نامه رئیس‌جمهور مصر به کویت

به گزارش روسیا الیوم، رئیس جمهور مصر با ابراز قدردانی از تلاش‌های صمیمانه کویت در رابطه با آشتی با قطر بر موضع قاطع مصر در حمایت از همبستگی عربی برای دفع خطرات از سر ملت‌های و حفاظت از امنیت ملی آنها تأکید کرد.

وزارت خارجه قطر پیش از این اعلام کرده بود که دو هیأت مصری و قطری سه‌شنبه هفته گذشته در کویت نشستی را برای نخستین باز از زمان امضای توافق العُلا در نشست شورای همکاری خلیج فارس(پنجم ژانویه ۲۰۲۱)  تشکیل دادند و در آن ساز و کار و اقدامات مربوط به مرحله آتی روابط فیمابین را بررسی کردند.

توافق العُلا، در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس در شهر العُلا واقع در شمال غرب عربستان سعودی امضاء شد؛ توافقی که مفاد آن تنش زدایی میان ۴ کشور عربی (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) با قطر بود.

به گزارش رسانه‌ها، قاهره و ابوظبی همچنان احساس می‌کنند که دوحه خواسته‌هایشان را دست کم گرفته و درباره بازگردانی روابط به حالت عادی به ویژه در روابط خود با مصر جدی نیست.

گفته می‌شود روابط قاهره و دوحه اخیرا به حدی از تشنج رسیده که چیزی نمانده بوده بار دیگر جنگ رسانه‌ای میان دو طرف از سر گرفته شود و دوحه و قاهره حریم هوایی خود را به روی یکدیگر ببندند آن هم پس از آنکه هیچ مقامی نه از امارات نه از مصر نه از قطر نپذیرفت که گام اول را برای حل اختلافات بردارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.