درخواست‌ تازه از انگلیس برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی

پس از انتشار ارزیابی سیا توسط آمریکا با این نتیجه‌گیری که دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار را محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی صادر کرده است، بریتانیا با درخواست‌های تازه‌ای مبنی بر توقف فروش بدون محدودیت سلاح به این کشور روبه‌رو است.

به گزارش روزنامه گاردین، خیریه‌ها، گروه‌های حقوق مدنی و دیگران گفتند در پی انتشار گزارش کوتاه اما واضح سیا، رابطه سنتی نزدیک انگلیس با ریاض کاملاً افشا شده است.

آژانس امدادی آکسفام عنوان کرد که انگلیس باید به رویکرد قاطعانه‌ای که توسط دولت بایدن اتخاذ شده و گفته است فروش سلاح به ریاض را که می‌تواند در جنگ بلندمدت در یمن مورد استفاده قرار گیرد متوقف می‌کند، پاسخ دهد.

"توبیاس الوود"، رئیس محافظه‌کار کمیته منتخب دفاعی انگلیس، خواسته خود از انگلیس برای پیروی از آمریکا در توقف فروش سلاح به یمن را تکرار کرد و گفت: گزارش سیا در نتیجه‌گیری‌ها واضح است و این موضوع به شکل غیرقابل اجتنابی مایه شرم و خجالت انگلیس خواهد بود.

این نماینده، خواستار آن شد که خانواده سلطنتی حاکم عربستان سعودی در قبال از دست رفتن اطمینان بین‌المللی و اعتماد به ولیعهد، و نیز فضای فرهنگی گسترده‌تری که اجازه داده چنین تصمیماتی بدون چالش گرفته شوند، پاسخ‌گو باشند.

"ابتکار عدالت جامعه باز"، گروه آمریکایی که خواستار افشای ارزیابی از طریق دادخواستی در نیویورک بود، گفت انگلیس و متحدان کلیدی آن باید در اعمال تحریم علیه بن سلمان، به آمریکا ملحق شوند و فروش سلاح به عربستان سعودی را کاملاً متوقف کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.