اتهام روسیه به کشورهای ناتو به دلیل نقض معاهده NPT

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، روز چهارشنبه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به نقض معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) متهم کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لاوروف در کنفرانس خلع سلاح در شهر ژنو گفت: «تداوم "مأموریت‌های مشترک هسته‌ای" ناتو را که مغایر با معاهده منع گسترش سلاح های اتمی است، غیر قابل قبول می‌دانیم».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: «سلاح‌های اتمی آمریکایی باید به قلمرو آمریکا بازگردانده شده و زیرساخت‌های خارجی استقرار آن‌ها نیز باید از بین بروند».

لاوروف در ادامه گفت: «همواره از لزوم تأیید مجدد این فرمول بنیادی از سوی روسیه، آمریکا و دیگر اعضای گروه "پنج قدرت اتمی" (انگلیس، فرانسه و چین) حمایت می‌کنیم که که جنگ اتمی پیروزی ندارد و هرگز چنین جنگی نباید رخ دهد. این پیشنهاد را به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی چهارم فوریه اعلام کردم».

وزیر امور خارجه روسیه گفت، دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا توافق ریگان-گورباچف در سال ۱۹۸۵ در این زمینه را رد کرد و دولت جدید این کشور باید به طور رسمی به آن متعهد شود.

لاوروف با اشاره به فسخ معاهده تسلیحات اتمی میان‌برد از سوی دولت ترامپ افزود: «ما چنین موشک‌های زمینی را در مناطقی که موشک‌های ساخت آمریکا در آن‌ها استقرار نداشته باشند، مستقر نخواهیم کرد. از اعضای ناتو می‌خوایم که همین گام‌های متقابل را بردارند. پیشنهادات دقیق ما درباره اقدامات تأیید متقابل، کاملاً مشخص هستند».

این مقام روس همچنین درخصوص رقابت تسلیحاتی در فضا ابراز نگرانی کرد و گفت: «پیش‌نویس معاهده روسیه و چین درباره جلوگیری از استقرار تسلیحات در فضا و مخالفت با استفاده از این تهدیدات علیه اهداف موجود در فضا در این کنفرانس خلع سلاح ارائه شده و پیشنهاد خوبی در این زمینه محسوب می‌شود».

چندی پیش، «الکساندر فامین» معاون وزیر دفاع روسیه گفته بود در صورتی که آمریکا اقدام به استقرار موشک‌های جدید در اروپا کند، مسکو مصمم به واکنش به این اقدام خواهد بود.

آگوست ۲۰۱۹، آمریکا به طور رسمی مشارکت خود در معاهده موشک‌های میان برد و کوتاه برد را از که دهه هشتاد قرن پیش وجود داشته، پایان داد.

واشنگتن مدعی بود که مسکو با استقرار موشک‌های سامانه اسکندر، این معاهده را نقض کرده است اما مسکو بارها تاکید کرده که برد این موشک‌ها با این معاهده در تضاد نبوده است.

از سوی دیگر روسیه و آمریکا ۱۰ سال پیش معاهده‌ای با هدف کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی به امضا رساندند که به معاهده استارت جدید معروف شد. با این حال دولت پیشین آمریکا از تمدید آن طفره می‌رفت.

در نهایت «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه دولت جدید آمریکا گذشته از تمدید پیمان استارت‌ نو با روسیه به مدت پنج سال خبر داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.