خبر تازه پوتین از تاثیر واکسن‌های روسی در مقابل جهش‌های کرونا

رئیس‌جمهور روسیه گفت واکسن‌های این کشور در مقابل گونه‌های جدید کرونا که همه را در اروپا و بسیاری از نقاط دیگر ترسانده، موثر هستند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز در اظهاراتی در جریان دیدار با «ورونیکا اسکوارتسووا» رئیس آژانس فدرال پزشکی-بیولوژیکی روسیه گفت واکسن‌های روسی در مقابل جهش‌های ویروس کرونا موثر هستند.

پوتین در این خصوص گفت: آنطور که به من گفته شده، واکسن‌های ما در مقابل این گونه‌ها که امروز همه را در اروپا و بسیاری از جاهای دیگر ترسانده، موثر هستند.  

وی افزود: آزمایش این واکسن‌ها نشان می‌دهد که داروهای ما در مقابله با این گونه‌ها تاثیر دارند.

اسکوارتسووا هم در این جلسه شناسایی برخی موارد جهش بیماری را تایید کرد و گفت دستکم ۳۵۰۰ جهش شناسایی شده اما تنها هفت مورد آن‌ها در افراد مختلف دیده شده که بیش از پنج درصد جمعیت روسیه را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: از این نظر دامنه گیرنده در جمعیت ما بدون تغییر بوده و همه واکسن‌ها، اسپوتنیک و واکسن تولید شده توسط (مرکز تحقیقات) وکتور به خوبی عمل می‌کنند.

مقمات روسیه پیشتر گفته بودند این کشور دستکم ۱۰ میلیون دوز واکسن «اسپوتنیک وی» و ۸۰ هزار دوز «اپی‌واک‌کرونا» تولید کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، در مجموع روسیه قصد دارد بیش از ۸۸ میلیون دوز داروی ضد کرونا را در شش ماهه اول سال ۲۰۲۱ از جمله ۸۳ میلیون دوز اسپوتنیک وی و ۵.۴ میلیون دوز اپی‌واک‌کرونا را جدای از «کووی‌واک» واکسن سوم که اخیراً به ثبت رسید، تولید کند.

محققان پیشتر اعلام کردند که نتایج آزمایش‌های واکسن روسی اسپوتنیک وی نشان می‌دهد که این واکسن در مقابل جهش‌های ویروس کرونا نتایج عالی ایجاد کرده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پیش‌تر دستور داده بود تا تاثیرگذاری واکسن‌های ساخت روسیه در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا مورد بازبینی قرار بگیرد.

«دنیس لوگونوف» معاون مرکز گامالیا که تولیدکننده واکسن اسپوتنیک است، گفت: «مطالعه اخیری که توسط مرکز گاملیا در روسیه انجام شده نشان می‌دهد که واکسیناسیون مجدد با واکسن اسپوتنیک وی در برابر جهش‌های جدید ویروس کرونا از جمله گونه‌های انگلیسی و آفریقای جنوبی، بسیار خوب عمل کرده است».

نتایج این آزمایش به زودی منتشر خواهد شد اما این نخستین نشانه از عملکرد واکسن روسی در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا بوده است. جزئیات بیشتر درباره این موضوع هنوز منتشر نشده است.

بیش از دو ماه است که تزریق واکسن اسپوتنیک در کشورهای متعدد در سرتاسر جهان آغاز شده و تاکنون حدود ۴۰ کشور مجوز استفاده از این واکسن را صادر کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.