شدت گرفتن دور جدید اعتراضات در ارمنستان

امروز سه‌شنبه بار دیگر هزاران معترض ارمنستانی با حضور در خیابان‌های پایتخت، خواستار کناره‌گیری «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر این کشور به دلیل نقش وی در تحولات منطقه قره‌باغ کوهستانی شدند.

به گزارش «الجزیره»، پلیس ایروان با قرار دادن موانع اطراف ساختمان‌های دولتی نزدیک میدان جمهوری در این شهر، به محافظت از آن‌ها پرداخت. ماموران همچنین در هنگام خروج پاشینیان از یکی از این ساختمان‌ها و ورود او به ساختمان دیگر وی را همراهی کردند. معترضانی که در مقابل این ساختمان‌ها تجمع کرده بودند، با دیدن نخست‌وزیر فریاد «خائن!» سر دادند.

دیروز هم معترضان به سمت میدان فرانسه در ایروان راهپیمایی کردند و چند خیابان متصل به آن را مسدود کردند که باعث ایجاد ترافیک شد.

این اعتراضات مدتی به دلیل سرمای زمستانی در ارمنستان متوقف شده بود اما از شنبه از سر گرفته شده است. روز شنبه هم هزاران معترض به خیابان‌های ایروان آمدند.

علیرغم فشارهای چند ماهه، پاشینیان در مقابل درخواست‌ها برای کناره‌گیری مقاومت کرده و از توافق با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی به عنوان حرکتی دردناک اما ضروری دفاع کرده است.

روز شنبه گروه‌ها و جریان‌‌های سیاسی مخالف نخست وزیر ارمنستان موسوم به جنبش «نجات میهن» در شهر ایروان، پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند.

طرفداران این جنبش از «نیکل پاشینیان» خواستند از قدرت کناره‌گیری کند. «وازگین مانوکیان» از مخالفان پاشینیان که نامزد جنبش مذکور برای تصدی پست نخست وزیری است، طی سخنرانی خود خواستار برپایی تحصنات و تظاهرات در سرتاسر ارمنستان به صورت کاروانی از خودروها و «بیدار کردن مردم» شد.

«ایشخان ساغاتلیان»، هماهنگ کننده جنبش نجات میهن گفت که از ۲۲ فوریه (دیروز) راهپیمایی‌های عیان مدنی در ایروان به صورت روزانه برگزار می‌شود.

بعد از شکست ارمنستان در جنگ ۴۴ روزه با جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ کوهستانی که با توافق سه‌جانبه ایروان، باکو و مسکو به آتش‌بس منجر شد، انتقادها و تظاهرات علیه نخست‌وزیر ارمنستان بیشتر شده است.

ارمنستان در این جنگ بعد از پیشروی نیروهای آذربایجان، مجبور شد هفت منطقه اشغالی این کشور را در منطقه قره‌باغ کوهستانی تخلیه کرده و به مرزهای بین‌المللی عقب‌نشینی کند. مخالفان پاشینیان او را به خیانت و کشتار نیروهای ارمنی در جنگ متهم کرده و خواستار برکناری او از قدرت هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.