سیاسی هستید؟

 این انتقاد بر اساس این حرف است که هر کاندیدایی حتما باید در یکی از دو قالب اصولگرای اصطلاحی یا اصلاح طلب اصطلاحی باید قرار گیرد در حالی که خود این فکر، درست نیست.در دوره اصلاحات به برخی نگاه‌های فرهنگی آنان انتقاد داشتم و گاهی مقالاتی می‌نوشتم. این که در انتخابات دوره هشتم مجلس در لیست اصولگراها قرار گرفتم علتش این بود که آقای مصلحی رئیس ستاد بزرگداشت شهید مطهری صحبت کرد و اسم ما را در فهرست گذاشتند وگرنه من سهم خواهی نکردم.

در مجلس هشتم دیدم که برخی دوستان اصولگرا به برخی مواضع آقای احمدی نژاد بی تفاوت اند مثلا او می‌گفت فلان قانون را اجرا نمی‌کنم یا فقط قانونی را که خودم تشخیص دهم منطبق بر قانون اساسی است اجرا می‌کنم و بقیه را اجرا نمی‌کنم. من می‌گفتم نمی‌شود که بی تفاوت باشید بالاخره ما وقتی پرسشی مطرح می‌کنیم او باید بیاید و توضیح دهد و از این قبیل، اما موافقت نمی‌کردند.

اختلافات از همین جا آغاز شد و آنان هم در مجلس نهم اسم مرا در لیست اصولگراها نگذاشتند و خودم مستقل آمدم. شما می‌دانید که رای آوردن نامزدهای مستقل در تهران کار خیلی سختی است، اما وارد عرصه شدم و باز رای آوردم.

برای مجلس دهم نیز اصلاح طلبان خودشان نامم را در فهرست امید گذاشتند؛ من حتی یک درخواست هم نکردم و مستقل آمده بودم، اما خودشان نام مرا در لیست قرار دادند. این طور نیست که بگویند من مستمر خط عوض کردم؛ من اصولی برای خودم داشتم گاهی حرف‌هایی زدم که اصولگراها ناراحت و اصلاح طلبان خوشحال شدند یا گاهی این موضوع بالعکس بوده است.

 در انتخابات ۱۴۰۰ مستقل خواهید بود؟ 

 بله، مستقل وارد شدم. از نظر فکری نیز اصولگراها از بعضی مواضع فرهنگی من خیلی استقبال می‌کنند و اصلاح طلبان چندان راضی نیستند و در بعضی مواضع اجتماعی و سیاسی من نیز مثل تاکید بر آزادی بیان و نوع برخورد با منتقدان، اصولگرایان چندان خوششان نمی‌آید و اصلاح طلبان استقبال می‌کنند. من روی عقاید خودم هستم که مبتنی بر اسلام و افکار شهید مطهری است و از خودم معمولاً چیزی نمی‌گویم بیشتر افکار ایشان است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.