توضیحی درباره بیانیه مشترک گروسی و صالحی

کاظم غریب آبادی در پاسخ به پرسشی درباره محتوای تفاهم ایران و آژانس گفت: مصوبه هسته‌ای مجلس در خصوص توقف اقدامات داوطلبانه و شفاف ساز و بازرسی‌های فراپادمانی بسیار مشخص است و همه ارکان نظام وظیفه دارند که تمام قوانین را اجرا کنند؛ وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی، دولت و کلیت نظام خود را ملزم می‌دانند که این قانون را اجرا کنند.

وی در  گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: آن چه در بند ۶ قانون مجلس خواسته شده؛ این است که اگر ۲ ماه پس از تصویب این قانون، تحریم‌ها به طور کامل به ویژه در دو حوزه مالی و انرژی لغو نشود، تمام اقدامات داوطلبانه و فراپادمانی هم متوقف خواهد شد.

غریب آبادی اضافه کرد: براین اساس ما در ۲۷ بهمن؛ نامه‌ای را به آژانس تحویل دادیم و در سفر مدیرکل آژانس به تهران، هم آقای گروسی و هم آقای صالحی هر دو بر ضرورت احترام به قانون تاکید داشتند و گفتند؛ اگر بر تفاهم احتمالی است باید با رعایت مصوبه مجلس باشد؛ ضمن این که مدیرکل آژانس در نامه‌ای هم که برای ما ارسال کرد همین موضوع را پذیرفت.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: طبق تفاهم ایران و آژانس، ما تعهدات پادمانی را به عنوان یکی از اعضای ان پی تی اجرا می‌کنیم، اما در حوزه اقدامات داوطلبانه و فراپادمانی به صراحت به مدیرکل آژانس گفتیم که از بامداد ۵ اسفند تمام این‌ها باید متوقف شود.

وی افزود: طبق دستورالعملی که بعدازظهر (دوشنبه) از جانب مسئولان سازمان انرژی اتمی به مدیران عامل هسته‌ای در کشور ابلاغ شد؛ دستور دادند که تمام اقدامات لازم را از ساعت صفر روز سه شنبه ۵ اسفند برای اجرای مصوبه مجلس باید انجام دهند؛ بر این اساس تمام اقدامات از همان موعد اتخاذ شد و آژانس هم در جریان قرار گرفت.

غریب آبادی گفت: همچنین با مدیرکل آژانس تفاهم شد که فعالیت‌های ضروری راستی آزمایی طبق یک فهرست ضمیمه، نه به صورت باز و با تفسیر موسع آژانس؛ بلکه به صورت محدود و به مدت سه ماه می‌تواند انجام شود.

وی تاکید کرد: اما در فهرست ضمیمه، هیچ حق و امتیازی برای ادامه فعالیت‌های راستی آزمایی به آژانس ندادیم و آن چه تفاهم شد این است که ضبط سوابقی که دوربین‌ها در برخی از تاسیسات هسته‌ای نصب است که ما به طور داوطلبانه به آژانس دسترسی یا نظارت داده بودیم؛ این دوربین‌ها به ضبط تصویر ادامه دهند و ما این تصاویر را ثبت می‌کنیم و در گوشه‌ای نگه می‌داریم و تا سه ماه به هیچ عنوان این تصاویر در دسترس آژانس قرار نمی‌گیرد.

غریب آبادی افزود: این موضوع شامل سوابق برخی فعالیت‌ها مانند آب سنگین و میزان تولید، واردات و صادرات این محصول نیز می‌شود.

وی گفت: بر این اساس یگانه توافقی که با آژانس کردیم این است که سوابق این فعالیت‌ها در حوزه‌های مشخصی که طبق پیوست بیانیه است حفظ شود؛ بدون آن که آژانس به آن دسترسی داشته باشد و اگر در این سه ماه، تحریم‌ها به طور کامل لغو شد به گونه‌ای که ایران تصمیم بگیرد به اجرای تعهداتش برگردد؛ آن گاه این سوابق را در اختیار آژانس قرار می‌دهیم.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین افزود: اگر تحریم‌ها لغو نشود و ایران اجرای تعهداتش را از سرنگیرد تمام داده‌ها و اطلاعات پاک خواهد شد.

غریب آبادی تاکید کرد: به صراحت عرض می‌کنم که این تفاهم با آژانس نقض مصوبه مجلس شورای اسلامی نیست؛ زیرا ثبت اطلاعات همواره انجام می‌شد اعم از این که آژانس باشد یا نباشد، اما در پی این تفاهم ما چنین دسترسی را برای آژانس در این شرایط تعریف نکردیم.

وی لغو تمام بازرسی‌های فراپادمانی آژانس را از دیگر ابعاد تفاهم با این نهاد بین المللی برشمرد.

غریب آبادی گفت: بیانیه‌ای نیز که شورای عالی امنیت ملی صادر کرد؛ بسیار شفاف است و در آن آورده که بیانیه مشترک آقایان صالحی و گروسی در چارچوب قانون مجلس بوده و به هیچ عنوان، ارکان این قانون را مخدوش نکرده است.

نماینده ایران در آژانس همچنین درباره ضرورت یک صدا بودن مجلس و دولت در اجرای این قانون تاکید کرد: ما باید در موضوعات مختلف که به منافع و امنیت ملی مرتبط است؛ متحد عمل کنیم.

وی تصریح کرد: می‌خواهم از زاویه‌ای متفاوت به این پرسش پاسخ دهم و معتقدم حتی اگر از قانون هسته‌ای مجلس به عنوان برگ برنده برای مذاکره کنندگان نمی‌توانستیم استفاده کنیم؛ باز باید این کار را می‌کردیم، زیرا طرف مقابل، تعهداتش را اجرا نمی‌کند و جمهوری اسلامی چندین سال است که خسارت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف متحمل شده است پس چرا ما باید همچنان تعهدات خود را ذیل برجام انجام دهیم؟ به همین یک علت ساده ما باید تعهدات مان را قطع کنیم.

 غریب آبادی افزود: حالا اگر بتوانیم از این قانون به عنوان برگ برنده برای اعمال فشار به سایر طرف‌های باقی مانده در برجام و یا حتی خود آمریکا استفاده کنیم که تحریم‌ها را هرچه سریع‌تر لغو کنند و شرایط برای احیای برجام و اجرای تعهدات موثر و کامل از جانب تمام طرف‌ها آماده شود، امتیاز مضاعف قانون مجلس تلقی می‌شود پس هر دو دلیل بسیار معتبر است و ما به چنین قانونی نیاز داشتیم.

وی گفت: البته اختلاف نظرها در هنگام تصویب قانون مجلس وجود داشت، اما باید به این نکته کلیدی توجه کرد که تمام این اختلاف نظرها تا قبل از تصویب قانون بود، اما پس از تصویب آن همه متفق القولند که آن را اجرا کنند.

غریب آبادی تصریح کرد: به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در وین، به ویژه در آژانس می‌گویم که تاکنون هیچ دستور یا توصیه‌ای از ارکان دولت یا وزارت خارجه دریافت نکردم که درباره اقدامات مربوط به اجرای این قانون، مقداری صبر کنیم؛ بلکه همه تاکید داریم که مر قانون باید در زمانبندی خاص خودش اجرا شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.