پرونده تخلفات مالی ترامپ زیر دست پنج بازرس

۵ بازرس مختلف از ایالت‌های جورجیا تا واشنگتن و نیویورک، تحقیقات مستقلی را در ارتباط با پرونده‌های مالی ترامپ آغاز کرده اند. بیشتر این بازرسان قضایی دموکرات هستند، اما یک تحقیق مستقل نیز از سوی یک بازرس جمهوری خواه در ایالت جورجیا علیه ترامپ کلید خورده است.

دانیل آر. آلونسو، که از سال ۲۰۱۰ معاون ارشد دادستان منطقه منهتن بوده، چنین پرونده‌های قضایی مستقلی را برای یک رئیس جمهور در تاریخ آمریکا بی سابقه می‌داند. در نیویورک محققان قضایی کار خود را با اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ آغاز کرده‌اند و با حضور دادستانی خبره در پرونده‌های پیچیده مالی، تیم تحقیقاتی خود را تقویت کردند. پرونده مشابهی نیز این هفته در دادستانی جورجیا کلید می‌خورد.

یک دادستان سابق فدرال آمریکا و تحلیلگر حقوقی به سی ان ان گفت دنیای ترامپ اکنون تغییر کرده است، او دیگر رئیس جمهور نیست. او در دوره ریاست جمهوری تلاش کرد تا شکایت‌های مدنی علیه خود را به تاخیر بیندازد، اما اکنون وضع فرق می‌کند.

دادستان کل منهتن اخیرا اعلام کرد که به سوابق مالیاتی ۸ سال اخیر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق این کشور دست پیدا کرده است. سخنگوی دفتر داستانی منطقه منهتن در نیویورک اعلام کرد که دادستان‌ها احضاریه شرکت حسابداری ترامپ را ظرف چند ساعت بعد از صدور رای دادگاه عالی در روز دوشنبه اجرا کرده و این اسناد را به دست آورده‌اند. دادستان کل منهتن از حدود یک سال و نیم پیش تلاش خود را برای دسترسی به این سوابق مالیاتی آغاز کرده است.

دیوان عالی آمریکا پیش از این مسیر را برای دادستان نیویورک به منظور دستیابی به سوابق مالیاتی و دیگر سوابق مالی دونالد ترامپ به عنوان بخشی از تحقیقات جنایی هموار کرد؛ اقدامی که شکستی بزرگ برای ترامپ محسوب می‌شود که تلاش داشت تا جزئیات شرایط مالی اش را مخفی نگه دارد. هفته گذشته دفتر دادستان منطقه‌ای منهتن به منظور بررسی پرونده فرار مالیاتی دونالد ترامپ برای اداره مالیات بر املاک نیویورک احضاریه صادر کرد.

دونالد ترامپ تمام تلاشش را کرد تا این سوابق به دست بازرسان نیفتد. بر اساس قوانین ایالتی این مدارک که به دادگاه ارسال می‌شوند باید مخفی نگه داشته شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.