روحانی: برجام آنقدر بزرگ بود که همه دنیا توطئه کرد کمر آن را بشکند

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت با بیان اینکه صنعت نفت و در کنارش پتروشیمی بسیار اهمیت دارد، گفت: صنعت نفت به تاریخ ما به عنوان یک صنعت سیاسی و اقتصادی گره خورده و صنعتی بوده که بار بودجه در سالهای قبل به دوش او بوده است و البته در بودجه سه سال اخیر با کمترین اتکا بودجه به نفت کار را پیش بردیم.

وی افزود: نفت یک صنعت بسیار مهم و عظیمی است که اگر یک روز شیر نفت و گاز بسته شود همه فعالیت‌ها متوقف می‌شود چرا که همه صنایع و برق کشور و بسیاری از خدمات ما متکی به آن است.

رییس جمهوری یادآور شد: در طول این ۷ سال تلاش بی وقفه ای چه در مرحله اول این طرح که منجر به تولید ۳۰ هزار بشکه شده و چه در مرحله دوم که در مجموع ۶۵ هزار بشکه می‌توانیم از میدان نفتی آذر، نفت استحصال کنیم انجام شده است و یکی از افتخارات دولت تدبیر امید این است که همه این طرح ها از آغاز این دولت شروع شده است.

وی با بیان اینکه طرح‌های زیادی در شرایط تحریم و کرونا در سال ۹۹ افتتاح شد، گفت: امروز پنجاه و سومین برنامه افتتاح ماست، البته ما افتتاح‌ها را پنج شنبه ها انجام می‌دهیم. آخر سال وقت کم آوردیم و آنقدر پنج شنبه نداریم، بنابراین روزهای دیگر را هم اضافه کردیم که برنامه‌های ما به افتتاح برسد.

روحانی تاکید کرد: در طول دولت یازدهم و دوازدهم کارهای بی‌نظیری در بخش نفت انجام گرفت و اگر به تاریخ کشور نگاه کنیم مقدار گازی که در دولت تدبیر و امید افزوده شده، بالای هزار میلیون متر مکعب است؛ یعنی از ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز امروز به بالای هزار میلیون یعنی بالای یک میلیارد مترمکعب رسیده که کار بسیار بزرگی است.

رییس جمهور یادآور شد: در برداشت از منابع مشترک کار عظیمی انجام گرفته است. بعضی ها فکر می کنند که دولت یازدهم و دوازدهم در احقاق حقوق مردم فقط در سایه برجام کار کرده است. البته برجام کار بسیار بزرگی برای احقاق حقوق مردم بوده است و از بس بزرگ بوده است دنیا توطئه کرد که کمر برجام را بشکند. آدم خاصی مثل ترامپ آمد و مجری توطئه های صهیونیست‌ها و ارتجاع در منطقه علیه برجام شد.

وی با بیان اینکه کار دولت برای احقاق حقوق مردم فقط برجام نبوده است، اظهار کرد: یکی از مواردی که برای احقاق حقوق مردم تلاش شده است مساله بهره‌برداری از منابع مشترک نفتی و گازی است که در این بخش کار بسیار بزرگی انجام گرفته است.

روحانی ادامه داد: در منطقه پارس جنوبی که میدان مشترک ایران با قطر است، قطر دو برابر استفاده می‌کرد و ما عقب بودیم و امروز هم‌طراز و حتی یک مقدار جلوتر از این منابع عظیم مشترک استفاده می‌کنیم.

رییس جمهور گفت: فرق منبع اختصاصی با مشترک در این است که از منبع اختصاصی هر زمانی که بخواهید می‌توانید استفاده کنید اما در منبع مشترک همسایه استفاده می‌کند یعنی هر ساعتی بخشی از منافع ما از دست می‌رود بنابراین از این منبع مشترک هم همسایه عزیز ما باید استفاده کند و هم ما این کار را انجام دهیم که این کار را کردیم.

وی تأکید کرد: امروز در غرب کارون منابع نفتی مشترک با همسایه عزیزمان عراق داریم و تولید ما در این منطقه ۵ برابر شده است بنابراین حقوقی که از دست می‌رفته این دولت با سرمایه گذاری در این بخش و حتی بخش‌های دیگر توانسته جلوی آن را بگیرد.

روحانی یادآور شد: همچنین تاکنون هزاران شیء مربوط به آثار فرهنگی کشور در خارج از کشور بود و تلاش کردیم در دادگاه‌های بین‌المللی همه این شی‌ها را برگردانیم که این هم احقاق حقوق ملت است.

رییس جمهور افزود: ما منابع مشترک را توسعه دادیم و در این دولت منابع از این میدان بهره‌برداری شده است که قبلاً استفاده از آن صفر بوده است. با تلاش‌های انجام شده در سال ۹۲ و ۹۳ تا پایان سال ۹۵ به تولید ۳۰ هزار بشکه در میدان مشترک رسیدیم که هیچ استفاده از آن نمی‌کردیم و امروز فاز دوم آن را افتتاح کرده و ۶۵ هزار بشکه در روز از این میدان مشترک استفاده کنیم.

روحانی با بیان اینکه در سال‌های اخیر ما در شرایط تحریم و شرایط جنگ اقتصادی قرار داشتیم و ناچار بودیم درآمد ارزی را از غیرنفت به دست بیاوریم، اظهار کرد: یکی از جاهایی که ما را یاری کرد و یکی از افتخارات ما در این دولت این بود که صادرات غیرنفتی‌مان تقریباً هر سال افزایش پیدا کرد. البته آغاز امسال به دلایل کرونا با کاهش صادرات غیرنفتی مواجه بودیم اما با بررسی آمار و ارقام در جلسه اقتصادی روز گذشته خوشبختانه در این دو ماه آخر مشابه پارسال شده است.

وی افزود: در آغاز به دلیل کرونا برای صادرات مشکل داشتیم و امروز شرایط ما حل شده است و می‌توانیم صادرات غیرنفتی را انجام دهیم و تاکنون ۳۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که تا پایان سال این رقم بالاتر هم خواهد رفت.

رییس جمهور تاکید کرد: بخش بزرگی از این صادرات غیر نفتی مربوط به پتروشیمی و فولاد است و این دو نقش عمده ای در صادرات غیرنفتی ما ایفا می کنند.

روحانی با اشاره به آغاز کار طرح بزرگ دیگر با ارزش ۲ میلیارد دلار گفت: این طرح در دولت بعد به افتتاح می‌رسد و آن مورد بسیار مهم هم در بخش پتروشیمی ماست.

وی با بیان اینکه همه آنچه که تا پایان امسال بدست آورده ایم در سایه اراده، ایمان ایستادگی شما مردم بوده است، گفت: اگر افتتاح و موفقیتی داشتیم، مربوط به فرزندان این ملت و جوانان عزیز و همه مردم از همه اقشار و گروه ها بوده است که تلاش بسیاری انجام داده‌اند.

رییس جمهور تصریح کرد: مطمئنا دنیا و آمریکا ناچار خواهد شد در برابر این ملت بزرگ زانو بزند و تحریم‌های ظالمانه را کنار بگذارد.

روحانی با بیان اینکه یکی از پیروزی های بزرگ به دست آمده سرنگونی ترامپ است، اظهار کرد: آن قصاب و قاتل در آمریکا سرنگون شد و دولت جدید تاکنون چهار بار اعتراف کرده است فشار حداکثری دولت آمریکا شکست خورده و به نتیجه نرسیده است و این بزرگترین موفقیت ما در تاریخ است که خود آنانی که این تحریم را بر ما روا داشته‌اند به خاطر ایستادگی ما کاملاً اعتراف می‌کنند که این تحریم و فشار به جایی نرسیده است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه اتکا بودجه جاری به نفت باید برداشته شود، گفت: صنعت نفت مهمترین صنعت کشور است و بقیه صنعت‌ها و خدمات کشور وابسته به این صنعت هستند بنابراین اهمیت این صنعت را ما از یاد نبریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.