6 مخاطره تصمیم دولت برای ممنوعیت خرید و فروش ارزهای دیجیتالی

شاپرک در نامه‌ای به شرکت‌های پرداخت یار دستور داد دسترسی وب سایتی هایی که خرید و فروش ارز دیجتال می کنند قطع شود.

این تصمیم ظاهرا با هدف تبعات خرید و فروش ارز دیجیتال برای اقتصاد رسمی کشور اتخاذ شده است. تصمیم گیرندگان اعتقاد دارند خرید و فروش رمز ارزها همانند بیت کوین، اتریم و.. موجب خروج سرمایه از کشور می شود.

در واکنش به این تصمیم دو گروه صنفی انجمن بلاکچین و انجمن فینتک دربیانیه‌ای مشترک هشدار داده اند که این تصمیم به گفته آنها مخاطرات و ریسک های زیادی برای اشتغال کشور، ارزش افزوده خلق شده و خروج سرمایه دارد.

آن طور که از متن بیانیه بر می آید تصمیم اخیر برای ممنوعیت خدمات مالی می‌تواند حداقل 25 هزار میلیارد تومان از سرمایه های موجود در این حوزه را از کشور خارج کند.

مزیت های تبادل آزادنه رمز ارزها

 در ابتدای این بیانیه با اشاره به اینکه در روزهای اخیر، شاهد موج جدیدی از اعمال محدودیت‌ها برای خرید، فروش و تبادل رمزارزها در کشور هستیم آمده است: در واکنش به این موضوع نکاتی را جهت شفاف‌سازی اذهان عمومی و تصمیم سازان این حوزه بیان کنیم تا تصمیم‌های شتابزده کنونی در آینده موجب پشیمانی نگردد و فرصت‌های پیش رو را برای این سرزمین نابود نکنیم.

 

یک:تحریم خارجی ظلم و تحریم داخلی خیانت است

امروز بسیاری از منابع ملی کشور در اقصی نقاط جهان مسدود شده است، تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان متعهد با به کارگیری انقلاب نوین ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین بستر لازم برای مبادلات امن جهانی را در اختیار عموم مردم، کسب‌وکارها و حتی نهادهای حاکمیتی قرار داده‌اند، اما متاسفانه شاهد تصمیم‌هایی هستیم که فاقد کار کارشناسی، عمق دیدگاه و آینده‌نگری لازم هستند.

دو: حجم و امنیت جهانی معاملات

طی یک سال گذشته بیش از یک میلیون کسب‌وکار و کاربر در تمامی حوزه‌ها و صنایع، نیازهای اساسی خود را از این طریق تامین نموده یا در این حوزه سرمایه گذاری کرده‌اند و هیچ‌گونه تهدیدی از جانب هیچ کشور متخاصمی را حتی لمس هم نکرده‌اند.

سه: ارز آوری و نگه‌داشت امن سرمایه‌ها

همچنین رشد شدید ارزش ارزهای دیجیتال نسبت به دلار و نگه‌داشتن دارایی‌های هموطنان‌مان در ایران، امروز به معنای خلق ارزش و ارزآوری در حدود 250 هزار میلیارد ریال بوده است. لذا هر تصمیم شتاب‌زده‌ای که موجب اختلال در زیرساخت‌های فناورانه گردد از نگاه جامعه، خیانت به راهکارهایی است که ما را از تحریم‌ها رهانیده، خلق ارزش جدی نموده و برای ایرانیان از بازار فناوری‌های نوین مالی جهان سهم گرفته است و در حافظه تاریخی ملت ما ثبت خواهد شد.

چهار:دست‌آوردها و مخاطرات

راهکارهای مالی توزیع شده و نقش‌آفرینی جهانی آنها در آینده انکارناپذیر است. این امر را می‌توان در سرمایه‌گذاری عظیم کشورهای توسعه یافته جهان مانند ژاپن، آمریکا، چین، سوئیس و ... مشاهده نمود. به همین دلیل شاهد آن هستیم که بازرگانان، کسب‌وکارها و بسیاری از مردم علیرغم تمام مخاطرات، به بخش خصوصی اعتماد نموده، امورات جاری خود را بر این بسترها بنا نهاده، در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و البته پاسخ اعتماد خود را نیز گرفته‌اند.

امروز بیش از دوهزار شغل مستقیم و بیش از یک میلیون شغل غیرمستقیم درحال بهره‌برداری از این زیرساخت‌ها بوده و بدیهی است که کوچکترین اختلال میلیون‌ها نفر را با واسطه دچار مشکل و استیصال خواهد نمود. باید در نظر داشت که پلتفرم‌های بر خط (آنلاین) تبادل و وبگاه‌های خرید و فروش در بخش خصوصی زیرساخت‌های لازم را طی سال‌ها توسعه داده و این حوزه را ساماندهی و امن نموده‌اند و در این مدت برای دغدغه‌های حاکمیتی نه ‌تنها راهکارهای دقیقی را ارائه نموده‌اند بلکه رایزنی لازم را نیز انجام داده و آمادگی کامل خود را برای پوشش دغدغه‌ها به طور مکرر اعلام نموده‌اند. لذا کوتاهی نهادهای متصدی در تعامل موثر با بخش خصوصی برای مردم قابل پذیرش نخواهد بود.

 
 

مخاطرات اقدام سلبی و شتابزده

در بخش دیگر بیانیه مخاطرات تصمیم اخیر در شش بند اشاره شده است. بیانیه نویسان اعتقاد دارند تقابل اخیر علاوه بر خروج سرمایه موجب رشد جرائم می تواند باشد. 6 مخاطره برشمرده عبارتند از:

یک:بیش از 250 هزار میلیارد ریال سرمایه‌های رمزارزی موجود در ایران با خروج ارز از کشور به پلتفرم‌های خارجی منتقل شده و در ریسک تحریم‌ها نیز قرار خواهند گرفت.

دو:کشور به دوران تحریم‌ها بازگشته و تنها روزنه موجود را هم با دست خود از بین خواهیم برد.

 سه:فعالیت کاربران، زیرزمینی شده یا به شبکه‌های اجتماعی منتقل خواهد شد و طبیعتا به دلیل عدم ساماندهی قابل نظارت و کنترل نبوده و شاهد رشد نمایی جرایم در این حوزه خواهیم بود.

 
 

 چهار:از بین رفتن زیرساخت‌های موجود، سوخت سرمایه‌های مالی، انسانی و زمانی بوده و عقب افتادگی در این حوزه از تحولات جهانی هزینه‌های جبران ناپذیری را برای آینده ایران به همراه خواهد داشت.

پنج:از دست دادن بازار به پلتفرم‌های غیرایرانی و خارج از کنترل ما، اتفاقی است مشابه مسدود نمودن پیام‌رسان‌های ایرانی. اقدامی که زمینه حضور پررنگ رقبای خارجی را فراهم کرد، به طوری که حتی پس از فیلتر کردن پیام‌رسانهای خارجی و صرف ده‌ها هزارمیلیارد تومان سرمایه برای محصولات ایرانی در نهایت منجر به تغییر عادت کاربران نشده و مخاطبان بازهم در زمانی کوتاه به بستر‌های خارجی بازگشتند و نمونه‌های فرمایشی هرگز جانی نگرفتند.

شش:مبالغ ریالی که به این حوزه وارد شده‌اند اکنون دارایی‌های دیجیتالی هستند که در ایران نگهداری شده و بسیار نقد شونده می‌باشند. این دارایی‌ها بازگشت پذیری بالایی به سایر بازارهای سرمایه ایران دارند، درصورتی که اگر به دلیل بسته شدن پلتفرم‌ها یا افزایش ریسک از ایران خارج شوند احتمال بازگشت و نقدشوندگی مجددشان کاهش جدی خواهد یافت.

چهار پیشنهاد برای وضع موجود

دست آخر بیانیه با اشاره به اینکه سرمایه بسیار فرار است و در کنار ریسک و عدم ثبات نمی‌ماند. از مسئولین خواسته اند در خصوص اخذ مواضع دقیق و به هنگام بسیار حساس باشند تا شاهد فرصت‌سوزی و پشیمانی نسل آینده نباشیم. آنها پیشنهاد داده اند:

* نگاه کلان کشور در این حوزه با توجه به راهبردی بودن با مشارکت متخصصان و بخش خصوصی تبیین شود.

*  سه دغدغه الف) عدم شفافیت تراکنش‌ها  ب) صیانت از اموال مشتریان  ج) اثرات این حوزه در اقتصادکلان که برای حاکمیت پراهمیت است در پیشنهادهای بخش خصوصی به صورت دقیق پوشش داده شده است. لذا در اقدامی فوری از تعلل بیشتر جلوگیری شده و با کمک بخش خصوصی و نظارت یک یا چند نهاد مشخص زیرساخت‌های لازم تامین شود.

* از متمرکز کردن یا رسمی نمودن موضوع به دلیل ریسک تحریم‌ها و ریسک‌های امنیتی اجتناب شده و پراکندگی و عدم انحصار برای خدمت‌رسانان حفظ شود. همچنین با روش نظارت هوشمند و لیست سیاه دغدغه‌های حاکمیتی نیز پوشش داده شود.

 * از هرگونه اقدام شتاب‌زده، سلبی و غیرکارشناسی اجتناب شود تا شاهد اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی نباشیم.

بیانیه در پایان تاکید کرده است که فناوری بلاکچین و رمزارزها اگر به درستی در کشور مورد استفاده قرار گیرد، برکات زیادی را برای این آب و خاک به همراه خواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.