چرا بایدن شتابی برای لغو تحریم های ونزوئلا ندارد؟

به گزارش رویترز، یک مقام کاخ سفید به رویترز گفت که دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا، شتابی برای لغو تحریم های ونزوئلا ندارد و در صورت اقدام‌های اعتمادساز نیکلاس مادورو رییس جمهوری این کشور، کاهش این فشارها را بررسی خواهد کرد.

این مقام که می خواست ناشناس بماند، به احتمال بعید بودن کاهش فشار تحریم های ونزوئلا در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: تحریم های کنونی از شرایط کافی برای فراهم کردن امکان ارسال محموله های امدادی برای کمک به رویارویی این کشور با مشکلات اقتصادی و همه گیری کووید – ۱۹ برخوردار است.

این مقام مدعی شد که دولت مادورو، فعالانه از ارسال و تحویل کمک های انساندوستانه جلوگیری می‌کند.

از این سخنان چنین بر می آید که بایدن اکنون برای پافشاری بر برخی تحریم های فلج کننده دونالد ترامپ ییس جمهوری پیشین بر این کشور عضو اوپک به رغم شکست در راندن مادورو از قدرت، آمادگی دارد.

این مقام افزود: باید بر خلاف سلف خود به فاصله گیری از رویکرد عمدتا یک جانبه گرایانه کارزار فشار حداکثری ترامپ و همراه کردن کشورهای بیشتری با سیاست هایش تمایل دارد.

دولت بایدن آشکارا اعلام کرده است که به شناسایی خوان گوآیدو رهبر مخالف به عنوان رییس جمهوری موقت ونزوئلا ادامه خواهد داد که در پی پیروزی دوباره مادورو در انتخابات ۲۰۱۸، با حمایت دولت های غربی مدعی تقلب و پیروزی خود شد. هر چند به تازگی در میان حامیان گوآیدو، شکاف هایی ایجاد شده است.  

این مقام کاخ سفید به اقدام های  مشخص مادورو برای اعتماد سازی اشاره نکرد و تنها گفت که به او اجازه بهره برداری از مذاکرات به عنوان روش تاخیری برای تحکیم قدرت خود و ایجاد تفرقه در میان مخالفانش داده نمی شود.

مادورو که گوآیدو را عروسک خیمه شب بازی و بازیچه ایالات متحده می داند، تاکنون نشانه ای از تسلیم بروز نداده و درخواست های پیشین را برای دادن چنین امتیازهایی رد کرده و یا نادیده گرفته است.

رییس جمهوری ونزوئلا همچنین در پی بازدید اخیر وزیر امور خارجه اسپانیا از مهاجران ونزوئلایی در کلمبیا، با «ریاکارانه» خواندن این اقدام دستور تجدیدنظر کامل و جامع در روابط کاراکاس با مادرید را صادر کرد.

این حکم رییس جمهوری ونزوئلا به منظور اعتراض به دیدار «آرانچا گنزالس لایا» وزیر امور خارجه اسپانیا از مهاجران مقیم در شهر مرزی کوکوتا در کلمبیا، با عنوان «حمله» و مداخله در امور کاراکاس، مطرح شد.

 بنابر آمار رسمی، بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار ونزوئلایی از این کشور نفت خیز به شهر مرزی کلمبیایی مهاجرت کرده اند.

وزیر امور خارجه اسپانیا این اقدام خود را تلاش برای «پاسخگویی» به مهاجران عنوان کرد و گفت: من نه برای انتقاد از ونزوئلا و نه برای درس دادن به ونزوئلا، اینجا نیامده ام؛ بلکه در کنار جامعه جهانی، برای «پاسخگویی» به شهروندان ونزوئلایی که تصمیم به ترک کشور خود گرفته و به کلمبیا در جستجوی زندگی بهتر آمده اند، اینجا هستم.

رییس جمهوری ونزوئلا با تاکید بر خروج این دیپلمات ارشد اسپانیا از منطقه گفت: از آمریکای لاتین بیرون بروید! و به تحقیر ونزوئلا، دورویی و مواضع دوگانه خود پایان دهید.

بایدن با نادیده گرفتن وعده هایش در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، پس از راهیابی به کاخ سفید در ۲۰ ژانویه (اول بهمن ۹۹)  به اعمال و اجرای سیاست های ترامپ در عرصه سیاست خارجی و بین المللی ایالات متحده ادامه می دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.