درخواست سوئد از ایران درباره یمن

در ادامه رایزنی‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در زمینه حل و فصل بحران یمن، «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی با «پیتر سمنی بی» نماینده ویژه سوئد در امور یمن تلفنی گفت‌وگو کرد.

در این گفت‌وگوی تلفنی که امروز (چهارشنبه) ششم اسفند برگزار شد، دو طرف درباره تحولات جدید در بحران یمن به ویژه موضوع حمایت از طرح صلح سازمان ملل گفت‌وگو کردند. 

 ایران به تلاش‌ها در راستای حل و فصل سیاسی بحران یمن ادامه دهد

نماینده سوئد در این گفت‌وگو با ابراز خرسندی از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در روند حل و فصل سیاسی بحران یمن، خواستار ادامه این تلاش‌ها شد. 

وی همچنین در مورد تلاش‌های سوئد در راستای روند صلح در یمن و نشست آینده موسوم به کنفرانس کمک رسانی به یمن که به میزبانی مشترک سوئد و سوئیس در اول مارس برگزار می‌شود، توضیحاتی ارائه داد.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشورمان نیز با مثبت ارزیابی کردن دستاوردهای سفر «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد به تهران، ابراز امیدواری کرد تغییر رویکرد ائتلاف و حامیان غربی آنها علیه مردم مظلوم یمن، به صلح پایدار در این کشور بینجامد و محقق شدن آتش بس و رفع محاصره یمن باعث بهبود شرایط زندگی مردم رنجدیده شود.

 «علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی سوم دی ماه سال جاری نیز در گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی با «پیتر سمنی بی» نماینده ویژه سوئد در امور یمن درباره آخرین تحولات سیاسی و وضعیت فجیع انسانی در یمن بحث و تبادل نظر کرده بود. (اینجا بخوانید)

 «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن اخیرا در سفری دو روزه به تهران ضمن دیدار و گفت‌وگو با خاجی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و برخی مقامات دیگر ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه در دیدار نماینده ویژه گوترش در امور یمن آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای حمایت از نقش آفرینی موثر سازمان ملل به منظور حل بحران یمن اعلام کرد.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه همچنین اخیرا در گفت‌وگویی با نماینده ایتالیا از کارشکنی‌های ائتلاف سعودی در قبال حل و فصل سیاسی بحران یمن انتقاد و بر ضرورت آتش بس سراسری و رفع محاصره کامل یمن تأکید کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.