هشدار چین به آمریکا: شرایط برجام حساس است؛ تحریم‌ها را بردارید

وانگ ون بین روز چهارشنبه طی نشست خبری روزانه در پکن افزود: تحولات پیرامون برنامه هسته ای ایران در یک "نقطه حساس" قرار دارد و لغو تحریم های ایران، کلید شکستن بن بست است.

این مقام چینی تصریح کرد: وضعیت فعلی مساله هسته ای ایران به سرعت در حال تغییر است و فرصت ها و چالش ها به صورت همزمان وجود دارد.

وانگ گفت: "ما همیشه معتقد بوده ایم که بازگشت ایالات متحده به توافق جامع و لغو تحریم ها علیه ایران کلید خروج از بن بست در مساله هسته ای ایران است.

چین به عنوان یک عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، ضمن حفظ روابط دوستانه و روابط نزدیک اقتصادی با تهران، از اعضای توافق هسته ای ایران معروف به برجام است.

این مقام چینی روز دوشنبه نیز با تاکید بر اینکه آمریکا و متحدانش باید در کمترین زمان ممکن به میز مذاکره با ایران برگردند، همه طرف‌ها را به حفظ آرامش و خویشتنداری دعوت کرد و از آنها خواست از دست زدن به اقداماتی که ممکن است اوضاع را بدتر کند، خودداری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای به تهران اظهار امیدواری کرده بود آژانس و ایران با یکدیگر همکاری کنند تا بتوانند به حل موضوع کمک کنند.

اظهارات وانگ در حالی مطرح می‌شود که پیشتر خانم «هوا چون اینگ» دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم گفته بود پکن فعالانه برای برگزاری نشستی بین المللی در مورد برجام با حضور همه طرف ها و همچنین آمریکا کمک خواهد کرد.

وی افزود: پیشبرد روند بازگشت برجام به مسیر صحیح اکنون با یک فرصت نادر روبرو است. چین معتقد است که بازگشت هر چه زودتر و بدون پیش شرط آمریکا به توافق همه جانبه مساله هسته ای ایران کلید خروج از بن بست فعلی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.