ورود یک کشتی جنگی روسیه به سودان

به دنبال توافق اخیر روسیه با سودان، نخستین کشتی جنگی روسیه وارد یکی از بنادر سودان شد. در حالیکه روسیه قصد دارد یک پایگاه دریایی در سواحل دریای سرخ در سودان تاسیس کند، یک ناو این کشور وارد یکی از بنادر سودان شد.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «العربیه» به نقل از خبرگزاری «اینترفکس» ناوچه «آدمیرال گریگروویچ»  یکشنبه وارد بندر «بور سودان» شد. این اولین کشتی جنگی روسیه بود که وارد بندر سودان شد. روسیه نوامبر اعلام کرد که در سودان یک مرکز پشتیبانی لجستیکی و محل استقرار پرسنل نظامی تاسیس می‌کند. طبق جزئیات منتشر شده در وبگاه دولت روسیه، ظرفیت تأسیسات دریایی روسیه اسکان ۳۰۰  پرسنل نظامی وغیرنظامی و استقرار چهار فروند کشتی از جمله کشتی‌های هسته‌ای است. این پایگاه در حومه شمالی بندر سودان قرار خواهد گرفت.

روسیه همچنین حق حمل و نقل اسلحه، مهمات و تجهیزات مورد نیاز برای فعالیت پایگاه را از طریق بنادر و فرودگاه های سودان بدست خواهد آورد. قرار است این معامله ۲۵ سال ادامه داشته باشد  به شرطی که هیچ یک از طرفین به تمدید آن اعتراض نکنند. مسکو در سالهای اخیر همزمان با تجدید نفوذ ژئوپلیتیکی، چشم خود را به آفریقا معطوف کرده است. روسیه یک سال قبل اجلاسی با مشارکت ده هزار نفر از بیش از ۵۰ کشور آفریقایی برگزار کرد و گذشته از آن ارتش روسیه توافقنامه‌های همکاری با برخی کشورهای قاره سیاه امضا کرده است.

روسیه همچنین در راستای توسعه نفوذ خود در قاره آفریقا، هر از گاهی مستشاران نظامی به کشورهای آفریقایی اعزام می‌کند. علاوه بر روسیه، قطر نیز تمایل دارد پایگاهی در دریای سرخ احداث کند. ترکیه نیز در سپتامبر ۲۰۱۷ یک پایگاه بزرگ نظامی در جنوب موگادیشو پایتخت سومالی افتتاح کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.